گاردین : «در مواقع آلودگی هوا، پاریس تردد اتومبیل را در بسیاری از مناطق مرکزی تاریخی در تعطیلات آخر هفته ممنوع میکند. طرح ترافیک زوج و فرد، سیستم حمل و نقل رایگان در مواقع اوج آلودگی هوا، مردم را به برنامههای دوچرخهسواری و امثال آن ترغیب میکند.»
تهمینه انصاری: سازمان بهداشت جهانی گزارش میدهد سالانه ۴,۲ میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن در فضای بازی که هوایش آلوده است، جان خود را از دست میدهند. ۳.۸ میلیون نفر هم در اثر قرار گرفتن در معرض دود ناشی از اجاق گاز یا سوختهای کثیف جان میدهند و نهایتا هم ۹۱ درصد از جمعیت روی کره زمین در مکانهایی زندگی میکنند که کیفیت هوا در آنجا از مرز هشدارهای این سازمان هم بالاتر رفته است.
حالا کشورهای دنیا هر کدامشان برای حل این معضل مرگبار، چارهای اندیشیدهاند، یکی دوچرخه سواری بیشتر، یکی حمل و نقل عمومی بهتر و ممنوعیتهای حملونقل اتومبیل شخصی. در بین این شهرها، در دهلی نو در هند که در جدول آلودهترین شهرها در سالهای اخیر برای خودش جایگاهی گرفته تا زوریخ در سوییس ابتکارات بسیاری را برای پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا و کیفیت بهتر نفسی که میکشند، به کار بستهاند. گاردین مینویسد: «پاریس تردد اتومبیل را در بسیاری از مناطق مرکزی تاریخی در تعطیلات آخر هفته ممنوع میکند. طرح ترافیک زوج و فرد، سیستم حمل و نقل رایگان در مواقع اوج آلودگی هوا، مردم را به برنامههای دوچرخهسواری و امثال آن ترغیب میکند. مسیری طولانی از ساحل سمت راست رودخانه راین درحالحاضر خالی از ماشین است و ممنوعیت ماهیانه اتومبیل در امتداد شانزلیزه به مرحله اجرا گذاشته شده است.
در دهلی گزارشها مبنی بر آلودگی دهلی نو در سطح شهر آلودگی شهر پکن است تا جایی که تمام اتومبیلهای دیزلی بزرگ با موتورهای بیش از دو هزار سیسی ممنوعیت تردد دارند. این شهر ممنوعیتهای زوج و فرد را هم تجربه کرده و درحالحاضر مردم را به استفاده از مینیبوسهای سبک اوبر Uber ترغیب میکند. شهرهای دیگر که ممنوعیت دیزلی را در نظر گرفتند، دوبلین در ایرلند و بروکسل هستند. در هلند اما سیاستمداران میخواهند از سال ۲۰۲۵ فروش کلیه خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کنند و فقط به وسایل نقلیه برقی یا هیدروژنی اجازه تردد بدهند. قانون جدید به هر کسی که درحالحاضر صاحب یک خودروی بنزین یا دیزلی است، اجازه میدهد تا به استفاده از آن ادامه دهد. بیشتر شهرها هم مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق میکنند. زوریخ پارکینگهای زیادی میسازد و هر زمان برای هر کسی که بخواهد ماشینش را پارک کند، این اجازه و امکان را میدهد و در حال ساخت مکانهای بیشتر بدون خودرو، میدان، خطوط تراموا و خیابانهایی برای عابران پیاده است که نتیجه آن کاهش چشمگیر در ترافیک و آلودگی کمتر است. بنگلور یکی از شهرهای هند در حال تبدیل ۶۰۰۰ اتوبوس خود برای استفاده از گاز طبیعی فشرده شده است. مقامات این شهر میگویند طی چند سال اخیر این کارشان حدود ۲۰ درصد آلودگی ترافیک را کمتر کرده است و یک نفر از چهار نفری که سابقاً با اتومبیل سفر میکردند، درحالحاضر از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند.
هلسینکی، پایتخت فنلاند در نظر دارد با سرمایهگذاری زیاد در حملونقل عمومی بهتر، برنامهریزی برای تامین هزینههای بالاتر پارکینگ، تشویق به استفاده از دوچرخه و پیاده روی و تبدیل جادههای حلقهای درون شهری به مناطق مسکونی و پیادهروی، تعداد خودروهای موجود در خیابانهای خود را به شدت کاهش دهد. ایده این است که وسایل نقلیه عمومی شهر آنقدر خوب شود که تا سال ۲۰۵۰ هیچ کس خواستار خرید یک ماشین هم نباشد. اما کوریتیبا یکی از شهرهای جنوبی برزیل با ۲ میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین و کمهزینهترین سیستمهای اتوبوس در جهان را دارد. تقریبا ۷۰ درصد از شهر با وسایل نقلیه عمومی کار میکنند و نتیجه آن هوا بدون آلودگی و خیابانهای بدون ترافیک است. اسلو هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میزان تغییرات آب و هوایی خود را به نصف کاهش دهد و منطقه بزرگراهی بدون خودرو، ساخت ۴۰ مایل مسیر جدید برای دوچرخهسواران، قبول هزینههای کاهش شیب جادهها و حذف بسیاری از پارکینگها را در دستور کار خودش قرار بدهد.