بورس کالای ایران به‌عنوان یکی از بورس‌های چهارگانه ایران (بورس اوراق بهادار، انرژی، فرابورس) در ۱۰ ماه امسال، سهم ۴۸ درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش معاملات ۸۷۹ هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس‌ها کسب کرده است. مدیرعامل بورس کالای ایران روز گذشته دریک نشست خبری با خبرنگاران به آمار معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ نیز اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد ریال بالغ شده که در ۱۱ ماهه سال‌جاری بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران رقم خورده است.
حامد سلطانی‌نژاد ادامه داد: در این مدت ۲۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چهار درصدی در حجم و ۳۳ درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد. وی در ادامه به اقدام‌های مهم بورس کالا در سال ۱۳۹۶اشاره کرد و افزود: سهم ۴۸ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶، رشد ۳۹ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۴ درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در یازده ماهه ابتدایی سال و رسیدن به ۵۸۹ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مهم‌ترین اقدام‌های بورس کالا در سال ۱۳۹۶ بوده است. به گفته وی، همچنین از رشد ۳۳درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی در یازده ماهه امسال و رسیدن به ۴۴۶ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۵ درصدی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی و رشد ۶۱ درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در کنار ۹۴ انبار پذیرش شده و دارای نماد فعال در حوزه‌های مختلف کالایی می‌توان به‌عنوان دیگر اقدام‌های مهم امسال در بورس کالا اشاره کرد.
وی تصریح کرد: همچنین جمع معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران با افزایش ۲۷ درصدی حجم و ۶۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؛ به طوری که بیش از ۳ میلیون و ۸۱۷ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شده است.
تأمین مالی ۱۳۶ هزار میلیارد ریالی از طریق معاملات سلف و نسیه
سلطانی‌نژاد همچنین به میزان تأمین مالی انجام شده از طریق معاملات سلف و نسیه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات صنعتی و معدنی با ارزش تأمین مالی ۱۳۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال معادل ۷۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این میان محصولات پتروشیمی با ارزش تأمین مالی ۳۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.
مهم‌ترین برنامه‌های بورس کالا
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه این نشست برنامه‌های آتی بورس کالای ایران را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه‌اندازی معاملات حق امتیاز، راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین، راه‌اندازی حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله‌ای، راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی خاص، راه‌اندازی معاملات کشف پریمیوم، امکان سنجی راه‌اندازی معاملات مبتنی بر رؤیت بر اساس حراج حضوری، راه‌اندازی سیستم تسویه و مدیریت ریسک لحظه‌ای مشتریان، توسعه دارایی‌های پایه قراردادهای آتی، اختیارمعامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۷ است.