ضرورت اقدام همزمان برای رکود و تورم

معاون وزیر اقتصاد در جلسه تشریح نقشه راه رونق غیرتورمی، با بیان اینکه دو مساله مهم کشور تورم‌‌‌های بالا و رکود عمیق اقتصادی است، گفت: دو مشکل تورم بالا و رکود اقتصادی باید حتما به‌طور همزمان مورد‌توجه قرار بگیرد. او توضیح داد: باور غلطی در برخی از مسوولان و بعضا کارشناسان وجود دارد که اگر به‌دنبال کاهش تورم هستیم این اقدام حتما موجب ایجاد رکود در اقتصاد خواهد شد که اصلا این‌گونه نیست و واقعیت این است که در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کشور خودمان ملاحظه می‌کنیم که اتفاقا زمانی اقتصاد کشور به رشد اقتصادی نایل آمده است که تورم رو به کنترل بوده و نا‌اطمینانی در اقتصاد کاهش داشته است. سید‌هادی سبحانیان تشریح کرد: وزارت اقتصاد در سه سرفصل این نقشه‌راه را ارائه داده است؛ اول ضرورت تدوین نقشه و دوم راهکارهای مهار پایدار تورم و سوم موضوع راهکارهای رشدآوری و رونق تولید را مورد‌توجه قرار دادیم.او در ادامه گفت: با طراحی نقشه‌راه و ارائه آن در ستاد اقتصادی دولت و هم‌افزایی، وحدت و انسجامی که در حوزه اقتصادی در حال‌حاضر در دولت سیزدهم وجود دارد، این نقشه‌راه به تصویب رسید و مورد تایید و تاکید رئیس‌‌‌جمهور قرار گرفت. او همچنین دیگر الزام وجود نقشه‌راه اقتصادی کشور را ترسیم یک چشم‌انداز اقتصادی برای فعالان اقتصادی عنوان کرد.

چهار سیاست وزارت اقتصاد برای مهار تورم

دکتر محمد سبحانیان معاون وزیر اقتصاد چهار سیاست قطعی وزارت اقتصاد در راستای مهار تورم را پیش‌بینی پذیری اقتصاد، شکست انحصارها، تسهیل مجوزها و تضمین حضور قراردادها اعلام کرد. او گفت: دولت در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر رشد  اقتصادی وضعیت مناسبی نداشت و نرخ تورم به دلیل مسائل و چالش‌های متوالی در سال‌های گذشته در بالاترین نرخ‌ها قرار داشت و نرخ تشکیل سرمایه نیز در برخی سال‌های گذشته منفی بوده است. علاوه براین، بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی مصرف شده بود و دولت با شرایطی مواجه بود که امکان تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ را نداشت.

ساز و کار فساد آمیز عرضه 4۲۰۰ دلار با نرخ صرافی

دکتر سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در یادداشتی نوشت: ساز و کار عرضه ۲۲۰۰ دلار به ازای هر کارت ملی فساد آمیز است و دولت باید تصمیم اصولی در این زمینه بگیرد. تا قبل از سال ۹۴ بدون مستندات مانند بلیط هواپیما یا موارد خاص دیگر به کسی دلار نمی‌دادند. متاسفانه از آن زمان تاکنون این رویه تغییر کرده و عده‌ای با سواستفاده از اختلاف قیمت دلار صرافی با بازار آزاد سعی می‌کنند که درآمد به دست بیاورند. منابع ارزی کشور محدود است و نباید اجازه چنین خاصه خرجی‌هایی را داد. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، مدیریت اختلاف قیمت بازار آزاد و نرخ صرافی کار آسانی نیست و اگر دولت هم بخواهد یک نرخ تعیین کند حتما بازهم نرخ‌ها مختلف خواهند شد، بنابراین باید ساز و کار عرضه دلار را با مستندات کرد تا کسی برای دلالی در صف خرید ارز نایستد.

عجیب مثل لباس کردن به تن دهقان فداکار

مصطفی داننده در یادداشتی نوشت: این روزها به مرحله‌ای رسیده‌ایم که فکر می‌کنم برخی از مسئولان هیچ احترام به شعور ما نمی‌گذارند و فکر می‌کنند با عده‌ای صغیر روبرو هستند که هرکاری دل‌شان می‌خواهد می‌توانند با آنها انجام دهند: تصویر برهنه قهرمان داستان دهقان فداکار از کتاب‌های درسی حذف شده است و تصویر ریز علی خواجوی با زیر پیراهنی جایگزین آن شده است. برهنه بودن ریز علی اما یک دلیل مشخص داشت. او لباسش را آتش زده بود تا قطار را نجات دهد. او در ادامه نوشت: چگونه می‌شود به همین راحتی یک بخش از تاریخ را ساسنور کرد. اصل داستان ریز علی لخت شدن او و آتش زدن پیراهن بود! حالا چگونه داستان را تعریف می‌کنیم؟ اصلا اینکه او لخت نقاشی شده باشد چه اشکالی دارد؟ تا به حال از لخت بودن نقاشی ریز علی چه ضربه‌ای به جامعه وارد شده است که برخی قیم مآبانه، حکم به حذف آن دادند؟ ریز علی همانگونه لخت جان مردم را نجات داد. تصویری که از او سال‌ها در ذهن ما نقش بسته بود همان نقاشی کتاب درسی بود. یاد بگیریم به تاریخ احترام بگذاریم و همانگونه که بوده آن را روایت کنیم. نمی‌شود کروات زدن دکتر شریعتی یا سیگار کشیدن آیت‌الله طالقانی را حذف کرد؛ چون بخشی از سبک زندگی آنها بوده است. با این کارها هیچ کمکی به تاریخ نمی‌کنیم و باعث می‌شویم مردم فکر کنند که هر تاریخی روایت می‌شود، دروغ و دستکاری شده است.