اقتصاد بازار: در جریان معاملات دیروز بورس اگر چه صنایع بزرگ بازار با افت نسبی مواجه شدند اما کوچ نقدینگی به سمت صنایع کوچک باعث رونق معاملات نمادهای این گروه شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از ملت بازار، این روزها اگرچه نماگر بازار روند رو به رشد آرامی را در پیش گرفته، اما حجم و ارزش معاملات با افت قابل توجهی مواجه شده و نقدینگی بازار به سمت و سوی صنایع کوچک بورسی هدایت می شود.
این درحالی است که هنوز سهامداران اطمینان کامل به بازار نداشته و از ورود نقدینگی به بورس امتناع می کنند این روند را می تواند در افت نسبی حجم و ارزش معاملات وضوح مشاهده کرد.
با این وجود کارشناسان بازار این روند را موقتی دانسته و اطمینان دارند به زودی شاهد بهبود شرایط و افزایش حجم داد وستد ها خواهیم بود.
اما دیروز از میان 452 نماد فعال در دو بازار معاملاتی بورس و فرابوس 245 نماد در قیمت های مثبت، 185 نماد در قیمت های منفی و 22 نماد بدون تغییر نسبت به روز قبل به کار خود خاتمه دادند.
به این ترتیب در جریان معاملات دیروز در حالی که نمادهای «فارس، فولاد و فملی» با رشد 61، 56 و 21 واحدی بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل «خساپا، مبین و شبندر» با افت 25، 22 و 21 واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر بازار داشتند شاخص کل با رشد 53 واحدی مواجه و در 77 هزار و 143 واحد به کار خود خاتمه داد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 107 واحدی به 14 هزار و 990 واحد رسید.
در همین حال ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی نیز به 319 هزار و 710 میلیارد تومان رسید.
بنابراین گزارش، در پایان معاملات دیروز 681 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 159 میلیارد تومان در 63 هزار و 924 دفعه بین سهامداران داد و ستد شد. که «فجر» با صف فروش 333 هزار سهمی بیشترین حجم عرضه و «وساخت» با صف خرید 26.5 میلیونی بیشترین حجم تقاضا را از آن خود کرد.
افزون بر این «قثابت» با داد و ستد 56 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و «فاراک» با ارزش 8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.
همچنین دیروز نماد معاملاتی «بموتو» به منظور تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و «ونوین» جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره متوقف شدند.

فرابورس
برخلاف بورس معاملات دیروز بازار معاملاتی فرابورس اگر چه شروعی مطلوب داشت اما در ادامه تحت تاثیر افزایش عرضه ها دچار افت شد و در حالی که نمادهای «مارون، شتران، دماوند، میدکو و شاوان» بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند این متغییر کلیدی با افت 4.5 واحدی مواجه و در 816 واحد به به کار خود خاتمه داد.
همچنین ارزش روز بازار سهام شرکت های فرابورس در دو بازار معاملاتی اول و دوم به 53 هزارو 459 میلیارد تومان رسید.
به این ترتیب در پایان معاملات دیروز فرابورس 172 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش 84 میلیارد تومان در 18 هزار و 984 دفعه بین سهامداران داد و ستد شد که «ذوب» با داد و ستد 13 میلیون سهم به ارزش 3.5 میلیارد تومان در صدر جدول بیشترین حجم و ارزش معاملات ایستاد.

سیر در میان صنایع بازار
در جریان معاملات دیروز در میان صنایع بازار قندی ها، ماشین آلات و کاشی و سرامیک با افزایش تقاضا مواجه شدند و در مقابل سایر صنایع بازار عملکرد پرنوسانی داشتند.

رایانه
در روزهایی که نمایشگاه تلکام در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی پذیرای علاقه مندان است، نمادهای زیر مجموع گروه رایانه عملکرد پر نوسانی به نمایش می گذارند.
نمادهای زیرمجموعه این گروه اگرچه در دقایق ابتدایی شروع مطلوبی نداشتند اما در ادامه با افزایش تقاضا مواجه شده و سیر صعودی در پیش گرفتند. در این گروه «مداران» با افت نسبی مواجه شد.

پالایشی ها
افت قیمت جهانی روند معاملات نمادهای زیر مجموعه گروه پالایشی را با افزایش عرضه مواجه ساخت و باعث شد شاهد افت نسبی قیمت ها در میان نمادهای این گروه باشیم. در این گروه «شبریز» تحت تاثیر صحبت های یک مقام مسئول مبنی بر کم اهمیت بودن تاثیر دو پروژه جدید این پالایشگاه بر سود هر سهم بیشترین افت قیمت را داشت. اما در گروه فراورده های نفتی شاهد بهبود نسبی در روند معاملات بودیم. در این گروه نیز «شرانل» متاثر از انتشار خبر افزایش سرمایه 150 درصدی با رشد ناچیزی مواجه شد.

