طی روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان و بودجه درمورد پرداخت کمک معیشت و روندی که برای آزمون وسع معترضین صورت می‌گیرد، صحبت‌هایی را داشته‌اند اما بخش قابل توجهی از آن گفته‌ها نتوانسته ابهام‌های مردمی را از بین ببرد.
بدین جهت اگر از خیابان آزادی رد شوید، می‌بینید تعداد زیادی از مردم برای آنکه بتوانند ابهام و سؤال‌های خود را بپرسند به ساختمان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مراجعه کردند.
از آنجا که ابهام‌های مردمی در مورد پرداخت کمک معیشت زیاد است، سراغ حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی رفتیم. وی ابتدا در مورد گروهی صحبت کرد که طی روزهای اخیر بعد از ارسال کد دستوری #6369* کد رهگیری دریافت کردند. او ادامه داد: معترضینی که برای آنها کد رهگیری ارسال شده به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. از تمام کسانی‌که کد رهگیری گرفتند می‌خواهیم که بعد از دو روز وارد سایت شوند. مراجعه زودتر به سایت هیچ نتیجه‌ای را برای کاربران نخواهد داشت.
میرزایی می‌گوید: بعد از آنکه دو روز از زمان ارسال کد رهگیری از سوی وزارت رفاه گذشت، سرپرست خانوار می‌تواند در سایت یاد شده درخواست بررسی مجدد بسته حمایتی را ثبت کند. سرپرست خانوار با وارد کردن شماره ملی خود(سرپرست)، کدرهگیری و کد امنیتی وارد سیستم می‌شود و در آنجا با وارد کردن سایر اطلاعات خواسته شده در 200 کلمه می‌تواند علت اعتراض خود را ثبت کند و بگوید چرا خواهان دریافت کمک معیشتی است. در این میان خواسته دیگر دولت این است که اطلاعات خواسته شده از سرپرست خانوار بدرستی وارد شود.
سایت ثبت درخواست بررسی مجدد بسته حمایتی از روز گذشته راه‌اندازی شد و از امروز فعال است اما کسانی می‌توانند وارد این سایت شوند که دو روز از دریافت کد رهگیری‌شان گذشته باشد. البته به‌نظر می‌رسد به‌خاطر تعدد مراجعین سایت با مشکل مواجه است. روز گذشته خبرنگار روزنامه ایران چندین بار به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرد و همانگونه که در تصویر می‌آید عدم پاسخگویی گزارش شد، تا زمان تنظیم گزارش سایت فعال نشده بود. سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی عنوان می‌کند، بعد از ثبت اطلاعات سرپرست خانوار، کارشناسان اعتراض‌ها را پیگیری می‌کنند تا ببینند فرد متقاضی در کدام دهک قرار می‌گیرد. از این‌رو اگر در دهک‌ها بالا باشد فرد حذف و به او کمک معیشت پرداخت نمی‌شود. تمام سعی ما این است که آزمون وسع افراد را بدرستی و دقت انجام دهیم تا حقوق هیچ خانواری تحت تأثیر قرار نگیرد. او با بیان اینکه می‌دانیم مردم از فرآیند ایجاد شده در موضوع کمک معیشتی راضی نیستند، می‌گوید: تمام بخش‌ها همکاری می‌کنند تا ابهام‌ها برطرف شود و مردم با مشکل مواجه نباشند.
میرزایی در پاسخ به این سؤال که مردم باور نمی‌کنند که به 60 میلیون نفر کمک معیشت پرداخت شده است و چگونه می‌توان در این باره راستی آزمایی انجام داد، عنوان کرد: دولت به 17 میلیون و 720 هزار خانوار یعنی 58 میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت کرده است. ما 7 دهک جامعه را هدف گرفتیم و طبق شناسایی صورت گرفته، کمک معیشتی به حساب سرپرست خانوار واریز شد.
او می‌گوید: برخی از مشکلات فنی باعث شده که سرپرست خانوار از حساب مالی خود اطلاع نداشته باشد، این در حالی است که برای او کمک معیشت واریز شده است. به‌عنوان مثال کارت حساب بانکی سرپرست خانوار به هر دلیلی مسدود شده یا مشکل دارد. اگر دولت نمی‌خواست به 60 میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت کند هیچ زمان یک کد دستوری و سایت راه‌اندازی نمی‌کرد تا مردم مشکلاتشان را بیان کنند. هدف دولت پرداخت کمک معیشتی به 7 دهک کشور است.
میرزایی عنوان می‌کند: کسانی‌که در زمان ثبت یارانه 45 هزار تومانی شماره تلفن دادند، آن شماره ملاک ما نیست. از این‌رو اگر شماره تلفن با کد ملی سرپرست خانوار هماهنگ باشد امکان ثبت‌نام وجود دارد.
وی درباره اینکه برای برخی از معترضین این پیغام آمده است که هموطن گرامی ظرف یک ماه آینده فرآیند ثبت‌نام بسته حمایت معیشتی اطلاع‌رسانی خواهد شد، به چه معنا است، می‌گوید: این گروه در ساختار خانواده مشکل دارند، شاید تغییر سرپرست اتفاق افتاده یا فرد طلاق گرفته است یا احکام قضایی دارد. به این افراد توصیه می‌کنیم برای حل مشکلشان به پلیس +10 مراجعه کنند.
طی چند وقت اخیر آنهایی که کمک معیشت دریافت نکردند می‌گویند 60 میلیون نفری که قرار بود، بابت اصلاح قیمت بنزین کمک معیشتی بگیرند چه کسانی هستند؟ این سؤال در فضای مجازی و خیلی از بخش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از سویی به نظر می‌رسد زیرساخت‌ها برای بررسی معترضین برای دریافت کمک معیشتی هنوز آماده نیست.
در این میان محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مجلس، توضیحاتی درباره فرآیند اجرای طرح حمایت معیشتی دولت ارائه داد.
شریعتمداری نوشت با افزایش قیمت بنزین مقرر شد به 60 میلیون نفر از دهک‌های پایین درآمدی بسته حمایت معیشتی پرداخت شود. خانوارهایی که مشمول طرح حمایتی نشده‌اند، می‌توانند با فرآیندی ساده تقاضای خود را ثبت کنند. تاکنون حدود 7 میلیون و 500 هزار خانوار (حدود 24 میلیون نفر) بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند. منابع لازم برای پرداخت به حدود یک میلیون و 500 هزار خانوار از متقاضیانی که استحقاق آنها مشخص شود، تأمین شده است؛ بنابراین همین تعداد می‌توانند بسته حمایتی را دریافت کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه خود آورده است که برای انتخاب خانوارها شاخص‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. با توجه به پیچیدگی شاخص‌ها و تفاوت‌هایی که در وضعیت خانوارها وجود دارد، ملاک نهایی، اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی است. «متقاضیان جدید که اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی را بدهند، مشمول طرح حمایتی قرار خواهند گرفت». فرآیند ثبت درخواست و پاسخگویی، به‌صورت سامانه پیامکی و اینترنتی وجود دارد و خانوارها بدون مراجعه حضوری می‌توانند درخواست خود را ارسال و پاسخ را دریافت کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه خود به‌صورت شفاف کسانیکه مشمول کمک معیشت قرار می‌گیرند را عنوان کرده است که به‌صورت مجزا می‌آید.

