اقتصاد بازار: فعالان بازار سرمایه این روزها شاهد توسعه بازار بدهی از طریق بازار سهام هستند به عبارت دیگر در شرایطی که اغلب نمادها متوقف است و نقدینگی بسیار اندکی در بازار سرمایه وجود دارد، ارزش معاملات روزانه بورس به رقم های چند صد میلیاردی رسیده است به طوریکه با بررسی لیست شرکت های اثرگذار در ارزش معاملات روزانه، مشاهده شده که بخش عمده ای از ارزش روزانه توسط معاملات اوراق با درآمد ثابت و نیز بلوکی رقم خورده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از بورس نیوز، حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه همواره یکی از فاکتورهایی است که مورد توجه سهامداران قرار می گیرد و افت و خیز آن برای سرمایه گذاران در بازار سهام از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که به زعم بسیاری از کارشناسان روند افزایشی یا کاهشی مداوم ارزش معاملات روزانه می تواند بیانگر ورود و خروج نقدینگی به این بازار باشد. اهمیت این موضوع در شرایط فعلی که بورس از نبود نقدینگی رنج می برد بیش از پیش شده است. حال آنکه طی چند وقت اخیر شاهد بزرگ نمایی در عدد ارزش معاملات روزانه بورس به واسطه معاملات اوارق بدهی و بلوکی هستیم، فرآیندی که باعث می شود تا در اوضاع نابسامان فعلی سهامداران دچار سردرگمی شوند و نتوانند تحلیل و بررسی مناسبی از آنچه که درون بازار سهام رخ می دهد، داشته باشند.

فعالان بازار سرمایه این روزها شاهد توسعه بازار بدهی از طریق بازار سهام هستند به عبارت دیگر در شرایطی که اغلب نمادها متوقف است و نقدینگی بسیار اندکی در بازار سرمایه وجود دارد، ارزش معاملات روزانه بورس به رقم های چند صد میلیاردی رسیده است به طوریکه با بررسی لیست شرکت های اثرگذار در ارزش معاملات روزانه، مشاهده شده که بخش عمده ای از ارزش روزانه توسط معاملات اوراق با درآمد ثابت و نیز بلوکی رقم خورده و در کنار آن معاملات اوراق بهادار سهم کوچکی در ارزش معاملات روزانه بورس ایفا می کنند.

این موضوع اگرچه سبب اعتراض بسیاری از سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه شده، اما شاهد تداوم اجرای این سیاست برای بزرگ نمایی ارزش معاملات روزانه توسط متولیان بورس هستیم. در همین راستا به دفعات از مقامات مسئول در سازمان بورس در خواست شده که به جهت نیل به اهداف خود در زمینه توسعه ابزار بدهی اقدام به راه اندازی بازار مجزایی برای این اوراق کنند تا همچون گذشته تنها اوراق بهادار در بازار سهام داد و ستد شود. حال آنکه رییس سازمان بورس در تازه ترین اظهارات خود عنوان نموده که نیازی به راه اندازی بازاری اختصاص برای اوراق بدهی نیست.

بر این اساس پیشنهاد می شود تا به منظور نشان دادن ارزش واقعی معاملات روزانه بازار سرمایه اقدام به تفکیک تابلوی ارزش معاملات در بخش های اوراق بهادار، بدهی و معاملات بلوکی شود تا هر یک از این موارد در تابلوی جداگانه به معرض نمایش گذاشته شود. به نظر می رسد با اجرای این برنامه اهالی بازار سرمایه نیز به وضوح به ارزش واقعی معاملات روزانه اوراق بهادار می برند و در ارقام و اطلاعات آن نیز هیچ گونه اغراق یا بزرگ نمایی نمی شود. به طور قطع با انجام چنین راهکارهایی بازار سرمایه بیش از پیش به سمت شفافیت و کارایی سوق می یابد و با نمایش واقعیت های بازار سرمایه به سرمایه گذاران نقشه راه برای تحلیل، بررسی و خرید و فروش به آنها نشان داده می شود تا بر اساس واقعیات اقدام به سرمایه گذاری کنند و نقش کلیدی را در سرنوشت خود در بازار سرمایه ایفا کنند.