درگذشت جامعه‌شناس «نخبه‌کشی‌ها و خودکامگی‌ها»

علی رضا قلی، نویسنده، پژوهشگر و جامعه‌شناس هشتم فروردین‌ماه و در سن 75 سالگی بر اثر ضایعه قلبی درگذشت؛ شاید بتوان ادعا کرد که هیچکس به اندازه او با نوشتن کتاب «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» جای خود را در میان دانشجویان، اساتید و حتی مردم عادی تثبیت نکرده بود. این کتاب که به بررسی ریشه‌های تاریخی استبداد و عقب‌ماندگی در ایران از منظر تحلیل جامعه‌شناختی می‌پردازد، همچنان جزو کتاب‌های پرفروش در ایران به شمار می‌رود و با وجود گذشت بیش از 24 سال از انتشار آن، 43 بار تجدید چاپ شده است. آنچه باعث توجه بیش از اندازه به دو کتاب جامعه‌شناختی نخبه‌کشی و جامعه‌شناسی خودکامگی مي‌شود، نثر روان و البته گزنده نویسنده آن است؛ اگرچه برخی بر این باورند که نثر تند و تیز آن مرحوم به خصوص در کتاب جامعه‌شناسی نخبه‌کشی باعث شده که در برخی موارد اغماضی نیز در نقد صورت گیرد، اما هیچ‌کدام از این انتقادات نتوانست از محبوبیت این کتاب‌ها بکاهد او در مستند زندگی خود به این موضوع اشاره کرده بود که دو بار از خطر مرگ حتمی گریخته بود اما پس از دیدن شرایط کشور آرزو می‌کرد که ای کاش همان موقع می‌مرد تا شرایط فعلی کشورش را نبیند. 

  

عدم پاسخگویی درباره افزایش نرخ تورم
مرتضی سامتی، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت از اعلام افزایش نرخ تورم با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی سپری را ایجاد می‌کند تا پشت آن در برابر پاسخگویی درباره افزایش سنگین نرخ تورم پنهان شود.سامتی با اشاره به اذعان دولت به افزایش نرخ تورم با حفظ ارز 4200 تومانی گفت:  دلیل اینکه امروز دولت اعلام می‌کند با حذف ارز 4200 تومانی تورم ایجاد خواهد شد این است که می‌خواهد با حذف ارز ترجیحی مابه‌التفاوت آن را خرج موضوعات بی‌اهمیت در اقتصاد مردم کند. کارشناسان اقتصادی هم با افزایش نرخ تورم پس از حذف ارز ترجیحی موافق هستند اما چرا نباید جلوی این افزایش تورم گرفته نشود.وی تاکید کرد: ارزی که برای 16 قلم کالای مشمول ارز ترجیحی پرداخت می‌شود نسبت به تورمی که در سال‌ها تجربه کردیم عدد بالایی نیست و اصل موضوع این است که دولت از اعلام افزایش نرخ تورم با حذف ارز 4200 تومانی سپری را ایجاد می‌کند تا پشت آن در برابر پاسخگویی درباره افزایش سنگین نرخ تورم پنهان شود.

حذف خودروهای سواری از فهرست واردات
بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه ١٤٠١ در حالی حذف شد و مسوولان مربوطه نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مصوبه مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و از قانون بودجه حذف شده است.در متن ایرادات شورای نگهبان در تبصره ۷ آمده است که در بند الحاقی ۱، از جهت نحوه انتخاب واردکنندگان در صورت تقاضای بیشتر برای واردات باتوجه به محدودیت این امر و از جهت شرایط واردات از جمله منشا داخلی یا خارجی ارز و همچنین عبارت ردیف ... جدول شماره (۵) ابهام دارد که ‌پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریان واردات خودرو و ۷۰ هزار دستگاه سواری که در مجلس به تصویب رسیده بود، از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای ایراداتی بوده که درنهایت حذف شده و به قانون نیامده است. این درحالی است که پیش از این هم در بحث واردات خودرو و طرح‌هایی که نمایندگان مجلس برای آن ارائه کرده بودند، ایراداتی وارد شده و در برخی موارد از نظر مجمع مورد پذیرش قرار  نگرفته  بود.

کف  و  سقف نرخ  دلار  با احیای  برجام
سیدکمال سیدعلی،کارشناس اقتصادی اظهار داشت: معتقدم کف نرخ دلار ٢٢ هزار تومان است و سقف نرخ دلار در شرایطی که حتی اگر توافقی صورت نگیرد اما قیمت نفت در این سطح باقی بماند، حدود ٢٧ تا ٢٨ هزار تومان خواهد بود.وی ادامه داد: یکی از عوامل اثرگذار، آزاد شدن پول‌های بلوکه شدن است. در صورت توافق در مذاکرات وین چیزی حدود ۶٠ تا ٧٠ میلیارد دلار از کشورهای مختلف ارز آزاد خواهد شد. در این شرایط دست دولت برای مدیریت بازار ارز باز می‌شود. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مدیریت بازار ارز یک تیغ دو لبه است، گفت: با ورود این میزان ارز و افزایش عرضه ارز به کشور اگر بخواهند نرخ ارز را کاهش دهند، شاید در مدت کوتاهی نرخ ارز کاهش پیدا کند اما بلندمدت این منابع صرف همین امورات شود.