ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت قوانینی مشابه ثبت شرکت در ایران دارد، شاید تا به حال به فکر اقامت در ترکیه افتاده باشید و به دنبال راه و روش کسب اقامت باشید، روش‌های کسب اقامت و البته کسب درآمد و اقامت در ترکیه فراوان است که همگی این روش‌ها در بسیاری از سایت‌های داخلی و خارجی گفته شده است، ثبت شرکت شاید بهترین راه اقامت نباشد اما بازکردن این بحث به طور دقیق سوالات زیادی را می‌تواند پاسخگو باشد، که ما هم در صدد آن هستیم تا دقیق تر و موشکافانه تر به بررسی این موارد مهم بپردازیم.

ثبت شرکت در ترکیه ی یکی از موارد مهم گرفتن اقامت این کشور اروپایی و آسیایی است، در این مورد ابتدا نیاز است تا شرکت خود را به ثبت برسانید تا با توجه به میزان سرمایه اولیه‌ای که شرکت را به ثبت رسانده‌اید برای سهامداران خود اقامت ترکیه را دریافت کنید. از دیگر دلایل کاربردی ثبت شرکت در ترکیه می‌توانیم نگاهمان را به تجاری که تولید و مصرف و ورود و خروج کالاها را به عهده دارند معطوف کنیم، میتوانند بدون صرف هزینه های اضافی که در بسیاری از کشورها پرداخت می‌کنند خلاص شوند.

مشکلات تحریم در کشور ما باعث شده است تا به دنبال راه‌هایی با دردسر کمتر باشیم و از امکاناتی که بانک های ترکیه برای سرمایه گذاران قر داده اند سرمایه گذاران کمال استفاده را ببرند.

مزیت های ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در هر کشوری از یک سری مزایا و در عین حال کمبودهایی برخوردار است، کشور ترکیه از کشورهایی است که می‌شود تحریم را دور زد و مزایایی بهتر و بیشتری را برخوردار شد، در نتیجه امتیاز ثبت شرکت از قبیل موارد زیر میباشد؛

۱- دریافت اقامت شغلی و مجوز معتبر کاری با هزینه‌ای کم.

2- افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای هیات مدیره و سایر سهامداران شرکت.

۳- دریافت وام و امتیازات بانکی

۴- اگر به دنبال سکوی پرتابی برای رفتن به دیگر کشورهای اروپایی می‌گردید، از طریق ثبت شرکت میتوانید به این آرزویتان برسید.

۵- مالیات این کشور بر اساس درآمد است، یعنی اگر کسب و کار شما سود چندانی ندارد مالیاتی از شما گرفته نمیشود

۶- تحریم ندارد

۷-میتوانید به صورت صد درصدی مالکیت شرکت را به نام خودتان کنید بدون وارد کردن هیچ شریک تجاری ترک.

۸- در ترکیه مشابه ایران هر نوع شرکتی می‌شود زد، اما تفاوت چشمگیر ترکیه با ایران در این است که حتی شما باید برای افتتاح یک رستوران یا فروشگاه شرکت ثبت کنید.

انواع شرکتهای قابل ثبت در ترکیه

در ترکیه انواعی از شرکت وجود دارند که تابع قانون تجارت این کشور نبوده و فاقد شخصیت حقوقی اند که این نوع از شرکت ها اساسا موضوع این نوشتار نیستند .

به آن جهت که معمولا ۹۰ درصد شرکت هایی که ایرانیان در ترکیه تاسیس می نمایند شرکتهایی با مسئولیت محدود می باشند لذا در اینجا بدون اینکه به جزئیات توجه کنیم ، فقط اشاره ای اجمالی به ویژگی های انواع شرکت در ترکیه میکنیم؛

● شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت در ترکیه با دو و حداکثر با ۵۰ شریک قابل ثبت میباشد( البته طبق قانون جدید شرکت با مسئولیت محدود حتی با یک سهامدار نیز قابل ثبت است ) قابل ذکر است که مسئولیت سهامدار در قبال بدهی شرکت تنها محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت می باشد. یعنی اگر شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد، طلبکار فقط به اندازه‌ی سرمایه سهامداران می‌تواند به شرکت مراجعه کند و نمی‌توانند اضافه‌ی طلب شان را از اموال سهامداران طلب کنند. حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود ۵۰۰۰ لیره ترک میباشد و هر نوع تغییر و انتقال سهم الشرکه شرکا باید در دفترخانه رسمی انجام شود، ثبت این شرکت فقط به سه روز زمان نیاز دارد.