قندی ها
قطعی شدن پرداخت بدهی دولت به شرکت های قندی واکنش مثبت نماد های زیر مجموعه این گروه را به دنبال داشت و شاهد هجوم نقدینگی به سمت نمادهای زیر مجموعه این گروه بودیم. در این گروه تمامی نمادها با صف خرید به کارخود خاتمه دادند و «قثابت» ضمن تشکیل صف خرید 33 میلیونی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

خودرویی ها
نمادهای زیر مجموعه شرکت های خودرویی کماکان پر عرضه هستند با این وجود در دقایق پایانی نشانه های از بهبود شرایط در معاملات نمادهای شرکت های قطعه سازی نمایان شد. با این وجود «خمحور، خموتور، خشرق، خمهر» با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.

صنایع غذایی
روند معاملات نمادهای زیر مجموعه این گروه در آستانه عرضه اولیه «غگلستا» با افزایش تقاضا مواجه شده و شاهد رشد نسبی قیمت ها در میان نمادهای زیر مجموعه این گروه هستیم. در این میان شرکت های لبنی با استقبال بیشتری مواجه شدند. در این گروه «غگل و غمهرا» با افت قیمت مواجه شدند.

روی خط کدال
شرکت کاغذ پارس در گزارش 9 ماهه خود پیش بینی درآمد هر سهم را با سرمایه 131 میلیارد تومانی مبلغ 376 ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین گزارش این شرکت که مبلغ 301 ریال بود تعدیل مثبت 25 درصدی دارد «چکاپا» موافق شد در گزارش 9 ماهه خود 62 درصد معادل معادل 234 ریال را پوشش دهد. همچنین این شرکت فروش منازل مسکوني شهرکهاي شرکت کاغذ پارس در هفت تپه خوزستان و افزايش نرخ محصولات را به عنوان دو دلیل تعدیل مثبت اعلام کرد.
«بموتو» اولین پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 1396 را اعلام کرد. این شرکت 68 میلیونی در آخرین پیش بینی سال مالی قبل سود هر سهم را 452 ریال اعلام کرده بود و در اولین پیش بینی سال جدید با تعدیل مثبت 48 درصدی آن را به 670 ریال افزایش داد.
مدیرعامل شرکت پارس سويچ با ارسال نامه ای به سازمان بورس از عدم نياز به بازنگری در مفروضات پيس بينی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 خبر داد و اعلام کرد در صورت بهبود صنعت برق کشور و شرکت های تحت پوشش وزارت نیرو با احتمال افزایش فروش در سه ماهه چهارم تغییر در درآمد هر سهم دور از انتظار نخواهد بود.
شرکت دارو پخش که با سرمایه 60 میلیارد تومان در بورس حضور دارد به منظور جبران مخارج بابت سرمایه گذاری های انجام شده و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت دارو اکسیر مجوز افزایش سرمایه 40 درصدی از محل تامین سود انباشته را از سازمان بورس دریافت کرد تا بعد از تصویب در مجمع فوق العاده سرمایه شرکت به 84 میلیارد تومان افزایش یابد.
شرکت نفت ایرانول در نظر دارد به منظور جبران مخارج سرمايه ايي براي طرح هاي توسعه ای شرکت سرمایه خود را از 100 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه 150 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده های نقدی بوده و برای اظهار نظر به حسابرس شرکت ارسال شده است.

نوسان در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی دیروز شاهد افت قیمت طلا و نفت و نوسان مثبت در بازار فلزات اساسی بودیم.
به این ترتیب قیمت جهانی هر انس طلا با افت 99 سنتی به 1337 دلار رسید. در همین حال قیمت این فلز گران بها در بازارهای داخلی نیز دچار افت شد و هر گرم طلای 18 عیار با افت 57 تومانی به 114 هزار و 129 تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی نیز با افت 2000 تومانی در قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان معامله شد.
در بازارجهانی نفت نیز هر بشکه نفت برنت اگرچه در ساعات ابتدایی روند رو به رشدی داشت اما به یکباره با نوسان منفی مواجه و با افت 36 سنتی به کانال 46 دلار سقوط و در قیمت 46 دلار و 65 سنت به تثبیت رسید.
در بازار فلزات اساسی روند قیمت ها اگر چه در دقایق ابتدایی نزولی بود اما به یک باره تغییر جهت داد و شاهد بهبود نسبی روند معاملات بودیم. در این گروه از میان 5 فلز کلیدی تنها مس با افت قیمت مواجه شد و در مقابل 4 فلز سرب، روی، نیکل و آلومینیوم رشد قیمت را تجربه کردند.
در بازار ارز نیز هر دلار امریکا با افزایش قیمت مواجه و در قیمت 3568 تومان معامله شد.

افت یکدست شاخص های اروپا
روند معاملات دیروز بورس های جهان با افت شاخص های مطرح اروپا و نوسان در میان بورس های آسیا همراه شد.
به این ترتیب در جریان معاملات امروز هر سه شاخص مطرح دکس آلمان، کک فرانسه و فوتسی بریتانیا به ترتیب با افت 83، 21 و 15 واحدی مواجه شدند، در آسیا نیز دو شاخص نیکی ژاپن و شانگ های چین رشد 139 و 18 واحدی را تجربه کردند و در مقابل شاخص بورس استرالیا با افت 26 واحدی مواجه شد.