براساس اخبار منتشر شده طی هفته گذشته، عراق واردات برخی از کالاها را برای حمایت از تولید داخلی ممنوع کرده و در تولید ۱۷ محصول زراعی و باغی (شامل: گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، بادمجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم) به خودکفایی رسیده است.

با توجه به این موضوع، عرضه این محصولات در داخل کشور بیش از قبل شده و انتظار می رود قیمت اقلام صادراتی کاهش پیدا کند.

علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با رویداد ۲۴ در مورد تغییر قیمت میوه در آستانه شب یلدا می‌گوید: با توجه به ممنوعیت واردات میوه ایران در عراق، انواع مختلف میوه و سبزیجات به دلیل فراوانی کاهش قیمت داشته است.

او با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت‌هاست ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی به زیر ۵ هزار تومان رسیده و از ۲ تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، زیرا صادرات این محصول به عراق منتفی شده. این در حالی است که در ابتدای پاییز و با شروع فصل سرما، تجار پاکستانی گوجه فرنگی‌های کال و نرسیده را هم از ایران خریداری می‌کردند و می‌بردند. اما آنها نیز حضورشان کمرنگ شده است.

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به قیمت میوه‌های شب یلدا می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو انار در میدان اصلی میوه و تره بار از ۲ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان است که اغلب از شهر‌های ساوه و شیراز به تهران می‌آیند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا هر ساله شاهد افزایش قیمت هندوانه در شب یلدا هستیم؟ می‌گوید: این موضوع به دلیل افزایش تقاضا در بازار رخ می‌دهد که البته برای امسال به دلیل عرضه زیاد این محصول، احتمال افزایش قیمت آن کم است. ضمن آنکه امسال کشت هندوانه هم زیاد بود.

نرخ انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کشف شد که به شرح ذیل است:

میوه در شب یلدا