روز گذشته شاخص کل بورس با ۲۲ هزار و ۳۳۲ واحد نزول تا رقم دو میلیون و ۱۹۰ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۳۲۲ واحد کاهش یافت و در رقم ۶۸۷ هزار و ۵۷۵ ایستاد.
در این بازار یک میلیون معامله انجام شد که ۱۵۶ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال ارزش داشت.
در معاملات دیروز فقط ۲۹ درصد نمادهای بورسی مثبت بودند که از میان آنها صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولادمبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
این در حالی است که روند صعود شاخص کل فرابورس ادامه داشت و این شاخص با ۶۵ واحد افزایش در رقم ۲۷ هزار و ۵۵۲ واحد ایستاد. در این بازار ۶۸۲ هزار معامله انجام شد که ۱۱۰۲ میلیارد ریال ارزش داشت.
شاخص بورس تهران دیروز در نیمه دوم رخ بازی را تغییر داد و نقشه بازار به رنگ سرخ درآمد و شاخص با افت ۲۲ هزار واحدی همراه شد. اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه معتقد هستند که احتمال تایید واگرایی در سقف در اندیکاتور RSI برای شاخص هم‌وزن بالا رفته و ممکن است این واگرایی باعث شود که شاخص بورس تهران در مسیر اصلاحی گام بردارد.
همه اهالی تکنیکالیست و همه اهالی بنیادی بازار سرمایه به آینده بازار سرمایه در سال جاری امیدوار هستند و این افت‌و‌خیزها را لازمه بازارهای مالی می‌دانند .
اصلاحی که جای خوشحالی دارد
نوید رجایی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در این خصوص می‌گوید: به طور کل برای اصلاح و یا رشد شاخص باید به فاکتورهای مهمی توجه داشته باشیم.
وی می‌افزاید: مقاومتی که شاخص داشت در همین ناحیه بود که واکنش نشان داد که اگر چه سهامداران نسبت به این قضیه شاید ناراحت باشند اما رفتار منطقی شاخص جای خوشحالی دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به طور کل شاخص را باید از چند بعد نگاه کنیم که قطعا اولین آن ارزش است، اظهار می‌کند: اگر نگاهی به قیمت سهام داشته باشیم متوجه می‌شویم خیلی از سهام شرکت‌ها در ناحیه ارزشی مناسبی هستند پس به طور کل نمی‌توانیم از این حیث نگرانی خاصی داشته باشیم چرا که چشم‌اندازها مثبت است و جای نگرانی نیست.
وی تاکید می‌کند: از طرف دیگر رفتار بلند‌مدت شاخص کل همواره طوری بوده که پس از شکست سقف تاریخی دیگر بازگشت تثبیت‌کننده‌ای به پایین سقف نداشته اما باز اگر رفتار شاخص را مشاهده کنیم متوجه خواهیم شد که طی سال‌های گذشته هروقت شاخص از سقف عبور کرده بعد از گذشت چند کندل سبز وارد اصلاح کوتاه‌مدت قیمت و البته زمانی شده است.
رجایی یادآور می‌شود: حال وضعیت شاخص کل به گونه‌ای است که این اصلاح می‌تواند تا سقف قبلی که محدوده ۱۰۰/۲ است، ادامه داشته باشد، پس تا این عدد هیچ جای نگرانی وجود ندارد و سهامداران می‌توانند سقف قبلی را حد ضرر خود در نظر بگیرند .
لازمه تداوم رشد شاخص بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ چیست؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی سیاست‌های دولت، هماهنگی این سیاست‌ها با واقعیت‌های موجود در کشور، منطقه و جهان، رعایت قوانین و مقررات بالادستی در همه سطوح و در نهایت اتصال به اقتصاد جهانی به عنوان عوامل تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه تلقی می‌شوند.
شاهین احمدی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد شرایط تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در صورت عدم ایجاد امکان پیش‌بینی‌پذیری، ممکن است روند بازار با مشکلاتی روبه‌رو شود، اما با ورود به سال سوم دولت، عملا شناخت مناسبی نسبت به بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن ایجاد خواهد شد و امید است که سال بهتری در مقایسه با سال‌های پیشین باشد.
وی به عدم رشد شاخص بورس همسو با افزایش قیمت ارز و رشد سایر بازارها اشاره کرد و افزود: ورود و خروج به بازار ارز بدون نظارت و آزادانه انجام می‌شود و با توجه به واکنش سریع این بازار به تحولات و عدم وجود ریسک‌های مربوط نظارت‌های انجام‌شده توسط یک نهاد ناظر، این بازار از جذابیت برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.
این فعال بازار سرمایه گفت: با وجود این، آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد، نرخ دلار نیمایی است که این نرخ به تدریج از انتهای پاییز شروع به رشد کرد و با اقدامات بانک مرکزی، عملا بازار نیمای دوم تشکیل شد و نرخ آن تا ۳۹ هزار تومان نیز رسید.
به گفته احمدی، انتظار می‌رود شرکت‌های صادراتی عمدتا بعد از فروش دلار خود به نرخ‌های اعلام‌شده با سودآوری بهتری روبه‌رو شوند که این امر از فصل چهارم سال مشهود خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صرفا نرخ تسعیر ارز تنها عامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها نیست، کل نمادهای موجود در بازار سرمایه هم لزوما تاثیر مستقیم از نرخ تسعیر نمی‌گیرند و نمی‌توان در انتظار رشد یا کاهش هماهنگ بین بازار سرمایه و نرخ ارز بود.
لازمه رشد شاخص بورس همسو با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری
احمدی به لازمه رشد شاخص بورس همسو با دیگر بازارها اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی سیاست‌های دولت، هماهنگی این سیاست‌ها با واقعیت‌های موجود در کشور، منطقه و جهان، رعایت قوانین و مقررات بالادستی در همه سطوح و در نهایت اتصال به اقتصاد جهانی به عنوان عوامل تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه تلقی می‌شود.
ارزیابی نوسانات بازار سهام در سال ۱۴۰۱
احمدی در ادامه روند کلی معاملات بازار در سال ۱۴۰۱ را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: برای بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ باید چند نکته تاثیرگذار را مورد توجه قرار داد؛ مساله نخست مربوط به رویکرد دولت در بودجه ۱۴۰۲ بود که با در نظر گرفته شدن منابع درآمدی بودجه‌ای از محل فروش گاز به شرکت‌های مصرف‌کننده در قالب خوراک یا سوخت، بازار سرمایه را با هزینه‌های تولید بیشتر مواجه کردند.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ داد که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و نیز رکود نسبی تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ، این شرکت‌ها در دنیا با رشد درآمدی قابل توجهی مواجه نبودند و این امر در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، شرکت‌ها را با هزینه‌های بالاتر و درآمد ثابت روبه‌رو کرد و حتی برخی شرکت‌های صنعت پتروشیمی در مقاطعی با تعطیلی و عدم توجیه اقتصادی تداوم تولید روبه‌رو شدند.احمدی اظهار داشت: در نیمه دوم سال و با رشد نرخ ارز در بازار نیمایی، کاهش قیمت جهانی گاز و به تبع آن اصلاحات در بودجه دولت، روند بازار سرمایه بخشی از رکود را جبران کرد و با تحرکاتی در معاملات همراه شد، اما این امر به قدری برای سرمایه‌گذاران جذاب نبود که بازار سرمایه را به عنوان گزینه نخست سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.