در عین حال بورس تهران روز سه‌شنبه روز پرمعامله‌ای را پشت سر گذاشت؛ در حالی که در یک ساعت پایانی بازه معاملاتی، نماد‌ها دچار نوسانات نسبتا شدیدی شدند. اگرچه این روند باعث شد تا شاخص‌های تالار شیشه‌ای قسمتی از رشد خود را از دست بدهند، رشد پرقدرت ابتدای معاملات اما پشتوانه خوبی برای سبز ماندن شاخص بود. اما رویدادهای بازار به خصوص در نیمه دوم زمان معاملات طوری بود که تا حدودی باعث ایجاد نگرانی در سرمایه‌گذاران شده است. نگرانی آنها از این بابت است که احتمال دارد بورس وارد یک دوره اصلاحی شود.
حالا بورس در شرایطی قرار دارد که می‌توان انتظار افزایش عرضه‌ها را داشت. این اتفاق البته در معاملات روز دوشنبه هم رخ داد. در نیمه دوم زمان معاملات روز دوشنبه، عرضه‌ها به شکل چشمگیری زیاد شد. بسیاری از نمادها هم از محدوده مثبت وارد محدوده منفی شدند.
از شروع اسفندماه تاکنون، بازار سهام بازدهی حدودا ۶۰ درصدی را ثبت کرده است، روند صعودی بورس از ابتدای آبان‌ماه با توجه بیشتر به نماد بزرگ‌تر آغاز شد و از اواسط اسفند با جدی شدن موضوع دلار ۲۸۵۰۰ تومانی شاهد حرکت نقدینگی به سمت شاخص کل هم‌وزن و نماد کوچک‌تر بازار سرمایه بودیم. در این روزها به نظر می‌رسد اقبال سهامداران عمدتا به سهام جامانده از صعود اخیر بورس است و در واقع فضای کلی بازار سهام تغییر کرده است که نمی‌توان در انتهای بازار امروز، وضعیت بازار سهام را در روزهای آتی پیش‌بینی کرد. به عبارت دیگر منطق حاکم بر بورس تهران دچار تغییراتی شده است.
با این حال اما به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی از جنس ریزش یا اصلاح بلندمدت وجود دارد. نگرانی‌هایی که باید دید در هفته آینده رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟ هرچند نشانه‌هایی مبنی بر اوضاع بد بازار دیده نمی‌شود.
نگران ریزش باشیم؟
در همین زمینه نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: یکی از مقاومت‌های مهم بازار حوالی ۳۸۰/۲ الی ۴۰۰/۲ بود‌. در گفت‌وگوی قبلی اعلام شده بود که اصلاح فعلی فقط یک استراحت کوتاه و مقاومت اصلی شاخص ۴۰۰/۲ است که با نزدیک شدن به این ناحیه شاخص واکنش نشان داد.
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: از سوی دیگر پول زیادی وارد بازار شده است و روند فعلی به گونه‌ای است که قطعا اصلاحات کوتاه‌مدت چند روزه خواهیم داشتم اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر ریزش نداریم.
رجایی همچنین تصریح می‌کند: اگر نگاهی به نمودارها داشته باشیم گروه ریالی مثل خودرویی‌ها به مقاومت خود رسیده و شکستن مقاومت مستلزم جذب انرژی تازه است. اما در سوی مقابل گروه‌های دلاری مثل پتروشیمی و فلزات که چند هفته‌ای است درجا می‌زنند انرژی خوبی برای حرکت به سمت بالا دارند.
وی خاطرنشان می‌کند: پس به‌طور کل برای هفته آتی این ذهنیت را دارم که پول از گروه ریالی خارج شده و وارد گروه و صنایع دلاری می‌شود و ارزش معاملات هم همچنان در سطح بالایی است و اگر چه نوساناتی به سمت پایین خواهیم داشت اما این برای کلیت بازار صادق نیست و پول بین گروه‌ها خواهد چرخید.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان اینکه قطعا مسیر بلند‌مدت بورس صعودی است، می‌افزاید: اما هر صعودی نیاز به نفس گرفتن دارد که البته قطعا بهتر است چرا که سهام واقعا ارزنده هستند و در گزارش‌ها و صورت‌های مالی‌ ماهانه و سالانه این بازخورد را خواهید دید.
نوید رجایی در پاسخ به این سوال که کدام گروه‌ها در هفته آتی مستعد رشد هستند، می‌گوید: برای هفته آتی گروه انبوه‌سازها در کنار فلزات و پتروشیمی‌ها از گروه‌های خوب بازار خواهند بود و به نظر بتوان گِین خوبی را از این گروه‌ها گرفت.
رکوردشکنی ارزش معاملات چقدر اهمیت دارد؟
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دیروز را ۲۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۸ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان نشان داد.
همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از ورود هزار و ۳۱۹ میلیارد تومانی پول به بورس داد.
تجارت‌نیوز در تحلیلی می‌نویسد: با ثبت ارزش معاملات در ارتفاع نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان، معاملات سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲، رکورد دو سال و نیم اخیر ارزش معاملات را شکست.
بر این اساس پس از روز ۲۲ آذر ۹۹، بیشترین ارزش معاملات در بازه یادشده را به خود اختصاص داد. اما تا چه حد می‌توان به چنین آمار و ارقامی اتکا کرد؟
بازار سهام در روز جاری، با صف خرید در اکثر نماد‌های کوچک بازار شروع به کار کرد اما نوسان بازار در سهم‌های شاخص‌ساز به قدر کافی مثبت و پرحجم نبود.
از سویی اگر با نگاه دقیق‌تری ارزش معاملات را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم تا پیش از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ارزش معاملات در کانال ۱۳ هزار میلیاردی به سر می‌برد. با افزایش عرضه‌ها، ارزش معاملات تا نزدیک کانال ۲۰ هزار میلیاردی افزایش یافت.
این افزایش ناگهانی ارزش معاملات را می‌توان به دو گروه از فعالان بازار نسبت داد؛ دسته اول، جاماندگان رالی اخیر بازار سهام و دسته دوم سهامدارانی که به قصد نوسان‌گیری پس از فروش در مثبت‌های بازار، در منفی‌ها مجددا سفارش خرید ثبت کردند.
قدرت ورود پول و ارزش معاملات هنوز محک اساسی نخورده است و تنها زمانی که صف‌های فروش در سهام بازار سرمایه شکل گیرد، می‌توان روی افزایش احتمالی ارزش معاملات حساب کرد و به میزان قدرت پول پی ‌برد.بنابراین برای تفسیر میزان قدرت ورود پول‌‌های موجود و بیرون بازار، باید منتظر روز‌های اصلاحی بورس ماند.