پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9297
منتشر شده در شنبه, 13 مهر 1398 08:54
تعداد دیدگاه: 0
خالص خرید حقیقی‌ها به بیشترین سطح از مهر ۹۷ رسید

 بورس تهران در حالی هفته منتهی به ۱۰ مهرماه را با رشد ۷/ ۳ درصدی نماگر اصلی به پایان رساند که شاهد بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد از هفته منتهی به ۴ مهر ۹۷ تاکنون بودیم. به این ترتیب در هفته مورد بررسی در مجموع یک هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان سهام شرکت‌های دارویی در اولویت نخست خرید بازیگران خرد بازار قرار داشتند. پس از آن نیز بانکی‌ها ترجیح بعدی این گروه از معامله‌گران را در اختیار گرفتند. این آمار نشان می‌دهد که همچنان اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها به‌ویژه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مرکز توجه بورس‌بازان قرار دارد. شرایطی که سبب شد تا شاخص هم‌وزن در هفته مورد بررسی با رشد ۳/ ۵ درصدی همراه شود.  

  «فولاد» در کانون توجه حقیقی‌های بازار

معاملات اولین روز هفته بورس تهران با رشد ۵۶۱۵ واحدی (معادل ۸/ ۱ درصد) به پایان رسید. در این روز معامله‌گران شاهد انتقال حدود ۱۹۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودند. در این میان بازیگران خرد بازار تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه داشتند؛ به‌طوری‌که ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به خالص خرید سهام «فولاد» تعلق داشت.

البته از دید تحلیلگران انتشار گزارش عملکرد ماهانه شرکت در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است؛ بر این اساس فولاد مبارکه اصفهان در دوره یک ماهه منتهی پایان شهریورماه سال‌جاری از محل فروش محصول‌های خود حدود ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان درآمد داشت. به این ترتیب «فولاد»، در نیمه نخست سال‌جاری بیش از ۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد افزایش داشت.

در معاملات روز شنبه دارویی‌ها بیشترین خالص خرید ازسوی معامله‌گران خرد به میزان ۳۹ میلیارد تومان را تجربه کردند. پس از آن نیز بیشترین تمایل این دسته از معامله‌گران به خرید سهام خودرویی اختصاص داشت. این امر سبب شد تا حقوقی‌های این نمادها به عرضه سهم بپردازند. در این میان گروه صنعتی اشتالز فولاد خاورمیانه به‌عنوان سهامدار عمده در نماد آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ به فروش ۷ میلیون سهم اقدام کرد. در همین راستا گروه بهمن نیز با واگذاری ۳ میلیون سهم ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری سمند نیز دیگر حقوقی‌ای بود که در این بازار به فروش ۳ میلیون سهم قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ اقدام کرد. گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو نیز عرضه ۲ میلیون سهم ازسوی بانک پارسیان را تجربه کرد. در این میان سرمایه‌گذاری سمند به عرضه‌های خود در نماد ایران خودرو ادامه داد و در این روز نیز بیش از ۴ میلیون سهم «خودرو» را واگذار کرد. در میان نمادهای بانکی نیز وضعیتی مشابه برقرار بود؛ به‌طوری‌که اغلب نمادهای این گروه با عرضه ازسوی سهامداران عمده مواجه شدند. در این راستا سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن به عرضه ۲ میلیون سهم بانک خاورمیانه پرداخت. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با عرضه بیش از ۹ میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات تشکیل شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز به‌عنوان سهامدار عمده بانک تجارت، یک میلیون سهم را واگذار کرد.

  خرید پرقدرت حقیقی در روز منفی سهام

روز یکشنبه روند شاخص سهام نزولی شد و نماگر اصلی این بازار با افت ۱۷۷۳ واحدی مواجه شد. در این روز بار دیگر دارویی‌ها بودند که در مرکز توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و خالص خرید ۸۲ میلیارد تومانی را رقم زدند. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری سپهر اقدام به عرضه ۵ میلیون سهم شرکت ایران دارو کرد. ۴ میلیون سهم این شرکت نیز ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به فروش رسید. همچنین روز یکشنبه شاهد عرضه ۱۶۸ هزار سهم شرکت جام دارو از سوی سهامدار عمده آن یعنی شرکت بیمه رازی بودیم. این روند در سرمایه‌گذاری شفا دارو با عرضه ۲ میلیون سهمی ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی دنبال شد.

در میان بیمه‌ای‌ها نیز روز یکشنبه شاهد ثبت خالص خرید ۲۵ میلیارد تومانی ازسوی حقیقی‌ها بودیم. در این گروه شرکت سلوی درمان لوتوس به عرضه ۱۵۵ هزار سهم بیمه تعاون پرداخت. در بیمه آسیا نیز در مقابل عرضه ۱۵ میلیون سهمی این شرکت ازسوی صبامیهن، شاهد خرید ۳۵۱ هزار سهمی توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت بودیم.

  تمایل حقیقی برای خرید سهام بانکی

روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۴۵۵ واحدی همراه شد. خالص خرید سهامداران خرد در معاملات این روز به حدود ۳۹۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب حقیقی‌های بازار برای هشتمین روز متوالی بیش از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. در میان ۴۰ صنعت بورسی نیز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری رقم خورد؛ به‌طوری‌که بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی بیش از ۹۶ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بودند.

