مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه از  ۸۶۰۰ ماشین لوکس در اصفهان به‌صورت سیستمی مالیات اخذ شده که در جریان وصول است، گفت: از جامعه پزشکی و بقیه فعالان اقتصادی می‌خواهیم که با درخواست وجه نقد و اعلام شماره حساب برای مردم ایجاد مشکل نکنند، چراکه نظام مالیاتی از طریق دریافت اطلاعات حساب فرد به تمامی تراکنش‌های آنها و خانواده‌هایشان دسترسی دارد. عباس مزیکی افزود: در یک سال گذشته با افزایش اطلاعات و داده‌ها، سرعت عمل در اصلاح نظام مالیاتی بیشتر و نمود اجرای طرح‌های سازمان مالیاتی در فعالیت مشاغل و کسب و کارها مشخص‌تر شد.

افزایش اعتماد مردم به نظام مالیاتی

مزیکی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی عادلانه تنها با وجود داده و اطلاعات معنا پیدا می‌کند، گفت: تشخیص مالیات با نیروی انسانی با وجود همه دانش و تخصص بدون دقت خواهد بود و عدالت در امور مالیاتی تنها بر محور داده ایجاد می‌شود، امروز عدالت در مالیات دغدغه مردم است و ما برای استقرار نظام مالیاتی عادلانه به اطلاعات و داده‌های مشاغل و کسب و کارها نیاز داریم. اتفاق مهم سال ۱۴۰۰ محاسبه مالیات بر مبنای داده‌های نظام بانکی با فرمول واحد برای مشاغل و ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بود، اگرچه عدم آمادگی مردم اشکالاتی ایجاد کرد، اما انعطاف طرح و همراهی سازمان مالیاتی با مردم، رضایت آنها را جلب کرد. مدیرکل امور مالیاتی  استان اصفهان ادامه داد: در سال ۹۹ در بخش اشخاص حقیقی ۲۲۹ هزار اظهارنامه مالیاتی ارائه شده که این عدد پس از ساماندهی دستگاه‌های پوز به ۳۴۹ هزار اظهارنامه رسیده که ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، همچنین در بخش پرداخت سال ۹۹ از ۲۲۹ هزار پرونده ۲۷۴ میلیارد تومان وصول شده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۸۵۰ میلیارد تومان مالیات اظهاری رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۹ از ۲۲۹ هزار پرونده ۱۵۰ هزار پرونده معادل ۱۴۳ میلیاردتومان خوداظهاری کردند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۹ هزار پرونده به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است و نشان می‌دهد اگر سازمان مالیاتی در سنوات قبل به سمت داده‌محوری حرکت می‌کرد، آثار قابل توجه آن امروز مشهود بود، بنابراین امروز راه و منطق درستی بر فعالیت‌های مالیاتی حاکم شده و مردم هم به علت داده‌محوری و عادلانه بودن نظام، اعتراضی ندارند. همه اینها ضمن کاهش هزینه وصول، اعتماد مردم به نظام مالیاتی را بیشتر کرده است، همچنین یکنواخت بودن فرمول و روش در همه کشور باعث قانونی، عادلانه و نظام‌مند شدن پرداخت مالیات در کشور شده است. وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار و ۸۰۰ اظهارنامه با مالیات اظهاری ۹ هزار و ۳۹۰ میلیارد ارائه شده که بخشی از این رشد ۵۰ درصدی، ناشی از افزایش شفافیت، داده محوری عدم موضوعیت کتمان است و بخشی به بهبود وضعیت  کسب و کار  مربوط می‌شود.

