نوسان: درمقام وارد کننده کاغذدیواری لطفا در ابتدا بفرمایید بیشترین واردات کاغذدیواری از کدام کشورها صورت می‌گیرد؟ آیا این کشورها محصولات درجه اول خود و آخرین مدل را به ایران صادر می‌کنند؟

عمده کاغذدیواری‌های وارداتی، تولید کشور چین هستند. به بیان بهتر و دقیق‌تر حدود 80 درصد کاغذدیواری‌ها از چین وارد می‌شوند. حدود 20درصد دیگر این محصول نیز از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه وارد می‌شود. لازم به ذکر است در میان کشورهای اروپایی نیز بیشترین حجم واردات از ایتالیا انجام می‌شود.

در پاسخ به قسمت پرسش‌تان هم باید بگویم که تمامی کاغذدیواری‌های وارداتی محصولات درجه یک کشور هستند و از کیفیت خوبی نیز برخوردارند. حتی کاغذدیواری‌هایی که از چین وارد می‌شوند نیز کیفیتی برابر با محصول اروپایی این کالا را دارد.

 

نوسان: باتوجه به مسئله تحریم‌ها، افزایش قیمت‌ها و سخت‌گیری‌های گمرک، واردات کاغذدیواری را درحال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درحال حاضر باتوجه به مشکلات اقتصادی که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است، میزان استقبال از این محصول نیز کاهش یافته است. ازسوی دیگر، مشکلات مربوط به تحریم و قوانین گمرک نیز موجب شده تا از میزان واردات این محصول نسبت به گذشته کاسته شود. با این وجود از آنجایی که کاغذدیواری محصولی با دوام  و سازگار با محیط‌زیست است همچنان بسیاری ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.

نوسان: در ارتباط با چسب کاغذدیواری هم اگر توضیح دهید که از کدام کشور و به چه شکلی وارد می‌شود.

درحال حاضر بیشتر واردات چسب کاغذدیواری هم از کشور چین است و به شکل پودری که توسط نصاب در مقدار معین و مشخصی آب حل می‌شود. این ترکیب پشت کاغذ با غلطک کشیده می‌شود و سپس کاغذ را روی دیوار نصب می‌کنند. درحالی که اکنون در چین و بسیاری از کشورهای دنیا چسب‌ کاغذدیواری به شکل محلول یا خمیر در کارخانه‌ها فرآوری می‌شوند.

نوسان: با توجه به مشکلات واردات کاغذدیواری تولید این محصول در داخل کشور چگونه است؟

درحال حاضر 3 کارخانه در داخل کشور این محصول را تولید می‌کنند که دوتای آن قدیمی بوده و دستگاه‌ها و طرح‌هایشان نیز قدیمی هستند و چندان استقبالی از آنها نمی‌شود. اما کارخانه جدیدی افتتاح شده است که تاکنون محصولات خوبی را عرضه کرده است؛ هرچند به دلیل تازه تاسیس بودنش محصولات خود را هنوز به شکل رسمی معرفی نکرده است.

نوسان: طرح‌های مورد پسند ایرانی‌ها کدام طرح‌هاست؟

هرچند در کلام مشتریان ایرانی به ‌سوی طرح‌های مدرن می‌روند؛ اما هنگام انتخاب نهایی بیشتر از طرح‌های کلاسیک استفاده می‌کنند.