سهام بانک تجارت در این روز با خالص خرید حدود ۴۰ میلیارد تومانی به سمت حقیقی‌ها همراه شد. در این میان بانک تجارت به‌دلیل تقاضای بالای سهامداران خرد، شاهد عرضه سهم ازسوی سهامدار حقوقی بود به‌طوری‌که ۱۵۰ میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه شد. در همین راستا بانک صادرات نیز تداوم فروش سهم ازسوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات را تجربه کرد. این صندوق بیش از ۹ میلیون سهم «وبصادر» را به فروش رساند. در این میان سرمایه‌گذاری تدبیر نیز به‌عنوان سهامدار عمده در بانک پارسیان به فروش ۵/ ۲ میلیون سهم پرداخت.

در ادامه روند خرید حقیقی‌ها در نمادهای بانکی، دو گروه حمل‌و‌نقل و پتروشیمی‌ها موردتوجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و به ترتیب خالص خرید ۴۷ و ۴۶ میلیارد تومانی را رقم زدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در اولویت خرید معامله‌گران حقیقی بازار قرار گرفت. ۱۶۸ میلیون سهم «پترول» به ارزش ۵/ ۴۶ میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این راستا بیش از ۵۰ میلیون سهم «پترول» توسط گروه توسعه مالی مهرآیندگان به فروش رفت. این در حالی است که پتروشیمی شازند خرید یک میلیون سهم ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را تجربه کرد.

  سه‌شنبه دارویی بورس تهران

شاخص سهام روز سه‌شنبه ۱۳۹۹ واحد دیگر رشد کرد. در این روز ۲۱۹ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. سهامداران خرد در این روز بیشترین خالص خرید خود را در سهام زیرمجموعه گروه مواد و محصولات دارویی ثبت کردند. به این ترتیب در این گروه شاهد انتقال ۹۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. شرایطی که معامله‌گران حقوقی شرکت‌های دارویی را وادار به عرضه کرد. از این‌رو روز سه‌شنبه شرکت سهامی بیمه ایران به عرضه ۷ میلیون سهمی البرز دارو پرداخت. این روند در سهام شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با عرضه ۱۳ میلیون سهمی ازسوی شرکت توسعه و مدیریت صباتامین دنبال شد. در ایران‌دارو نیز در مجموع شاهد عرضه حدود ۹/ ۴ میلیون سهم ازسوی سه حقوقی این شرکت شامل سرمایه‌گذاری البرز، سرمایه‌گذاری سپهر و سرمایه‌گذاری ملی ایران بودیم.

در آنسوی بازار اما خودرویی‌ها با خالص فروش حدود ۱۰ میلیارد تومانی ازسوی سهامداران حقیقی بازار مواجه شدند. در این میان سهام شرکت سایپا با خالص فروش ۶/ ۹ میلیارد تومانی صدرنشین بود. نگاهی به روند جابه‌جایی سهام در میان خودرویی‌ها طی این روز معاملاتی نشان از خرید ۵۰۰ هزار سهم تراکتورسازی ایران ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نوردنا دارد.

  اشتیاق سهامداران به جمع‌آوری سهام بانکی

بورس تهران در حالی معاملات روز چهارشنبه را با فشار فروش در اغلب نمادها آغاز کرد که شاخص کل در همان دقایق نخست معاملات با ریزشی ۴۵۰۰ واحدی مواجه شد، ولی این روند تداوم چندانی نداشت و بازگشایی قدرتمند نماد بانک ملت سبب شد چرخشی در روند بازار ایجاد شود و در نهایت ۱۹واحد رشد در عملکرد روزانه بازار ثبت شود. در این میان مطابق با روال چند روز اخیر، خریدهای سنگینی ازسوی سهامداران خرد شکل گرفت که سبب شد تا برای یازدهمین روز متوالی، نقدینگی در زمین بازی حقیقی‌ها حفظ شود.

به این ترتیب خالص خرید سهامداران خرد در این روز به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان رسید که ۴۵ درصد از این رقم یعنی معادل ۱۳۵ میلیارد تومان به خالص خرید سهام بانک ملت تعلق داشت. در نهایت دومین هفته مهرماه با خالص خرید بیش از یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومانی بازیگران خرد بازار پایان یافت. در حالی نماد بانک ملت بعد از غیبت بیش از ۱۰۰ روز، با نوسان مثبت ۴۳ درصدی در قیمت ۶۲۰ تومانی به گردونه معاملات بازگشت. هرچند در این روز ۶۱۴ میلیون سهم مزبور دادوستد شد ولی در نهایت صف خرید بیش از ۴۸ میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان ۶۷ درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد ازسوی سهامداران خرد بود. این تقاضای بالا سبب شد تا ۲ میلیون سهم «وبملت» ازسوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شود.

در بازار این روز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام دارویی نیز اشتیاق نشان دادند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از ۷۰ میلیارد تومان رسید. در صدر این نمادها نیز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری البرز و البرزدارو قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «والبر» به ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. در این راستا سرمایه‌گذاری تدبیر به‌عنوان سهامدار عمده در «والبر» به خرید ۴۸ میلیون سهم پرداخت. در مقابل دارویی‌برکت، دیگر حقوقی این نماد، ۳ میلیون سهم را عرضه کرد. در همین راستا «دالبر» نیز فروش ۳ میلیون سهم ازسوی بیمه ایران را تجربه کرد.

10-01

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید