افزایش قیمت بنزین، باعث شد نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی و اقتصادی و حتی بازیگران و هنرمندان موضع گیری کنند. 

افزایش قیمت بنزین موجی از نارضایتی به همراه داشت؛ مردم از شب گذشته به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات خود را نسبت به گرانی نشان دادند. در برخی شهرها همچون سیرجان و بهبهان اعتراضات مردمی، خشونت‌هایی به همراه داشت و در شهرهای دیگر اعتراضات شکل آرام‌تری داشت؛ با این حال در تمام شهرها مردم نسبت به تصمیم افزایش قیمت بنزین انتقاد داشتند.

اعتراضات مردمی در فضای مجازی هم خود را نشان می‌داد و چهره‌های سیاسی، اقتصادی و حتی سلبریتی‌ها لب به انتقاد گشودند. انتقادها به دولت به خاطر وضعیت سخت اقتصادی مردم بود. عده‌ای دیگر نوشتند چگونه دولت ساعت ۱۲ شب تعطیل را برای اعلام این خبر مناسب دیده است؟ و اینکه چرا تصمیم‌ها پشت در‌های بسته گرفته شده است.

به گزارش رویداد۲۴ آنگونه که دولت اعلام کرده، تصمیم افزایش قیمت بنزین در شورای عالی هماهنگی سران قوا گرفته شده است. کاربری در توییتر نوشته: «تا امشب نمی‌دانستم ‎شورایعالی هماهنگی سران قوا هم داریم.»

امیرحسین مصلی درباره این نهاد نوشته «‏فارغ درست یا غلط بودن سیاست افزایش ‎قیمت بنزین، جایگاه شورای هماهنگی اقتصادی ‎سران قوا که با دستور ‎رهبری تشکیل شد در ‎قانون اساسی کجاست که چنین قانون مهمی را بدون تصویب ‎مجلس و تایید ‎شورای نگهبان ابلاغ می‌کند؟ آن هم بدون اطلاع رسانی!»

علی مجتهد زاده وکیل دادگستری هم در صفحه خود نوشته «‏برخی می‌گویند در خصوص افزایش ‎قیمت بنزین عمل ‎دولت بدون اخذ مصوبه ‎مجلس و با استناد به نظر شورایی موسوم به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ‎سران قوا غیر قانونی است.»

عبدالله رمضان زاده هم سوالی با مضمونی مشابه مطرح کرده:‏ «دوستان حقوقدان لطفا اظهار نظر کنند. در حالی که گفته می‌شود افزایش قیمت بنزین در دولت تصویب نشده، آیا مصوبه جمعی تحت عنوان شورای عالی اقتصادی سران سه قوه قابل اجراست؟ آیا می‌توان از دیوان عدالت اداری ابطال این مصوبه را درخواست کرد؟»

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به این توئیت نوشته «‏‎چنین نهادی در قانون اساسی جانمایی نشده و طبیعتا محمل قانونی ندارد.»

سیامک کریمی حقوقدان و از دبیران خبرگزاری پانا نیز جداگانه توییت کرده: ‏«گفته بود حقوقدانم و سرهنگ نیستم. حالا بیاید و توضیح دهد کجای نظام حقوقی ما حق قانونگذاری را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا داده است که براساس مصوبات آن، بنزین را می‌توان گران کرد.»

سه گانه اصولگرایان در پی اعتراضات مردم به گرانی بنزین

روز جمعه خبری در بعضی کانال‌های تلگرامی مثل کانال سپاه پاسداران منتشر شد. در این خبر آمده بود «رئیسی: در جلسه سران قوا با افرایش قیمت بنزین مخالفت کردم، اما متاسفانه رای دولت و مجلس برای اجرای این طرح کافی بود. در شرایط فعلی کشور و نداری مردم این کار بسیار ناپسند است.»

دقایقی بعد همین کانال خبر دیگری منتشر کرد. «انتشار خبر عجیب مخالفت آیت الله رئیسی با گرانی بزنین در صورتی که هیچ خبرگزاری رسمی این خبر را تایید نکرده است! قطعا رئیسی با گرانی و فشار بر مردم مخالف است، اما انتشار این خبر و بعد تکذیب کردن آیا باعث تخریب ایشان نمی‌شود؟ به نظر می‌آید عده‌ای مغرضانه این خبر را پخش کردند که بعدا تکذیب بشود تا رییسی به این واسطه تخریب بشود!»

یک کانال تلگرامی دیگر نیز که خود را وابسته به سپاه قدس معرفی می‌کند، برای مدت کوتاهی، مطلبی منتشر می‌کرد که در آن ادعا شده بود مردم چین بعد از افزایش قیمت بنزین، خودرو‌های خود را کنار خیابان رها کردند. این مطلب که می‌تواند تحریک مردم برای اعتراض محسوب شود، ساعتی بعد از کانال حذف شد. تکمیل کننده این مثلث، خبرگزاری فارس بود که اعتراضات مردم مشهد و شیراز را سریع‌تر از سایر رسانه‌ها پوشش داد.

رئیس ستاد امر به معروف و چند کاربر اصولگرا هم ناچار به حذف توییت‌های خود شدند. رئیس ستاد امر به معروف گفت توییترش هک شده بود. شاهرخ زبردست روزنامه نگار در توییتر می‌نویسد ‏«دوست آمر به معروفمان با توپ پر آمد که کی این اختیار رو به شورای سه نفره داده، از وقتی فهمیده ترجیح داده درباره ملایر و مهران و اربعین بنویسد.»

