طرح "هم پیوندی" کلانشهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان به پیشنهاد شهرداری اصفهان، در سی و هشتمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها به تصویب رسید. 

پس از آنکه دکتر نوروزی، شهردار اصفهان شخصا به شهرهای درگیر سیل استان سیستان و بلوچستان، سفر کرد، در نامه ای خطاب به رییس مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران نوشت: با توجه به مشاهدات عینی در سفر به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، پیشنهاد می شود مجمع کلانشهرها با تشکیل کارگروهی ویژه برای انجام فعالیت‌های لازم در این منطقه در سه سطح کوتاه، میان مدت و بلند مدت وارد عمل شود. چراکه اعتقاد داریم اگر مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در اجرای طرح «هم پیوندی» با شهرهای بلوچستان هم ساز و هماهنگ شوند، می‌توان ۱۸ نقطه تعریف شده را با ظرفیت‌های موجود به سطحی از تاب‌آوری رساند تا ضمن کاهش آسیب‌های ناشی از محرومیت‌های متعدد در این استان، بتوانیم پایگاه‌های میان فرهنگی را شکل داده که این امر خود باعث و بانی محرک توسعه در دیگر نقاط محروم این منطقه خواهد بود و اثرات آن تنها به زمان سیل محدود نخواهد شد.

حال، کمال مرادی، دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران از اجرای طرح "هم پیوندی" کلانشهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان بر اساس پیشنهاد شهردار اصفهان در آینده نزدیک خبر داده است. کمال مرادی اعلام کرد: طرح "هم پیوندی" کلانشهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان پس از موافقت شهرداران، به منظور محرومیت‌زدایی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، شهری و… اجرایی می‌شود.

در این زمینه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اصفهان شهر «بنت» را برای هم پیوندی با خود انتخاب کرده تا این شهر را به سطحی از تاب آوری و پایداری برساند تا به صورت شبکه‌ای، زیستگاه‌های انسانی و کانون های جمعیتی اطراف آن را نیز بهره مند کند.

محمد عیدی، اعلام کرد: به دلیل اثراتی که سیل بر مردم بلوچستان وارد کرده بود و پس از بازدیدی که به اتفاق شهردار اصفهان از این مناطق داشتیم، طرح «هم‌پیوندی» را پیشنهاد دادیم. از آنجا که هموطنان سیل‌زده این استان با با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد طبیعی و فرهنگی و گردشگری، در منطقه‌ای محروم زندگی می‌کنند، این طرح بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: واژه «هم‌پیوندی» الهام گرفته از این مفهوم شعر سعدی است که همه ما عضو یک پیکر هستیم. چراکه فرزندان بلوچستان فرزندان وطن هستند و این شهر به لحاظ داشتن صنایع دستی و فرهنگ بسیار غنی، استعداد آن را دارد که گردشگری طبیعی و فرهنگی قدرتمندی داشته باشد. وی تصریح کرد: طرح «هم‌پیوندی» در کلامی ساده بیانگر آن است که شهر اصفهان در مسیر توسعه پایدار دست دیگران را بگیرد و آنها را در این مسیر به لحاظ اجتماعی، فضاهای کالبدی و تاب‌آور شدن، همگام کند.