مشمولان
چه کسانی کمک معیشتی نمی‌گیرند

  خانوارهایی مشمول «طرح حمایت معیشتی» خواهند شد که پس از کسر اجاره مسکن، میزان درآمد ماهانه آنها برای یک نفر حداقل 4 میلیون تومان،
2 نفر 5 میلیون تومان، 3 نفر 6 میلیون تومان، 4 نفر 7 میلیون تومان و 5 نفر (و بیشتر) 8 میلیون تومان است.
  خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به‌طور «همزمان» می‌باشند یا خانوارهایی که دارای «2 واحد ملکی» هستند.
   خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها 12 میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها 9 میلیارد ریال باشد.
   خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از 300 میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از 400 میلیون تومان باشند.
   کارفرمایانی که بیش از 3 بیمه‌پرداز داشته باشند.
  خانوارهایی که بیش از 3 سفر خارجی غیرزیارتی داشته‌اند.
   گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از 3‌ میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

مسأله
8 سؤال مردم

1-چندین بار اعتراض خود را به کد دستوری #6369* ارسال کردم اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکردم.
2- از روزی که کد دستوری اعلام شد، به‌عنوان سرپرست خانوار بارها وارد این کد دستوری شدم اما نتوانستم درخواستم را ثبت کنم.
3-بارها کد دستوری ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وارد کردم اما در ثبت نهایی این پیغام می‌آید: «وزارت رفاه:1-ثبت نهایی شماره تلفن همراه»
4-ما نمی‌دانیم برای ثبت اعتراض کجا مراجعه کنیم.
5- چرا مهلت 10 روز برای ثبت در کد دستوری #6369* تمدید نمی‌شود؟
6-کد دستوری ارائه شده از سوی وزارت رفاه مرتب قطع و وصل می‌شود.
7- در 200 کلمه چگونه اعتراض خود را ثبت کنیم؟
8- آزمون وسع چگونه انجام می‌شود؟ چرا در این باره اطلاعات ناقص است؟ چرا صحبت‌ها ضد و نقیض است؟

راهنما
مراحل پیگیری غیرحضوری برای دریافت کمک معیشتی:

۱- شماره‌گیری #۶۳۶۹* (باید کد ملی و شماره همراه به‌نام سرپرست خانوار باشد)
۲- دریافت پیامک / شمول یا عدم شمول و راهنمایی ثبت درخواست در سامانه «حمایت» همراه با کد رهگیری یا شماره حساب ظرف ۲۴ ساعت
۳- مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir و ثبت درخواست با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری یا شماره حساب یارانه از روز سه‌شنبه ۵ آذرماه
۴- بررسی اطلاعات خانوار و اعلام نتیجه نهایی ظرف ۲۰ روز از طریق پیامک
۵- پرداخت بسته حمایتی هر دو ماه، در نوبت‌های بعدی در صورت مشمول شدن