پولدارهایی که خانه ١٠‌میلیارد تومان و بالاتر و خودروهای لوکس بالاتر از یک‌میلیارد تومان دارند، باید از ‌سال آینده مالیات بدهند. این موضوع را غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده و گفته است: «دولت این پیشنهاد را در لایحه بودجه ٩٩ آورده بود و مجلس با آن موافقت و آن را تصویب کرد.»

دولت پیش‌بینی کرده است که‌ سال آینده حدود یک‌میلیون بشکه نفت بفروشد. با این حال، غلامرضا تاجگردون گفته است که درحال حاضر فقط ٦٠٠‌هزار بشکه نفت در روز به فروش می‌رسد و احتمال دارد که کابینه دوازدهم با کسری بودجه ١١٠‌هزار‌میلیارد تومانی مواجه شود. حالا کاهش فروش نفت و کسری بودجه موجب شده است که دولت تور گسترده‌ای برای فراریان مالیات ایجاد کند و حالا خبر می‌رسد که مالکان خانه و خودروهای لوکس از‌ سال ٩٩ باید مالیات بدهند.
 غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس که دیروز درباره مصوبات این کمیسیون با بخش ویژه خبری صحبت کرده، گفته است: «برای اولین‌بار اخذ مالیات از خانه‌های لوکس ۱۰‌میلیارد تومان و بالاتر و خودروهای لوکس بالای یک‌میلیارد تومان در بودجه‌ سال آینده
 مصوب شد.»
او همچنین گفته است که علاوه بر خانه‌های لوکس بنا شده است که مالیات بر خانه‌های خالی هم از‌ سال آینده و با همکاری شهرداری اجرایی می‌شود. درحال حاضر و براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن درتهران به ١٣‌میلیون تومان رسیده و قیمت هر مترمربع ملک در مناطق شمالی تهران تا ٣٠‌میلیون تومان می‌رسد. با این حساب تهرانی‌هایی که خانه‌شان حداقل حدود ٣٠٠متر است و در شمال شهر ساکن هستند، مشمول
 مالیات می‌شوند.
شناسایی مالکان خانه‌ها برعهده وزارت راه
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که مالیات بر خانه و زمین تا امروز به صورت جدی اجرا نشده و عمده بهانه متولیان این بوده است که بانک اطلاعاتی دقیقی از مالکان خانه و زمین وجود ندارد. البته این بهانه چندان مورد قبول کارشناسان مسکن نبوده و آنها معتقدند که تهیه این بانک‌های اطلاعاتی برای دستگاه‌های اجرایی بسیار ساده است. در همین زمینه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که وزارت راه‌وشهرسازی قول داده است که تا پایان امسال سامانه املاک و مستغلات را راه‌اندازی کرده و اطلاعات به‌روز مالکان زمین و مسکن را در این سامانه بارگذاری کند. سازمان امور مالیاتی گفته است که ملاک عملش برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی و مالکان خانه‌های لوکس این سامانه است. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم پیش از این به «شهروند» گفته بود که از ‌سال ٩٩ مالیات بر ارزش افزوده زمین هم دریافت می‌شود تا دست مالکان زمین برای سوداگری در این بازار بسته شود. بر اساس گزارش وزارت راه‌وشهرسازی زمین بین ٦٠ تا ٧٠‌درصد قیمت تمام‌شده مسکن را تشکیل می‌دهد و مالیات بر ارزش زمین قرار شده با رقم‌های سنگین گرفته شود تا دلالی زمین از سود و انتفاع بیفتد. تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفته است که امسال سامانه‌های متعددی برای شناسایی فراریان مالیات راه‌اندازی شده است. به گفته او، امسال در مرکز پژوهش‌ها سیستم اطلاعات بانکی و اطلاعات حساب‌ها به هم متصل شده‌اند که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند.
 دریافت مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و زمین به عقیده متولیان می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. گرچه برخی از کارشناسان این موضوع را قبول ندارند و معتقدند که اجرای نادرست این قانون می‌تواند به افزایش قیمت زمین و مسکن بینجامد؛ زیرا سوداگران تلاش می‌کنند که مالیات پرداختی خود را از جیب خریداران تأمین کنند.