تحقق درآمد مالیاتی  12 هزار میلیارد تومان

از مالیاتی اصفهان

مزیکی با اشاره به اینکه از  ۸۶۰۰ ماشین لوکس در اصفهان به‌صورت سیستمی مالیات اخذ شده که در جریان وصول است، اظهار کرد: در زمینه مالیات بر خانه‌های خالی، داده‌ها در حال بررسی است، گرچه دقیق نیست، اما به‌صورت سیستمی بررسی و محاسبه می‌شود؛ همچنین در چهار ماهه ۱۴۰۱، دو هزار و ۲۰ میلیارد تومان بدون احتساب عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها پرداخت شده که این رقم در سال قبل  معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ عوارض آلایندگی بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تاکید کرد: سازمان مالیات در جریان تغییرات جدید، حرف مردم را شنید، اعتراضات آنها را پذیرفت و انعطاف نشان داد که نتیجه این تغییر خوداظهاری ۷۵ درصدی مردم بود. همچنین پیش‌بینی مالیاتی اصفهان در پنج ماهه ۱۴۰۰، ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان با رشد ۵۹ درصدی رسیده که تا امروز ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از آن محقق شده است.  وی از تمرکز اداره کل مالیات بر شرکت‌های صوری که از نام افراد بی‌بضاعت در هیئت مدیره خود استفاده می‌کنند، خبر داد و گفت: با بررسی‌های تخصصی و استفاده از داده‌ها، از افراد بی‌بضاعت رفع تعرض شده و ذی‌نفعان اصلی مالیات پرداخت می‌کنند. 

مدیرکل امورز مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، هزار و ۷۵ میلیارد تومان استرداد مالیات داشتیم که در مقایسه با مبلغ سال ۹۹ که ۴۳۲ میلیارد تومان بود، رشد دو و نیم برابری را نشان می‌دهد و گویای این است که در کنار افزایش مالیات، بدهی مردم بیشتر و سریع‌تر پرداخت شده است، همچنین در پنج ماه ۱۴۰۱، ۱۳۶۵ میلیارد تومان درخواست وجه استرداد از خزانه داشته‌ایم و از این رقم تا امروز ۶۲۵ میلیارد تومان به حساب مردم واریز شده و بقیه پایان شهریور به حساب فعالان اقتصادی واریز می‌شود. وی افزود: اکنون ۹۸ درصد دستگاه پوز ساماندهی شده و حدود ۱.۵ درصد باقی مانده مربوط به مراکز خاص با حساسیت‌های ویژه است که باید با احتیاط به سراغ آنها رفت، همچنین ساماندهی حساب‌های بانکی در حال انجام است و تاکید می‌شود که مردم حساب‌های تجاری و غیرتجاری را تفکیک کنند، چراکه حساب‌های تجاری در محاسبات مالیاتی استفاده می‌شود. اقدام دیگر سازمان مالیاتی جمع‌آوری اطلاعات قرض‌الحسنه‌ها بود که پس از توجه به داده‌های نظام بانکی، توجه به آنها بیشتر شده بود. مزیکی تصریح کرد: یکی از مسائل مشکلاتی که مردم از آن گله دارند، فرار مالیاتی و فعالیت‌هایی از قبیل درخواست وجه نقد،  کارت به کارت یا واریز وجه به حساب شخصی غیر از فعال اقتصادی است، در حالیکه نظام مالیاتی از طریق دریافت اطلاعات حساب فرد به تمامی تراکنش‌ها دسترسی دارد و همچنین اطلاعات حساب  نزدیکان و اعضای خانواده فعال اقتصاد در دسترس است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و تخلفات آنها احراز و به تخلفات به‌طور جدی رسیدگی می‌شود، همچنین مردم از طریق سامانه ۱۵۲۶ گزارش فرار مالیاتی و تخلفات را ثبت می‌کنند و  همراهی بسیار خوبی با سازمان مالیاتی دارند، بنابراین درخواست ما از جامعه پزشکی و بقیه فعالان اقتصادی این است که با درخواست وجه نقد و اعلام شماره حساب، برای مردم ایجاد مشکل نکنند و اجازه دهند جامعه به خوبی از خدمات الکترونیک استفاده کند.