مشاور یونسکو در ایران گفت: اصفهان دارای برند شهر خلاق است. این عنوان به دنبال خود فرصت هایی ایجاد می کند، اما ما هستیم که باید فرصت مداری کنیم، درحالیکه با روندی که در پیش گرفته ایم باید فاتحه صنایع داخلی را خواند. بهمن نامور مطلق در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران و همزمان با افتتاح بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، اظهار کرد: اصفهان دارای عنوان شهر خلاق صنایع دستی و فرش در سطح جهان است، اما متاسفانه ما اصولا بعد از دریافت یک نام معتبر همه چیز را تمام شده می دانیم در حالیکه باید تازه تلاشمان را آغاز کنیم.وی افزود: جهان در حال تغییر است و باید با این تغییرات همراهی کرد زیرا  فلسفه شهر خلاق همین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر بزرگ ترین صنایع جهان، صنایع خلاق و فرهنگی هستند و فصل استفاده از صنایع سنگین و سرمایه گذاری در آنها به پایان رسیده و تا زمانی که ما این تغییرات را باور نکنیم و توجهی به جهان نداشته باشیم نمی توانیم رشد قابل توجهی در حوزه صنایع خلاق تجربه کنیم. هفت نوع صنایع خلاق از سوی تشکیلات یونسکو رسمیت پیدا کرده اند و بر اساس تعاریف استاندارد، خلاقیت فرایندی است که انسان در آن راهکاری برای حل مشکلات پیدا می کند. صنایع خلاق از دید یونسکو به هفت بخش سینما، ادبیات، موسیقی، طراحی، غذایی، چندرسانه ای و صنایع دستی تقسیم بندی شده که همگی بر مبنای خلاقیت انسانی هستند. نامور مطلق اضافه کرد: شهر های اصفهان، رشت، بندر عباس و سنندج شهر های خلاق ایرانی هستند که به ترتیب در حوزه های صنایع دستی، تنوع غذایی، صنایع دستی و موسیقی شاخص شناخته شده اند و در مجموع از ۲۰۰ شهر خلاق جهان، چهار شهر خلاق در ایران واقع شده است.

مشاور یونسکو در کشورمان با تأکید بر اهمیت برند شهر خلاق و معرفی خلاقیت به عنوان ایجاد نوآوری ضمن حفظ اصالت ها، گفت: برای اینکه شهری عنوان شهر خلاق بگیرد باید چهار شاخص اصلی سابقه درخشان در آن حوزه، سهم اجتناب ناپذیر در اقتصاد شهر، نقش هویتی ویژه برای آن شهر و ایجاد اشتغال برای مردم آن شهر داشته باشد. نامورمطلق اضافه کرد: نامگذاری شهر خلاق فرصت هایی مانند برندسازی و اعتمادسازی، شبکه سازی شهرهای خلاق، تبادل اطلاعات و تجربه میان اعضا و همچنین ایجاد انسجام و مدیریت در مدیریت آن حوزه  در پی خواهد داشت. وی تأکید کرد: این نامگذاری ایجاد فرصت می کند، اما قرار نیست معجزه ای رخ دهد بلکه باید فرصت مداری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرشچیان افزود: توصیه های از سوی یونسکو برای شهرهای خلاق ارائه شده که مهترین آن افزایش صادرات، نظارت بر فروش در خارج کشور، تولید برای همه سلیقه ها، افزایش گردشگر به خصوص گردشگر متخصص، تقویت گفتمان، دانش، استارتاپ ها و... است. وی ادامه داد: امروزه شهر ها از کشورها بهتر معرفی می شوند و قدرت های بیشتری پیدا کرده اند زیرا مرز های ملی در حال کمرنگ شدن است و اصفهان نیز باید خود را برای آینده ای شهر محور آماده کند.

 

کاهش ۳۰درصدی صادرات فرش ایران

رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت نیز در این رویداد گفت: علیرغم تمام بی مهری‌های دولتی و خصوصی و همچنین جنگ اقتصادی همین که می‌بینیم فرش دستباف ایرانی همراه رئیس جمهور آمریکا بوده و از طرفی نخستین کالای تحریمی پس نفت است، که این امر نشان از اهمیت آن کالا دارد. فرشته دست پاک اظهار کرد: دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در حال فعالیت هستند، اما هنوز متوجه ارزش آن نشده ایم. این دیده نشدن‌ها به سبب آن است که با کمترین ارزش افزوده و سرمایه، بالاترین ارزش افزوده برای کشور داشته و زحمتی برای دولت نداشته ایم. وی افزود: ۳۰ درصد صادرات ما به آمریکا و به تبع آن کشور‌های عربی اکنون از سبدمان حذف شده و باید برای جبران آن تمام بخش‌ها دست به دست هم دهند تا واردات مواد اولیه و صادرات تسهیل یابد.
رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت با اشاره به طرح بیمه قالیبافان، ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی برای قالیبافان ۳ برابر سال‌های گذشته تصویب شد، اما متاسفانه به مرحله اجرا نرسید، زیرا به سبب شرایط به وجود آمده در کشور دولت توان پرداخت نداشت. البته تمامی امکانات را از طریق بیمه عشایر و روستایی می‌توانند دریافت کنند.
دست پاک همچنین در خصوص تعرفه مواد اولیه وارداتی، توضیح داد:۹۰ درصد ابریشم وارداتی صرف فرش می‌شود که تا سال ۹۶ تعرفه واردات آن ۲۶درصد بوده، اما پیگیریم تا تعرفه را به سال ۹۵ برگردانده و کاهش آن تا ۱۵ درصد تا سال ۹۹ را دنبال می‌کنیم. وی تصریح کرد: با پیگیری، شورای ملی فرش به ریاست وزیر صمت تشکیل شد و به دنبال آن کارگروه‌هایی در هر استان تأسیس شد، زیرا معتقدیم بسیاری از مسائل فرش در خود استان قابل حل است.
رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت با اشاره به موانع موجود بر راه فرش دستباف ایرانی، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما کارخانه‌های فرش ماشینی است که به فرش اصیل ایرانی لطمه می‌زنند. بسیاری از دست انداز‌های ما نیز در راه گمرک ایجاد می‌شود. وی با گلایه از فرآیند بازگشت فرش به کشور، افزود: واردات فرش‌های برگشتی برای مرمت به جای ایران به کشور‌های همسایه می‌روند، در حالیکه می‌تواند در کشور خودمان کارآفرین باشد. البته باید علت عدم فروش آن‌ها بررسی شود.
رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت یکی دیگر از مشکلات را تبلیغات دانست و گفت: با توجه به اینکه می‌دانیم اصفهان شهر خلاق است و در حوزه صنایع دستی و فرش همیشه حرفی برا گفتن دارد، اما در این راستا تاکنون چه کاری انجام داده ایم؟
دست پاک اضافه کرد: گپ بزرگ ما در حوزه فرش تشکل‌های نوین و استارتاپ‌هایی هستند که حمایت نشده است و با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به تجارت الکترونیکی فرش دستباف کرده ایم. وی با تاکید بر صنعت بودن فرش، خاطرنشان کرد: فرش صنعت است، اما هنر صنعت. زیرا صنعتی مادر و مردمی است. هیچ چیزی جایگزین آن نخواهد شد و هرگز افول نمی‌کند.