در جهان سياست ما بايد کار و تلاش کنيم و روزي نبوده که در دولت به فکر سياست خارجي نباشم. به عنوان مسئول شوراي عالي امنيت ملي، روزانه از امنيت و جلوگيري از برخورد نظامي مراقبت مي‌کنم؛ اگر مراقبت روزانه انجام نگيرد، فاصله بين جنگ و صلح فقط يک گلوله است.

يک فرمانده نظامي جمهوري اسلامي ايران به دست آمريکايي‌ها ترور مي‌شود و ببينيد اثر اين شهادت در کل منطقه و جهان چه مقدار است؟ اين شهادت حتي در قيمت ارزها، نفت، بورس و همه بازارهاي ملي و دنيا اثر گذاشت و از لحاظ رواني، فکري و سياسي کل منطقه را تحت تأثير قرار داد. مردم از کشمير تا آفريقا همدردي و عزاداري کردند که اين يک حادثه کم‌نظير و بيانگر قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران است. سردار سليماني انساني خدوم، فداکار و نقش‌آفرين در منطقه بود و ببينيد چگونه جنايت آمريکا و شهامت و ايستادگي فرزندان ملت، دنيا را تحت تأثير قرار داد.

آمريکا به همه کشورهاي دنيا ظلم و تجاوز مي‌کند و ممکن است برخي با زبان تهديد کنند، اما در مقام عمل، اين جمهوري اسلامي ايران بود که براي يک شب پايگاه آنان را به لرزه در آورد و پنتاگون را براي 24 ساعت بيدار نگه داشت.

در حادثه دردناک سقوط هواپيماي مسافربري اوکرايني که 176 نفر عزيز و کبوتران علم و دانش و تحقيق بال‌هايشان در آسمان مي‌سوزد و به زمين فرود مي‌آيند. يک ملت داغدار ‌شد و يک نفر در کشور نبود که اظهار همدردي نکند و در همين ارتباط بايد گام‌هاي بعد از اين اشتباه بزرگ برداشته شود.

از ابتداي رقابت‌هاي انتخاباتي در سال 92 مي‌دانستم که با مشکلات بسيار بزرگي مواجه هستيم و کاملاً‌ مشخص بود وضع تورم و رکود و سرمايه‌گذاري و همچنين وضعيت ما با دنيا چگونه است. رئيس‌جمهور قبلي فرانسه در جلسه خصوصي و حتي در سفر به پاريس در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما 6 کشور قاطعانه براي حمله نظامي به ايران تصميم گرفته و مصمم به انجام آن در سال 2013 بوديم. رئيس‌جمهور فرانسه گفت که بعد از انتخابات سال 2013 شرايط دولت در ايران ما را دچار ترديد کرد و از تصميم خود منصرف شديم و هيچ فردي در دنيا اين گفته‌ها را تکذيب نکرد.

اقتصاد با امنيت و سياست خارجي در آميخته است. شايد کسي تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل کشور فکر کند و معتقد است که اگر تمام روابط خارجي تخريب شود، مردم احساس کنند که شرايط سخت‌تر مي‌شود، تحريم‌هاي بين‌المللي به کشور فشار مي‌آورد و در فروش نفت مشکل داريم، اما در عين حال، اقتصاد کشور مشکلي ندارد که من اينگونه بلد نيستم.

در دنياي امروز همه دنيا بهم متصل است و اقتصاد به سياست، فرهنگ و امنيت مرتبط است، شرايط جنگ و صلح شرايط اقتصادي متفاوت است و تلاش دولت اين بوده که ثبات و اميد به آينده را در کشور ايجاد کند و جلوي برخورد نظامي و جنگ گرفته شود و اين کار را به عنوان مسئول شوراي عالي امنيت ملي روزانه انجام دادم و مراقبت کردم. اگر مراقبت مداوم انجام نگيرد، بين جنگ و صلح يک گلوله فاصله است و يک گلوله مي‌تواند جنگ بيافريند و خودداري از شليک يک گلوله نيز مي‌تواند منجر به صلح شود. مراقبت مداوم وظيفه دولت است و آن را دنبال مي‌کند.

در قانون اساسي اختيارات، توزيع شده است. دولت، مجلس، رهبري و بخش‌هاي مختلف هر کدام در چارچوب قانون اساسي، اختياراتي دارند که بايد در چارچوب همين قانون به اختيارات خود عمل کنند و البته پيچيدگي‌هايي وجود دارد که بايد مد نظر قرار دهيم.

ارتباط با دنياي خارج و سياست خارجي مهم است و نمي‌توان گفت که همه دشمن ما هستند. يکي از وظايفي که مردم با رأي خود روي دوش ما گذاشتند، اين بوده که فتيله تنش‌ها را پايين بياوريم. اينکه بگوييم دنيا با ما خوب نيست، نمي‌شود. بايد ببينيم چه کاري مي‌توانيم انجام دهيم و آيا راهي وجود دارد، يا نه؟ در اين زمينه اختلاف‌نظرهايي وجود دارد.

کارکردن با دنيا سخت است، عده‌اي مي‌گفتند، طرف مقابل قابل اعتماد نيست، اتفاقاً وقتي قابل اعتماد نباشند کار سخت است. راحت‌ترين راه اين بود که کار را رها کنيم در اين حال همه تعريف مي‌کردند و مي‌گفتند اين آدم به دنيا پشت کرد، اما آيا با اين کار، کار مردم حل و يا گرهي از مشکلات مردم باز مي‌شد؟ وقتي وارد ميدان شويم، هم مي‌زنيم و هم مي‌خوريم. برخي فکر مي‌کنند وقتي وارد ميدان شويم فقط پيروزي است و زخمي نمي‌شويم، اما اين نمي‌شود، مگر پيغمبر(ص) در جنگ احد زخمي نشد و دندان مبارکش نشکست. مگر امير المؤمنين(ع) در ميدان خندق پيشاني مبارکش زخمي نشد؟ در ميدان جنگ ممکن است زخمي هم بشويم هر چقدر زره ما محکم باشد.