سینا رحیم پور هم تصویر توییت حذف شده را منتشر کرد و نوشت ‏«تا فهمید تصمیم کلان است، یکباره گفت توییترم هک شده است. به نظرم شما آیا این فرد می‌تواند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر سیاست‌گذاری کند؟»

نحوه اطلاع رسانی ناگهانی از افزایش قیمت بنزین هم به شدت مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت و مردم، این تصمیم را افزایش فاصله بین دولت و ملت خواندند.

نمایندگان مجلس؛ معترض به تصمیم دولت

در میان نمایندگان مجلس، غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نوشت: «متاسفانه بدسلیقگی انجام شد و به جای اینکه به مردم عیدی بدهند قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش دادند. مجلس هیچگاه چنین اجازه‌ای به دولت نمی‌دهد و تا هفته آینده طرح مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت بنزین نهایی خواهد شد.»

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توییتی نوشت: «اگر هزار و یک دلیل وجود داشته و دارد که باید قیمت‎ها اصلاح شود، فقط به یک دلیل نباید در شرایط کنونی انجام شود آنهم؛ فشار اقتصادی، مالی و روانی بر جامعه بخصوص مستضعفین»

پروانه سلحشوری در توییتی با اشاره به افزایش قیمت بنزین نوشت: «هموطنان عزیز مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست. این مسئله در جلسه سران قوا تصمیم‌گیری شده است. همین یک رکن نیم بند را داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش اقتصاد مقاومتی است.»

جهانبخش محبی نیا نماینده فراکسیون امید توییت کرد ‏«عجب ماجرایی است کسانی که بانی افزایش قیمت بنزین شده‌اند آن را محکوم و باشعار‌های توخالی همیشگی، وعده توقف آن را می‌دهند. با این وجود بخیل نیستیم و امیدوارم ‎توقف گرانی بنزین را به سرانجام برسانند. در عین حال متوجه باشند دور زدن نهاد‌های قانونی از جمله پارلمان نتیجه اش همین است.»

احمد مازنی نوشته «‏افزایش قیمت ‎بنزین حتی اگر توجیه اقتصادی داشته باشد به هیچ وجه توجیه اجتماعی ندارد. نمایندگان مجلس نه از اصل موضوع اطلاعی داشتند و از جزئیات طرح نیز مطلع نبودند. فردا در صحن علنی، ‎فراکسیون امید در کنار مردم خواهد بود.»

همایون هاشمی هم نوشته ‏«بنده مخالف افزایش قیمت ‎بنزین و تحمیل هرگونه ‎هزینه اضافه به ‎مردم هستم. طرح ‎افزایش قیمت بنزین و ‎گازوئیل در ‎مجلس رد شده بود و این افزایش قیمت با نظر ‎روسای سه قوه صورت گرفته است.»

مصطفی کواکبیان البته اعتراض نکرده و پیشنهاد تکمیلی داده:‏ «بااستدلال سران سه قوه برای گرانی بنزین لازم است اولا منابع حاصله دقیقابه جیب همان ۶۰ میلیون نفر بازگردد. ثانیا برای مقابله با اصل چسبندگی قیمت‌ها از افزایش قیمت سایر کالا‌ها و خدمات به شدت جلوگیری شود ثالثا مجریان به صورت شفاف به مجلس گزارش دهند که پول‌های به دست آمده چگونه توزیع می‌شود.»

جبار کوچکی نژاد هم نوشته «‏دولت بجای اینکه از ظرفیت بودجه سال ۹۸ استفاده کند و کالا‌های اساسی مردم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیارشان قرار دهد، به سمت ‎افزایش قیمت بنزین رفت که با اینکار تورم را به مردم تحمیل کرد.»

بهرام پارسایی هم در ده‌ها توییت پیوسته، شدیدا به توجیه طراحان افزایش قیمت بنزین حمله کرد و تاکید کرد در این تصمیم گیری، مجلس دخالتی نداشته است

اعتراض بازیگران و سلبریتی‌ها به افزایش قیمت بنزین

به گزارش رویداد۲۴ سلبریتی و بازیگران سینما نیز از دولت خواستند در تصمیم خود بازنگری کند. بهرام رادان در استوری اینستاگرام خود نوشت: «مسئول سلام. خواستم یادآوری کنم وقتی مالیات را بالا می‌بری، وقتی بنزین را گران می‌کنی، باید در عوض آن به مردم رفاه بیشتری بدهی که ملموس باشد. یعنی خدمات شهری را بهتر کنی تا حداقل در همین اولین روز برفی سال، لذت بردن از این حرام نشود.»

پرویز پرستویی با انتشار عکس روحانی با کلید در اینستاگرام خود نوشت: «مردم صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند و گران کردن بنزین چه مشکلی را قرار است حل کند؟ آیا فکری به حال پیک‌های موتوری و مسافرکش‌ها کرده‌اید؟»

مهواره شریفی نیا بازیگر سینما و تلویزیون نیز عکسی منتشر کرد که فشار اقتصادی به مردم به خاطر افزایش قیمت بنزین را نشان می‌داد.

افزایش قیمت بنزین