در حالی نخستین روز کاری هفته با افت سنگین ۲/ ۱درصدی شاخص کل بورس آغاز شد که این امر حمایت و خریدهای قابل‌توجه معامله‌گران عمده بازار را به دنبال داشت. اما در روزهای آتی شاهد تشکیل جوی مثبت در بازار سهام بودیم که در مجموع افزایش بیش از ۴۵۰۰واحدی (معادل ۵/ ۲درصدی) نماگر بازار را رقم زد. هر چند حقوقی‌ها در معاملات روز یکشنبه نیز به روند خریدهای خود هر چند با حجم کمتری ادامه دادند، اما از روز دوشنبه زمین بازی به سمت معامله‌گران خرد چرخید. در نهایت برآیند این جابه‌جایی‌ها، انتقال بیش از ۸۶میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی سهامداران عمده به دنبال داشت.


شنبه‌ فولادی بورس تهران
معاملات نخستین روز کاری هفته در حالی با افت بیش از ۲/ ۱درصدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این روز شاهد تغییر مالکیت‌ها در زمین بازیگران عمده بودیم. بر این اساس در معاملات این روز حدود ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. بررسی روند جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که در این روز در کنار خریدهای قابل‌توجه سهامداران عمده در نماد فولاد مبارکه اصفهان، معامله‌گران تمایل زیادی به جمع‌آوری نمادهای گروه شیمیایی داشتند. در حالی خالص خرید حقوقی‌های «فولاد» به حدود ۱۱میلیارد تومان رسید که سهامداران خرد به افزودن سهام دو نماد پتروشیمی شازند و گلتاش به پرتفوی خود اقدام کردند. در مقابل حقوقی‌ها خریدهای سنگینی در دو نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پتروشیمی پارس داشتند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «تاپیکو» به ۱۰میلیارد تومان رسید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان سهامدار عمده در این نماد اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد. همانطور که عنوان شد «شاراک» در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این روز بود که در نهایت حدود ۵/ ۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی این نماد جابه‌جا شد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به‌عنوان سهامدار عمده در «شاراک» اقدام به واگذاری ۵میلیون سهم مزبور کرد. در نماد گلتاش نیز عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده دنبال شد؛ به‌طوری‌که ۵/ ۳میلیون سهم مزبور از سوی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر و یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس عرضه شد. در مقابل نماد «پترول» از حمایت حقوقی‌‌ها برخوردار شد. شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد هر کدام ۵/ ۱میلیون سهم «پترول» را خریداری کردند.

یکشنبه بر مدار پالایشی‌ها
معاملات روز یکشنبه در حالی با رشد ۱۷۸۶ واحدی شاخص کل بورس همراه شد که در این روز شاهد تداوم تغییرمالکیت در زمین بازی سهامداران عمده بودیم. همچنین در این روز شاهد خالص خرید بیش از ۲۷میلیارد تومانی حقوقی‌ها بودیم. در حالی این روزها حقوقی‌ها خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند که این امر به انتقال حدود ۲۱میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این نماد ختم شد. همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس نیز مورد توجه حقوقی‌ها قرار داشت به‌طوری‌که ۵/ ۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این نماد جابه‌جا شد. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان حقوقی فعال در «شبندر» اقدام به خرید ۲۵۰هزار سهم کرد. در مقابل سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام نمادهای پتروشیمی و در صدر آن دو نماد پتروشیمی شازند و خارک نشان دادند. بر این اساس خالص خرید به ثبت رسیده در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل ۱۱میلیارد تومان و ۵/ ۷میلیارد تومان بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین از تداوم حمایت سهامداران عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به خریدهای خود در نماد «تاپیکو» ادامه داد و یک میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

همچنین در این روز فلزات اساسی نیز در کانون توجه سهامداران عمده قرار داشتند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به بیش از ۱۱میلیارد تومان رسید که فولاد مبارکه اصفهان، عرضه و تقاضای سنگینی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در عین حال موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اقدام به واگذاری بیش از ۱۵۷میلیون سهم مزبور کرد و در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، خرید ۷۸۰ میلیون سهمی را در نماد «فولاد» ثبت کرد.

روزی برای بانکی‌ها
معاملات روز دوشنبه در حالی با اشتیاق زیاد معامله‌گران در سمت خرید سهام آغاز شد که در همان دقایق ابتدایی شروع معاملات، شاهد جهش ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم. البته روند مزبور تداوم چندانی نداشت و در ادامه معاملات قدری از این جهش کاسته شد و در نهایت نماگر بازار افزایش بیش از ۲۵۹۳ واحدی را تجربه کرد. همگام با رشد مزبور، سهامداران خرد با قدرت بیشتری به جمع‌آوری سهام پرداختند و در نهایت تغییر مالکیت را به سمت زمین خود هدایت کردند. به این ترتیب در این روز ۳۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها جابه‌جا‌ شد.

