به‌طور مثال یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای مردم این کشور در سال‌های آتی، تامین مسکن است که توسعه زیرساختهای این حوزه تابه‌حال تناسبی با نیازهای مردم نداشته است. دلایل دیگری نیز موجب تشدید این نیاز در عراق می شوند،از جمله:

  • جمعیت عراق با نرخ رشد حدود 3 درصد، بالغ بر 40 میلیون نفر است که حدود 83 درصد از این جمعیت را جوانان زیر 40 سال تشکیل می‌دهند.
  • سال‌های طولانی درگیری با جنگ از طرفی باعث به‌وجود‌آمدن انبوهی از خرابی‌ها از یکسو و ایجاد بافت‌های فرسوده از سوی دیگر شده است.
  • مهاجرت‌های اجباری ناشی از دوران جنگ باعث شده جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای با بازگشت زندگی به شرایط عادی از حالت موقت‌نشینی خارج شوند و با توجه به ازدست‌دادن امکانات قبلی در موطن اصلی خود، نیاز به تهیه مسکن جدید داشته باشند.
  • در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در سبک زندگی مردم عراق به‌ویژه در نسل جوان بوده‌ایم. شاید تا چندسال گذشته سکونت یک جوان عراقی در اتاقی در منزل پدری برای سال‌های طولانی پس از ازدواج و حتی بچه‌دارشدن، امری عادی و رایج تلقی می‌شد. درحالی‌که در سال‌های اخیر این سبک از زندگی درحال تغییر بوده و جوان عراقی مانند سایر کشورها از بدو ازدواج خواهان مسکن مستقل است. این مقوله نیز موجی از نیاز به مسکن را در جامعه عراق پدید آورده است.

   بر اساس نیازسنجی صورت‌گرفته توسط دولت عراق، این کشور به حدود 2 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد. کمیسیون ملی سرمایه گذاری عراق، یک طرح کلان برای احداث حدود یک میلیون واحد مسکونی در سرتاسر عراق تدارک دیده که سهمیه هر استان براساس میزان جمعیت مشخص شده است.

   جمیع موارد فوق بیانگر این نکته است که عراق با چهل میلیون نفر جمعیت و حجم انبوهی از نیازها در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، بازار بزرگی برای شرکت‌ها‌‌ی ایرانی فعال در حوزه صنعت ساختمان طی سال‌های پیش‌رو خواهد بود. آمار صادرات کشور طی سال‌های اخیر نیز بیانگر این موضوع است که مصالح و تجهیزات ساختمانی در صدر اقلام صادرات کالایی ایران به عراق بوده است. همچنین در دوران پساصدام، حضور شرکت‌های فنی‌و‌مهندسی ایرانی در کلان پروژه‌های دولتی و پروژه‌های متوسط و کوچک دولت و بخش خصوصی عراق روند رو به رشدی داشته است. هرچند این رویه طی چند سال اخیر به‌دلیل ناامنی و تنش‌های سیاسی داخل عراق تحت الشعاع قرار گرفته است.

   با همه این اوصاف نکته حائز اهمیت برای متقاضیان ورود به بازار عراق این است که شروع یا توسعه فعالیت تجاری با این کشور بدون داشتن اطلاعات کافی ممکن است منجر به شکست شود. لذا استفاده از تجارب شرکت‌هایی که سابقه حضور و فعالیت در عراق را دارند موجب می‌شود تا ریسک عدم موفقیت در این بازار به حداقل برسد.

   در این راستا و با هدف ارائه اطلاعات به‌روز و کاربردی به شرکت‌های خدمات فنی‌و‌مهندسی و کارخانجات تولید محصولات ساختمانی متقاضی ورود به عراق، انجمن صادرکنندگان صنعتی،معدنی و خدمات مهندسی با همکاری شرکت اکسپورت‌هاب اقدام به برگزاری یک رویداد آنلاین با موضوع «صنعت ساختمان عراق» کرده است. در این رویداد که در مورخ 5 دی 1399 به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد، جمعی از برترین صادرکنندگان خدمات و کالای ساختمانی به همراه مهمانان عراقی به بیان تجربیات خود و فرصتهای صادرات به عراق خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است که حضور در این رویداد برای شرکتهای ساختمانی، شرکتهای دانش‌بنیان، اعضای اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های صنفی و دانشجویان و اساتید همراه با تخفیف 30 درصدی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این رویداد می‌توانید به لینک زیر مراجعه و یا با شماره‌های دبیرخانه این رویداد تماس بگیرید:

☎ 021-28427150

📱0990-7600212

📱0902-4595165

  • لینک ثبت‌نام:

https://eseminar.tv/wb18945