نوسان: به‌نظر شما جلوگیری از واردات لمینت آیا تاثیری در تولید داخل این محصول تاکنون داشته است؟

بله؛ جلوگیری از واردات لیمنت خوشبختانه تاثیر مثبتی در تولید داخل این کالا داشته است و موجب شده تا واحد‌های تولیدکننده این محصول ظرفیت تولید خود را لحاظ کیفیت و کمیت بالا ببرند؛ ماشین آلات جدید وارد کنند و خلا‌هایی که پیشتر بود پر شود و اشتغال‌زایی خوبی در این زمینه در کشور به‌وجود آید.

 

نوسان: یعنی می‌توانیم بگوییم اکنون کیفیت لمینت ایران با کشورهای دیگر برابری می‌کند؟

بدون شک. اکنون ما اختلاف چندانی از جهت کیفیت با کشوری مانند ترکیه و چین نداریم. همان تکنولوژی که در آنجا برای تولید محصول وجود دارد اینجا هم وجود دارد و همان محصول با همان کیفیت اینجا نیز تولید می‌شود.

 

نوسان: از لحاظ قیمت چطور؟

از لحاظ قیمت پیش از گرانی‌ها قیمت‌ها منطقی‌تر بود. پس از گرانی‌ها نیز هنوز از خارج لمینتی وارد نشده است تا بشود به شکل روشن در مورد تفاوت قیمت صحبت کرد؛ اما به‌نظر از لحاظ قیمت نیز قابل رقابت خواهیم بود و فاصله قیمتی چندان نیست.

ازسوی دیگر، اگر بتوانیم اعتماد در مصرف‌کننده، نسبت به کالای ایرانی ایجاد کنیم، بدون شک رشد بیشتری هم خواهیم داشت. توصیه ما این است که مصرف‌کنندگان لیمنت ایرانی استفاده کنند. اینکار علاوه برآنکه به اشتغال‌زایی جوانان ما کمک می‌کند،  از لحاظ ارائه خدمات نیز به صرفه تر است. شرکت ما به‌عنوان یک تولیدکننده به مدت 20 سال لمینت‌های خود را گارانتی می‌کند تا خیال مصرف‌کننده از سمت ما راحت باشد.

 

نوسان: بنابراین می‌توان گفت لمینت‌های ایرانی قابل رقابت با لمینت‌های اروپایی هم هستند؟

ببنید، همین الان ما تحت لیسانس یک شرکت آلمانی لمینت تولید می‌کنیم که پیشتر از آن شرکت لمینت را وارد می‌کردیم. اما اکنون به دلیل ممنوعیت واردات تحت لیسانس آن شرکت تولید می‌کنیم و با نام ایرانی هم می‌فروشیم و تاکنون مشکلی هم در این زمینه برای ما به وجود نیامده است. پس اگر اینطور باشد یعنی ما می‌توانیم پارکت آلمانی و ترک هم تولید کنیم.

 

نوسان: صادرات ما در این زمینه چگونه است؟

متاسفانه در زمینه صادرات کمی با چالش و دشواری روبرو هستیم. چون رقبای ما مانند کشور ترکیه قوی هستند و ما نیازمند یک بازاریابی خوب و قوی هستیم. اما اگر بازاریابی خوبی داشته باشیم؛ بله می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم. زیرا بازار داخلی پاسخگو این حجم تولیدی نیست و بدون شک راهی جز اینکه به‌سوی صادرات برویم، نداریم.

ازسوی دیگر یکی از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم حوزه صادراتی ماست. حوزه صادرات کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان هستند. در کشور عراق که ترکیه رقیب اصلی و سرسختی برای ما است. در افغانستان هنوز استفاده از پارکت و لمینت جا نیافتاده است و شاید اصلا نداند چیست!. در کشورهای سی.آی.اس مانند ارمنستان و گرجستان طبق توافق‌نامه‌ای که دارند از روسیه و اوکراین محصولات خود را تهیه می‌کنند و این مسئله کمی کار را برای ما سخت کرده است

 

نوسان: اگر ممکن است کمی هم در مورد مراحل آزمایش استاندارد محصول و سنجش کیفیت آن توضیح دهید.

شرکت استاندارد ایران یک استاندارد خاص را برای پارکت و لمینت تعریف کرده است که براساس آن شرکت‌ها می‌توانند محصول خود را به شکل استاندارد تولید و گواهی استاندارد را کسب کنند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند سایر گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی را نیز کسب کنند. درحال حاضر پارکت‌های تولید ما تمامی استانداردهای کشور آلمان را کسب کرده است. درمورد تست‌های فرسایشی و سایشی هم هر شرکتی باید یک آزمایشگاه برای اینکار داشته باشد. شرکت ما این آزمایشگاه را با دستگاه‌های مخصوص آن دارد، ولی علل القاعده شرکت استاندارد نیز باید آزمایشگاه مناسبی برای تایید آن داشته باشد.

 

نوسان: اتفاقی دیگری که این روزها خیلی شاهد آن هستیم فروش لمینت و پارکت تولید ایران با نام برندهای خارجی است. به این معنا که لمینت ایرانی را در مغازه‌ها به اسم لمینت‌های ساخت سایر کشورها می‌فروشند. دلیل این مسئله از دید شما چیست؟

متاسفانه دلیل این مسئله به فرهنگ ما ایرانی‌ها بازمی‌گردد که به دلایل گوناگون با کالای ایرانی مشکل داریم. متاسفانه در تمام کارخانه‌‌ها، محصولات با برنده‌های چین‌، ترکیه و حتی برخی از برند‌های اروپایی عرضه می‌شوند؛ درحالی که این محصولات همگی در ایران تولید می‌شوند. درحالی که این ذهنیت و عدم اعتماد به کالای ایرانی بخصوص با کمک رسانه‌ها باید برداشته شود و مشتری‌ها را به سمت خرید کالای ایرانی تشویق کنند.

  

نوسان.: آیا شرکت‌های خارجی که از برند آنها استفاده می‌شود از این موضوع مطلع هستند؟

برخی از این برندها در ایران ثبت شده است. اگر برندها ثبت شده باشند، از این مسئله مشکلی نداریم. اما مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که این برندها ثبت نشده باشد.

 

نوسان: به‌عنوان مورد آخر، اگر ممکن است، در مورد مزایای پارکت تولیدی کارخانه‌ خودتان را برای ما توضیح دهید.

ما برای اولین بار پارکت دوازده میل را تولید کردیم. همچنین برای اولین بار پارکت شیاردار را عرضه کردیم. انگیزه‌ای که باعث تولید این محصولات شد، ممنوعیت ورود لمینت و پارکت به ایران بود. ضمانت‌نامه ما ضمانت‌نامه خوبی است؛ دسترسی مشتری به ما برای تعمیر و تعویض و استفاده از گارانتی بسیار راحت است. درحالی که در مورد کارخانه چینی این چنین نیست.

در اینجا جا دارد اشاره کنم اگر ممنوعیت واردات پارکت تا سال 1404 ادامه داشته باشد و در مقابل تولید داخل را حمایت کنند، مهمترین سد از پیش پای ما برداشته می شود. ازسوی دیگر، از رسانه‌ها تقاضا داریم مصرف‌کنندگان را در مورد خرید محصول ایرانی متقاعد کنند.