در جریان معاملات این روز نمادهای بانکی در صدر خریدهای حقیقی‌ها جای داشتند. عمده این خریدها نیز در دو نماد بانک ملت و تجارت بود به‌طوری‌که تغییر مالکیت صورت گرفته به نفع حقیقی‌ها در این دو نماد بیش از ۲۵ میلیارد تومان بود. به‌نظر می‌رسد هیجان ناشی از شناسایی سود تسعیر ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها و همچنین شایعاتی از احتمال تجدید ارزیابی دارایی‌ برخی از بانک‌ها با زیان بسیار سنگین، نقدینگی را به سمت این نمادها کشیده است.

در این میان دو سهامدار عمده در «وبملت»، عرضه‌های قابل‌توجهی را رقم زدند؛ فروش ۱۰میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و ۵/ ۱میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله واگذاری‌های صورت گرفته در این نماد بانکی بود.

در نماد «وتجارت» نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران، بیش از ۳۰میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. روندی مشابه در نماد پست بانک ایران با فروش ۲۶میلیون سهم از سوی شرکت پرشیان فولاد دنبال شد.

از سوی دیگر سهامداران عمده در معاملات روز دوشنبه بیشترین تغییر مالکیت را در نماد پرداخت الکترونیک سامان کیش داشتند که با خالص خرید ۴/ ۴میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. همچنین در این روز حقوقی‌ها خرید سهام پتروشیمی‌پارس را با انتقال حدود ۴میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود، با حجم بالایی ادامه دادند.

پایان هفته متعادل بازار سهام
معاملات روز چهارشنبه در شرایط متعادل و با رشد ۱۴۸ واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید. در این میان تعادل نسبی در سمت خرید و فروش دو گروه از بازیگران بازار نیز قابل‌رصد بود. به این ترتیب حدود ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در حالی سهامداران خرد همچنان توجه به جمع‌آوری سهام گروه بانکی داشتند که در مقابل حقوقی‌ها خرید سهام پتروشیمی و پالایشی را با روندی پرحجم دنبال کردند.

همانطور که اشاره شد بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد نیز در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود که با حجمی بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان دنبال شد. در صدر خریدهای صورت گرفته در این گروه، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود ۱۷۰ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بالغ شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به‌عنوان سهامدار ۰۶/ ۴ درصدی «وتجارت» اقدام به عرضه ۱۰۰میلیون سهم مزبور کرد.

در این روز نماد معاملاتی بانک ملت نیز شاهد جابه‌جایی حدود ۷ میلیون سهم به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در این میان دو حقوقی «وبملت» اقدام به عرضه سهم کردند؛ فروش ۱۵میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و ۵/ ۱میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله این عرضه‌ها بود. عرضه ۲میلیون سهم پست‌بانک از سوی شرکت پرشیان‌فولاد و عرضه ۵۰۰هزار سهم بانک صادرات توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات از دیگر فروش‌های حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود.

همچنین در این روز بانک خاورمیانه شاهد خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده بود. در حالی حدود ۶۰۰هزار سهم مزبور از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی عرضه شد که در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن ۵میلیون سهم و شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز بیش از ۳میلیون سهم مزبور را جمع‌آوری کردند. همچنین در این روز خودرویی‌ها نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران خرد بودند. بر این اساس تغییر مالکیت ۸ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورد. در صدر این خریدهای جمع‌آوری سهام، سایپا قرار داشت. به این ترتیب در این روز بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «خساپا» به ارزش ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد.

اما در مقابل حقوقی‌ها به حمایت از سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی و پالایشی پرداختند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در صنعت شیمیایی به ۲۲ میلیارد تومان رسید. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پارس بیشترین تقاضای حقوقی‌ها را به دنبال داشت به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «پارس» بالغ بر ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. همچنین در این روز خریدهای معامله‌گران عمده در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ادامه یافت. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به خریدهای خود در نماد «تاپیکو» ادامه داد ودر این روز ۷۳۰هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در میان نمادهای پالایشی نیز بیشتر خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان بود. به‌طوری‌که بیش از ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم «شپنا» به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در حالی ۷میلیون سهم مزبور توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان عرضه شد که در مقابل گروه توسعه مالی مهرآیندگان در نقش خریدار برآمد و ۳میلیون سهم «شپنا» را به پرتفوی خود افزود.

در این روز پالایش نفت بندرعباس نیز با ثبت خالص خریدی در حدود ۴میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده، در فهرست دیگر نمادهای مورد‌توجه حقوقی‌ها قرار گرفت.