دیروز قیمت دلار در بازار آزاد برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، و با افزایش ۰.۲۲ درصدی به ۲۷,۱۹۰ تومان رسید. به گفته برخی فعالان بازار، دولت جدید هم قصد دارد با تکرار سناریوی سوق دادن نقدینگی به دیگر بازار‌ها، برای مدتی آتش بازار ارز را مهار کند که البته به نظر نمی‌رسد باتوجه به تجربه تلخ سرمایه‌گذاران بورس، این پیش‌بینی محقق شود.

ممنوعیت صادرات روغن کنجد رفع شد

بر اساس نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، ممنوعیت صادرات روغن کنجد رفع شد.

 

راه‌اندازی پرواز کارگو ایران - کنیا تا پایان سال 2021

به گفته سفیر ایران در کنیا، مقدمات پرواز مستقیم کارگو از ایران به کنیا فراهم ‌شده و تا پایان سال میلادی این پروازها آغاز می شود. برمکی اضافه کرد: مذاکراتی درباره پرواز مسافری مستقیم هم انجام‌شده و همچنین قرار است منطقه صنعتی ایران در کنیا راه‌اندازی شود. 

 

صادرات چین به ایران کاهش یافت

گمرک چین اعلام کرد: واردات چین از ایران در 7 ماه نخست سال جاری میلادی به 3.6 میلیارد دلار رسیده که این رقم با رشد 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. اما صادرات چین به ایران در ماه های ژانویه تا جولای  کاهش 16 درصدی داشته و به 4.3 میلیارد دلار رسیده است. 

افزایش 260 درصدی صادرات کالا به افغانستان

به گفته مدیر پایانه مرزی دوغارون، از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۶۱۹ هزار و ۱۹۹ تن انواع کالا با ۲۲ هزار و ۳۶۴ دستگاه کامیون ترانزیتی از پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی به افغانستان صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۲۶۰ درصد افزایش داشته است.

 

اجرای پروژه‌های کشاورزی جدید در مانگیستائو قزاقستان

مطابق با برنامه­‌های اعلامی از سوی استانداری مانگیستائو؛ امسال مقامات این منطقه قصد دارند 11 پروژه کشاورزی را در این منطقه اجرا نمایند. طبق برآوردهای انجام شده ارزش این پروژه‌ها بیش از 20 میلیون دلار خواهد بود. شایان ذکر است، دولت قزاقستان به شدت از ایجاد گلخانه و رونق کشاورزی صنعتی حمایت می‌کند. / معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه

 

فرصت مشارکت در پروژه های مسکن و شهرسازی بصره

خبرهایی منتشرشده حاکی از آن است که کمیسیون سرمایه‌گذاری بصره در حال نهایی کردن مجوزهای احداث یک مجتمع مسکونی برای کارکنان شرکت نفت بصره مشتمل بر بیش از 6 هزار واحد مسکونی و دو مجتمع دیگر برای کارکنان شهرداری بصره و سازمان نزاهت و درستکاری عراق با استفاده از تسهیلات وام مسکن است. همچنین پروژه‌های مختلفی در بخش هتلداری نیز در بصره در دست بررسی قرار دارد.

ارسال نخستین محموله ترانزیتی از پاکستان به روسیه از مسیر ایران

کمرگ پاکستان در بیانیه ای از ارسال نخستین محموله ترانزیتی حاوی انبه و میوه های تازه به روسیه از مسیر ایران تحت کنوانسیون TIR  خبر داد و آن را «گامی‌بلند برای معرفی محصولات پاکستانی به بازار بزرگ روسیه» توصیف نمود.