● شرکت سهامی(خاص- عام): برای تاسیس این نوع شرکت حداقل ۵ شخص حقیقی و یا حقوقی نیاز است. همانند مسئولیت محدود شرکا در قبال بدهکاری شرکت به افراد ثالث تنها به اندازه سهم شان مسئول خواهند بود.

بر اساس قانون تجارت ترکیه جلسات مجمع عمومی باید با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی ترکیه برگزار شود.

تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص زیر ۲۵۰ نفر میباشد. و تعداد سهامدار در شرکت سهامی عام باید بیشتر از ٢۵٠ نفر باشد.

● شرکت تضامنی؛ تعداد شرکا می‌تواند دو نفر باشد، از لحاظ سرمایه گذاری در این کشور محدودیتی وجود ندارد، تعداد هیات مدیره می‌تواند یک نفر باشد، و چنانچه دارایی شرکت برای پرداخت تمام قروض و دیون شرکت کافی نباشد ٬هر کدام از شرکا باید مسئول پرداخت تمام قرضهای شرکت باشند.

● شرکت مختلط؛ شرکت مختلط به شرکتی گفته می شود که دارای یک یا چند شریک ضامن که ضمانت تمام دیون شرکت را به عهده دارند و چند شریک با مسئولیت محدود و یا شرکاء سهامی میباشد که به اندازه‌ی سهم خود در شرکت ضامن پرداخت دیون هستند، که همین دلیل نام این شرکت است. شرکت مختلط شامل دو نوع شرکت مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی میباشد.

● موسسات مالی (صرافی)؛ تاسیس این گونه موسسات مالی در قالب یک شرکت سهامی ممکن میباشد. تاسیس این موسسات به مجوزهای خاص کشور ترکیه نیاز دارد.

با این وجود ثبت شرکت در ترکیه نیازمند تخصص می باشد، چنانچه قصد گرفتن اقامت دارید راهکارهای فراوانی موجود است، اما چنانچه قصد سرمایه گذاری و همراه آن اقامت را دارید ثبت شرکت شاید گزینه‌ی خوبی باشد که البته قبل از آن مشورت با حقوقدانان بین المللی و وکلای مهاجرتی را در برنامه ی خود قرار دهید

شرایط ثبت شرکت در ترکیه

مراحل ثبت شرکت در هر منطقه ای مراحلی دارد، مراحل ثبت شرکت در ترکیه برای به ترتیب موارد ذیل میباشد؛

  1. ابتدا و در قدم اول، ترجمه رسمی پاسپورت سهامداران شرکت
  2. تنظیم فرم اداره مالیات
  3. اخذ و گرفتن شماره مالیاتی فرم اداره مالیات
  4. ثبت رسمی شرکت تجاری ترک
  5. ثبت رسمی و امضا مدیری
  6. اساسنامه شرکت به طور دقیق و با توجه به اطلاعات کارفرما تنظیم شود
  7. اخذ و گرفتن شماره مالیاتی کشور ترکیه
  8. فرم مخصوص شرکت را دقیقا تنظیم نمایید
  9. دادن خدمات به منظور تنظیم اجاره نامه مکان شرکت
  10. تنظیم فرم اتاق بازرگانی
  11. تنظیم فرم تعهد مکان مربوط به اتاق بازرگانی
  12. تایید رسمی اساسنامه
  13. داشتن مترجم در صورت درخواست کشور ترکیه
  14. اخذ کارت بازرگانی
  15. انتخاب روزنامه رسمی شرکت
  16. پرداخت هزینه ابطال تمبر رسمی شرکت
  17. تاییدیه محل شرکت توسط مامور اداره مالیات
  18. پلمپ کردن دفاتر حسابداری شرکت جاری
  19. معرفی کردن مشاور مالی رسمی

