حسن روحانی  به کرمان سفر کرد و چندین پروژه مهم افتتاح کرد اما بیش از آنکه افتتاح پروژه‌ها در این سفر مهم باشد، رسانه‌ها به انتشار تصاویری از مهدی جهانگیری در کرمان توجه کردند که دوشادوش رییس جمهور و استاندار و وزرای دولت در افتتاح چندین پروژه حضور دارد.

 

حضور مهدی جهانگیری از این جهت اهمیت داشت که او در پرونده تخلفات اقتصادی توسط قوه قضاییه بازداشت شد بنابراین همراهی با روحانی بسیار سوال برانگیر بود. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که «حضور مهدی جهانگیری در کنار روحانی حاوی این پیام بود که از او رفع اتهام شده و پرونده‌اش در قوه قضاییه مختومه شده زیرا اگر او هنوز متهم باشد، بعید است روحانی چنین گافی بدهد و برادر اسحاق جهانگیری را در چند مراسم با خود ببرد.»

کاربران دیگری البته به انتقاد شدید از روحانی برخاستند و حضور مهدی جهانگیری در کنار روحانی را دهن کجی به قوه قضاییه توصیف کردند و نوشتند مهدی جهانگیری هنوز متهم است و پرونده او در دادگاه در حال رسیدگی است و حالا روحانی با دعوت از مهدی جهانگیری حمایتش از او را نشان داده تا قوه قضاییه را تحت فشار بگذارد.

محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس گفته رئیس جمهور با راه دادن مهدی جهانگیری به حلقه اول همراهان خود به دنبال تطهیر اوست.

اخبار دقیقی از سیر پرونده مهدی جهانگیری به رسانه‌ها نرسیده است، اما در آخرین اطلاعات از وضعیت او گفته شد که «تحت‌الحفظ به محل کار در خیابان فرشته می‌رود و اوراقی که لازم است با امضای او باشد را امضا می‌کند و بعد از اتمام کار دوباره با ماموران امنیتی به محل بازداشت خود منتقل می‌شود.» با این حال او در جلسات اتاق بازرگانی تهران شرکت داشت.

رجانیوز سایت اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری مدعی شد که جهانگیری در سال 96 با قرار وثیقه هزارمیلیاردی آزاد شد. این رسانه البته مدعی بود که وثیقه جهانگیری ابتدا شش هزار میلیارد تومان بوده اما به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

مسئولان قوه قضائیه علت بازداشت مهدی جهانگیری را اتهامات مالی و اقتصادی عنوان کرده‌اند، با این حال این پرونده  یکی از معدود پرونده‌هایی است که هیچ اطلاعی از آن در دست نیست و کسی نمی‌داند اتهام دقیق برادر اسحاق جهانگیری چیست، حکم صادر شده برای او چه بوده و او اکنون چه می‌کند! دادستان تهران چندی پیش به گفتن این جمله بسنده کرد که «کار پرونده مهدی جهانگیری در حال انجام است و زمانی که تمام شد، اطلاع می‌دهیم. این پرونده در حال کارشناسی است و او اکنون با قرار وثیقه آزاد است.»

سردار ابوحمزه فرمانده سپاه ثارلله استان کرمان که مهدی جهانگیری را بازداشت کرده، گفته علت بازداشت جهانگیری اخلال در مسائل مالی کشور، کسب درآمد نامشروع و خروج ارز از کشور است. معلوم نیست آیا این اتهام ثابت شده یا خیر. اگر ثابت شده، او در کنار رییس جمهور چه می‌کند و اگر ثابت نشده، چرا قوه قضاییه اعلام نمی‌کند. تنها اطلاعات موثقی که از او در دست است، اینکه او مدت‌هاست آزاد شده و چندی پیش هم از کشور خارج شده و برای مراسم اربعین به عراق رفته است.

مهدی جهانگیری چگونه به زندان رفت و چگونه آزاد شد

دو سال پیش در چنین روزهایی، مهدی جهانگیری بازداشت شد. مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور و رییس هیات مدیره بانک گردشگری بود و با وجود رسانه‌ای شدن ماجرای بازداشتش، او در مسئولیت خود در بانک گردشگری باقی ماند و آبان امسال از مسئولیت خود استعفا کرد و همزمان با حضورش در کنار رییس جمهور، خبر موافقت با استعفای او از ریاست هیات مدیره بانک گردشگری نیز منتشر شد.

مهدی جهانگیری چند ماه پس از بازداشت با قید وثیقه از زندان آزاد شد. خبرگزاری‌های نزدیک به نهاد‌های قضایی نوشتند که پرونده وی همچنان در نهاد‌های قضایی باز است.

مهدی جهانگیری در هیات مدیره ده‌ها شرکت حضور دارد. گروه بازرگانی گردشگری دانا، بانک گردشگری، نگین تجارت راهبرد، مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر (در این شرکت، محمد رویانیان فرمانده ارشد نیروی انتظامی و مدیر پیشین باشگاه پرسپولیس هم حضور دارد) مجتمع فولاد صنعت بناب، توسعه گردشگری آریا زیگورات (شریک با سمیع الله مکارم حسینی سرپرست سابق شهرداری تهران) و چند سازمان خیریه مثل بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه النبی، خیریه پردیس مهر مادر کریمان و ... حضور دارد.

هلدینگ سمگا از دیگر شرکت‌هایی است که مهدی جهانگیری در آن حضور داشته است. اهمیت این مجموعه در آن است که با مشارکت رحیم مشایی و بقایی تاسیس شد.

روح الله احمدزاده کرمانی رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی نژاد می‌گوید «یکی از ماجرا‌های ما در میراث، بانک گردشگری است و در این میان باید نام مهدی جهانگیری برده شود که با آقایان بقایی و مشایی رفاقت و بده و بستان داشت. در فاصله سال‌های بین ۸۴ تا ۸۸، به آقای مشایی پیشنهاد می‌شود که بیاییم شرکتی را راه بیندازیم که این شرکت به‌طور ویژه در حوزه گردشگری خدمات ارائه بکند و در عین‌حال بانکی راه‌اندازی کنیم که این بانک در حوزه زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری و حمایت کند. زمانی که من وارد میراث فرهنگی شدم متوجه شدم که رتبه‌بندی تمام هتل‌ها و مسافرخانه‌های ایران را به شرکتی به نام شرکت سمگا [شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران] داده‌اند. همان شرکتی که آقای بقایی و مشایی رفتند به شکل نمادین دو سهم آن را خریدند. عکس‌های این قضیه وجود دارد و غیرقابل‌انکار است.»

احمد زاده گفته «آقایان از اسم برند گردشگری سازمان دولتی سوءاستفاده کردند و پول‌های مردم را گرفتند و در فرمانیه و آجودانیه، ملک‌های اعیانی خریدند و آقای جهانگیری با گران شدن ملک و زمین، مولتی میلیاردر شد.»

 رسانه‌های اصولگرا به خاطر حضور مهدی جهانگیری در کنار رییس جمهور به شدت از روحانی انتقاد کردند و این اتفاق را به اختلاف روحانی و رییسی در روزهای گذشته پیوند زدند.