روز چهارشنبه پس از دو روز وقفه بار دیگر خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۶۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد؛ موضوعی که نوید یک روند متفاوت از سال‌های گذشته در بازار را خواهد داشت.
در ۱۵ روز ابتدایی فروردین‌ سال ۱۴۰۲ رقمی بیش از هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان پول به بازار سرمایه وارد شده که این رقم به ترتیب در روز ۵ فروردین‌ با ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان ثبت شده است. پس از آن در روز‌های ششم تا نهم ارقام ۳۶، ۲۲۸، ۷۱۸ و ۴۱۸ را ثبت کرد.
روز دوشنبه هفته اخیر بازار بورس تهران با خروج پول همراه شد.
اهالی بازار سرمایه با توجه به شکست مقاومت مرداد‌ سال ۱۳۹۹ توانستند به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کنند و بورس روز ۱۵ فروردین‌ماه در رقم ۲ میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی کار را تمام کرد.
از سوی دیگر اما همچنان سایه ترس و نگرانی بر سر بازار بورس وجود دارد؛ ترسی که به روند رو به رشد بازار با احتیاط نگاه می‌کند و البته ناشی از اتفاقات سال ۹۹ است.
کارشناسان دیگری هستند که معتقدند بازار بورس در همین شرایط هم همچنان ۵۰ درصد از سایر بازارها عقب است.
فردین آقا‌بزرگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بیان کرد: همواره باید به سرمایه‌گذاری با ترس و محتاطانه نگریست. حال نگاه کنیم که ارزش ذاتی و عایدات مستمر و ارزش روز معاملاتی ما بهتر از بازار سهام است.
وی ‌افزود: طبیعی است که عبور شاخص از سقف تاریخی سال ۹۹ این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است اتفاق سال ۹۹ رخ دهد اما باید به این نکته توجه کنید که پی به ای‌ «تی‌تی‌ام» شرکت‌ها در آن زمان ۳۸ بود و الان ۸ است، پی به ای فوروارد شرکت‌ها در آن زمان ۱۵ بود و در حال حاضر حداکثر ۶ است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار ‌کرد: پتانسیل رشد قیمت دلار که تا ۵۰ هزار تومان پیش رفت و نرخ ارز محاسباتی شرکت‌های کامودیتی‌محور و صادراتی ما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، یعنی یک فاصله ۵۰ درصدی نرخ فروش و تورمی که قرار است جلوی آن گرفته شود، وجود دارد.
آقابزرگی در خصوص قیمت دستوری ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز ‎گفت: تعیین قیمت پایه برای ارز مانند این است که دماسنج را ثابت نگه داریم در حالی که دمای هوا مدام در حال تغییر است.
وی تاکید ‌کرد: پتانسیل افزایش سود شرکت‌ها و مقایسه بازارها و سطح ارزندگی آنها، کسری بودجه دولت که در نهایت منجر به تورم و افزایش نرخ ارز می‌شود، از جمله دلایلی است که می‌تواند بازار سرمایه را ارزنده و جذاب کند.
آقابزرگی ‌افزود: برای مثال یک شرکت تولید روغن ۱۰ سال پیش ۵۰ میلیارد سود داشت و امروز همان شرکت ۵۰۰ میلیارد تومان سود ساخته است بنابراین بازار سرمایه هم قابلیت جبران عقب‌ماندگی خود را دارد و هم می‌تواند همپای تورم به رشد خود ادامه دهد.
وی تصریح ‌کرد: با همه این تفاسیر شاخص بورس حداقل میزان رشدی که در سال ۱۴۰۲ خواهد داشت ۵۰ درصد خواهد بود. هرچند تکنیکالیست‌ها و نوسان‌گیران با نگاه سفته‌بازی در بازار وجود دارند که سبب نوسان در بازار می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته وجود این افراد در بازار ضروری است که موجب تعدیل قیمت می‌شوند و از رشد‌های مداوم و غیرمنطقی جلوگیری می‌کنند همچنین این موضوع سبب بالا رفتن حجم معاملات می‌شود. هر چند این موضوع بستگی به ارزندگی بازار دارد که خوشبختانه این ارزندگی در بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه سطح ارزندگی بازار جای نگرانی ندارد، ‌افزود: البته انتظار نیست که ۴ تا ۵ درصد رشد روزانه در بازار را تجربه کنیم اما روند کماکان رو به صعود خواهد بود.
برای حفظ سود، هیجانی عمل نکنید
مجید عبدالحمیدی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با رسانه تحلیل بازار درخصوص وضعیت این روزهای بازار بورس ابراز کرد: افزایش عرضه‌ها و فشار فروش بعد از شکست سقف تاریخی کاملا طبیعی بوده و بازار آمادگی کامل برای روند صعودی را در آینده خواهد داشت.
وی در جواب این سوال که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزود: پس از هیجان اولیه بازار بعد از شکست سقف تاریخی، بازار سهام با افزایش فشار فروش و جریان شناسایی سود رو‌به‌رو شد و همین امر موجب شد تا شاخص کل که حتی در آغاز بازار بیش از دو درصد رشد کرده بود بخشی از آن رشد را پس دهد و با رشد ۴/۱ درصدی به سطح دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی برسد.
عبدالحمیدی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از سهامداران در سود هستند و به همین خاطر فروش برای این افراد منطقی بوده اما باید بدانیم با تجربه سال ۹۹ بازار در بعضی از روزها حتی اجازه منفی شدن سهام را نیز نمی‌داد و افرادی با خیال راحت خریدهای خود را کامل کردند، در عین اینکه طرح مولدسازی دولت و فروش دارایی و همچنین زمین، جهت اجرایی شدن نیاز به رونق بازار سرمایه دارد و این را نباید فراموش کنیم.
وی ‌گفت: معاملات پالایشی‌ها چند روزی است که جذاب انجام می‌شود و این جای سوال است که آیا افزایش قیمتی در راه است یا …
این مدرس بازار سرمایه با بیان بهترین استراتژی ممکن در این شرایط برای سهامداران، اظهار کرد: سهامداران نباید با دارایی‌های خود احساسی و هیجانی رفتار کنند. آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار را دارند، باید همه جوانب را قبل از ورود بررسی کنند و سپس در زمان و موقعیت مناسب وارد شوند و چنانچه دانش این کار را ندارند از افراد و شرکت‌های متخصص کمک بگیرند و خود به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند که بهترین گزینه برای این افراد شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اما در مورد افرادی که در بازار هستند این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سهامداران به منابع مالی خود در کوتاه‌مدت نیاز دارند یا خیر؟ در صورتی که دید کوتاه‌مدتی دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند و در صورت دید بلندمدت، باید کمی صبر کنند تا روند بازار مشخص شود.
عبدالحمیدی مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را نبود دانش مدیریت سرمایه برای اکثر سهامداران دانست و در نهایت خاطرنشان کرد: اگر شما معامله‌گر مبتدی در بازار معاملات هستید باید حتما با ریسک خیلی کم شروع به فعالیت کنید و از ۱۰ یا ۲۰ درصد کل سرمایه آزاد ‌خود بهره ببرند، زمانی که تعداد معاملات موفق شما با نسبت ریسک به ریوارد (سود به زیان) منطقی بیشتر از تعداد معاملات ناموفق شد می‌توانید به صورت پله ای میزان ورود نقدینگی خود را در بازار بیشتر و سعی کنید همیشه در جهت روند بازار در حرکت باشید مگر اینکه به معاملات و ابزارهای مشتقه شناخت کافی داشته باشید.