حمیدرضا کاهدی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» تمامی بازارها از جمله دلار و سرمایه را در سال‌جاری تابع تورم داخلی و بین‌المللی می‌داند و بر این باور است که نه تنها دلار با نگاه به تورم عمومی کالاها و خدمات رشد خواهد کرد بلکه بازار سرمایه را نیز در مسیر صعودی قرار می‌دهد.خبرها طی روزهای گذشته حاکی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از مرزها بوده است. روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه این روند را تایید کرد. تحرکات دیپلماتیک نیز از پیشرفت مذاکرات و به سرانجام رسیدن برخی از موضوعاتی نشان دارد که پیش از این محل اختلاف بوده است. بر اساس تجربه‌های پیشین، پیش‌بینی می‌شد این خبرها به عنوان اهرمی برای کاهش نرخ دلار در بازار آزاد عمل کند. با این حال اما روز گذشته شاهد عبور قیمت دلار از محدوده ۲۸ هزار تومان بودیم. بازار سهام نیز که همواره در مسیریابی خود، به بازار ارز چشم داشته است، روز گذشته ساعات مثبتی را سپری کرد و بر همین اساس بخشی از سهم‌های صادراتی توانستند رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنند. گفتنی است روز گذشته قیمت سکه طلا و طلای ۱۸ عیار هم افزایشی بود. کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر این توان بالای تورم عمومی است که به هدایت بازارها مشغول شده و اثر اخبار مثبت بر عملکرد بازارها را خنثی کرده است.

پیشخورشدن خبرهای تکراری
حمیدرضا کاهدی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» درباره روند افزایشی دلار در روز گذشته عنوان می‌کند: «از اسفندماه سال گذشته و پس از ریزش دلار تا ۲۵ هزار تومان، انتظار داشتیم که بازار ارز مجددا به سمت بالا بازگردد. بر اساس نشانه‌هایی که وجود داشت، مشخص بود که برجام هم فعلا محقق نمی‌شود و به تعویق خواهد افتاد.» او همچنین تاکید می‌کند: «بحثی هم که در مورد پول‌های بلوکه شده مطرح است، تاکنون بارها رخ داده و به نظر من بازار دیگر واکنش زیادی به آن نشان نمی‌دهد؛ تا زمانی که این اقدام قطعی نشود و اتفاق نیفتد،‌ بازار به این اخبار توجهی نمی‌کند مگر آنکه از وقوع آن مطمئن باشد. به همین دلیل روز گذشته واکنش مثبتی از این جهت در بازار دیده نشد.»


انعکاس تورم در نرخ دلار
کاهدی در ادامه به افزایش تورم کالا طی مدت اخیر و رشد حجم نقدینگی اشاره و تاکید می‌کند که همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا همه بازارها با سمت بالا حرکت کنند. این کارشناس بازارهای مالی اظهار می‌کند: «بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران از ۳۰ میلیون تومان عبور کرده است؛ سابقه تاریخی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در تهران برای هر متر مربع هزار دلار بوده است. در حالی نرخ مسکن به بیش از ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده است که دلار در محدوده‌های ۲۵ و ۲۶ هزار تومان معامله می‌شد. همچنان هم این روند جاری است و از همین رو به نظر من دلار از بقیه بازارها عقب افتاده است.» او می‌افزاید: «اگر به مخارج جاری زندگی هم نگاه کنیم می‌بینیم که طی ماه‌های اخیر تمامی کالاها و خدمات رشد داشته‌اند. در بازار خودرو ما شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌ایم. سکه هم همین‌گونه است. نرخ سکه هم روز گذشته در محدوده‌های بالای ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.» کاهدی تاکید می‌کند: «بر همین اساس به نظر من حرکت رو به رشد دلار، روندی منطقی است و واکنش نسبت به تورمی است که در اقتصاد رخ داده است و از همین رو اخبار مثبت تاثیر چندانی بر روند دلار ندارد.» این کارشناس بازارهای مالی عنوان می‌کند: «با این حال اگر برجام در نهایت به نتیجه برسد، شاهد یک افت قابل توجه دیگر در نرخ دلار خواهیم بود؛ هر چند بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان کاهش یابد یا تثبیت شود. به ویژه آنکه دلار در بودجه هم بالاتر بسته شده و همه از جمله دولت، مجلس و مردم بر سر این نرخ رضایت کامل داشته‌اند. از همین‌رو نباید انتظار داشت دلار از این به بعد توقف کند.» کاهدی اضافه می‌کند: «دلار منعکس‌کننده واقعیت‌های جامعه است؛ تورم را می‌بیند و توجیهی ندارد برای آنکه در سطوح پایینی پایدار بماند.»

اثر مثبت تورم بر بورس
کاهدی در ادامه عنوان می‌کند: «تاثیر تمامی شرایط و رویکردها به صورت تورم مضاعف در بازار بورس هم قابل مشاهده خواهد بود. در این خصوص توجه به بودجه سال‌جاری هم حائز اهمیت است. بودجه امسال در واقع آثار تورمی خواهد داشت. بحث افزایش نرخ حامل‌های انرژی، نرخ سوخت صنایع مانند پتروشیمی‌ها، فولاد و سیمان که بر قیمت تمام شده تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت، در بودجه سال‌جاری خودنمایی می‌کند. اگر چه اثر این نرخ‌ها در صنعت سیمان کمتر بروز می‌یابد اما در صنعت فولاد، تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت. همین امر باعث شده است در ساخت بسیاری از سازه‌هایی که در صنعت ساختمان می‌توانست برمبنای اسکلت فلزی استوار شود، به سمت بهره‌گیری از سازه‌های سیمانی روی آورند. حتی در این شرایط استفاده از آجر هم دیگر به صرفه نیست و بلوک‌های سیمانی صرفه بیشتری دارند. غرض اینکه باید توجه داشت این تورم در همه صنایع و کالاها مشهود خواهد بود.» این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه اثر تورمی بر بورس مثبت خواهد بود، اظهار می‌کند: «حتی اگر برجام برای مدت کوتاهی اثر منفی روی بازار سهام داشته باشد فکر می‌کنم چندان دوامی نخواهد داشت و بحث تورم، بازگشت دلار به مسیر صعودی و بودجه اثر رشدی و مثبت روی بازار سهام خواهند داشت. باید توجه داشته باشیم که اکنون مساله پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین هم مطرح است. مثلا در بحث زغال‌سنگ صنایع سیمان ترکیه که از روسیه تهیه می‌شد پس از تحریم روسیه، سیمان ترکیه به شدت رشد قیمت داشته است. این موج به تمام منطقه تسری می‌یابد و نرخ‌ها را افزایشی می‌کند. در این مسیر شرکت‌های سیمانی ایران هم قیمت را افزایش خواهند داد. بر همین اساس می‌توان گفت که اثر تورم در همه سهم‌ها قابل توجه خواهد بود. از همین رو بازار بورس با توجه به این شرایط و همچنین ریزش قابل توجه دو سال گذشته بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بلندمدت یعنی بازه یک تا دو ساله خواهد بود.»