ثبت شرکت در ترکیه و مجوز کار

هرچند ثبت شرکت صرفا برای اخذ اقامت کاری را توصیه نمیکنیم اما با ثبت شرکت شما در ترکیه مطابق قوانین مورد نظر کشور ترکیه توسط سازمان کار و امور اجتماعی، دریافت اقامت کاری شما را تضمین خواهیم کرد، با این حال نکات مهم ثبت شرکت را در ادامه بیان میکنیم.

طبق توافقنامه و قانون ۶۴۵٨ که در سال ٢٠١۶ آخرین تغیراتش اعمال شد و به تصویب دو کشور رسید، بین دو کشور ایران و ترکیه معافیت و لغو ویزا در تاریخ ٢٣ بهمن ١٣۴٢، با این حساب اتباع ایرانی برای سفر به ترکیه احتیاجی به اخذ ویزا نخواهند داشت و متقابلا این قانون در مورد شهروندان ترکیه نیز اجرا خواهد شد. طبق آخرین تغییرات در این توافق از سال ٢٠١٢، هر ایرانی با پاسپورت معتبر حق حضور ٣ ماه از هر ۶ ماه را بدون اخذ اقامت در ترکیه را دارد.

با این وجود اگر نیازی به اقامت بیشتری در کشور ترکیه دارید گرفتن اقامت ترکیه الزامی خواهد بود.

نیم نگاهی بر اقتصاد ترکیه

طبیعتا هر شخصی که به دنبال ادامه‌ی زندگی و سرمایه گذاری سرمایه اش را در کشوری داشته باشد بهتر است که در درجه‌ی اول آشنایی کافی و لازم نسبت به آن کشور را داشته باشد، با این اوصاف هر شخص با اطلاعات کافی از سرمایه‌ی خود و مکان مبدا و نوع سرمایه گذاری در زمینه‌ی صنعت، پوشاک و کشاورزی و غیره می‌تواند با دید باز و آگاهانه تصمیم شایسته تری بگیرد و قطعا موفق تر هم عمل کند.

به همین دلیل به معرفی کوتاه و مختصری از اقتصاد کشور ترکیه می‌پردازیم تا راهنمای درستی در راستای انتخاب عزیزان سرمایه گذار باشد.

کشور ترکیه یکی از کشورهای قابل پیشرفت و رو به رشدی است که به صورت روز افزون از پیشرفت اقتصادی خاصی برخوردار است، ترکیه توانسته است با دیدی آزادانه و بدور از تحریم رتبه‌ی ششم اقتصاد اروپا را کسب کند.

شرکت ترکیه هلپر میتواند ثبت شرکت شما را به هزینه پایین در ترکیه انجام دهد.

همین پیشرفت اقتصادی و اجازه سرمایه گذاری به دیگر کشورها باعث شده است تا بتواند جایگاهی مناسب برای جذب سرمایه گذاران بزرگ جهانی را بدست آورد، ترکیه در تمام موارد از قبیل نساجی، پوشاک، تولید مبل و گردشگری حرف اول را می‌زند و یکی از قطب های برتر جهان در این زمینه‌ها میباشد.

کشور ترکیه علاوه بر جنبه های گردشگری و تولید پوشاک و غیره توانسته است در زمینه‌ی کشاورزی و تنوع منابع کسب درآمد هم برتر باشد، کشور ترکیه اولین تولید کننده‌ی کود های مصنوعی گیاهان در زمینه‌ی کشاورزی می باشد، همچنین توانسته رتبه‌ی هفتم تولید آهن و فولاد اوراسیا را از آن خود کند، این کشور رتبه دوم تولید شیشه و رتبه‌ی ششم تولید سیمان را به خود منتسب کرده است.

منبع: ثبت شرکت ترکیه هلپر