در همین جلسه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: «هفته سختی در پیش خواهیم داشت.» او در ادامه درباره آمادگی برای مقابله با کرونا صحبت کرد: «در کشور بخش‌های بیمارستانی آماده است و امکانات و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم، اما واقعیت این است که هفته سختی در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی روند را به گونه‌ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته‌ها و روزهای آینده است.» وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از مردم خواست تا وحشت نکنند و در کاهش آلودگی کمک کنند و رفت‌‌وآمدها و مسافرت را به حداقل برسانند. به گفته نمکی در ورودی و خروجی هر کدام از شهرها اگر مورد مشکوک دیده شود، قطعا به قرنطینه ١٤ روزه منتقل می‌شود: «قرار است نیروهای مسلح هم در ایجاد فضا و تخت‌های بیمارستانی برای موارد اورژانسی و ظرفیت جدید و ضدعفونی کردن معابر به وزارت بهداشت کمک کنند، همچنین قرار است از کمک نیروهای پزشکی، پرستاری و خدماتی نیروهای مسلح هم بهره‌مند شویم.» در همین جلسه مقرر شد برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی برای گرفتن نیروهای جدید و دور زدن برخی قوانین دست‌وپاگیر مجوز صادر شود. وزیر بهداشت ارایه مرخصی و دورکاری به کارمندان را یکی دیگر از مصوبات این جلسه عنوان کرد: «قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا با نظر استانداران مقامات محلی و با اعلام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شود، یعنی استانداران و ستاد استانی این حق را داشته باشند که در تأخیر دو ساعته یا کوتاه‌کردن زمان خدمت‌رسانی به شرط اینکه خدمات مردم معطل نماند، تصمیم‌گیری کنند. همچنین قرار شد کارمندانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بتوانند از چرخه کار اداری به سمت دورکاری بروند و حضور فیزیکی نداشته باشند.» زندانیان هم از این مرخصی بهره‌مند می‌شوند: «قرار شد در زندان‌ها با کمک همکاران ما زندانی‌های کم‌خطر، آنهایی که مشکلات مالی دارند و آنهایی که مشکلاتی از قبیل بیماری‌های مزمن دارند، با تشخیص همکاران من و معاونت امور بهداشتی، پس از اطمینان از بی‌خطر‌بودن این افراد از مرخصی استفاده کنند.» تعطیلی مدارس کشور و آموزش از راه دور از دیگر تصمیمات این جلسه بود: «فعلا تمام مدارس تعطیل شدند، همچنین آموزش‌و‌پرورش با کمک صداوسیما و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید آموزش مجازی و از راه دور را برای دانش‌آموزان فراهم کنند که مشکلی در ادامه تحصیل آنها وجود نداشته باشد.» سرعت بخشیدن به روند تولید ماسک و مواد ضدعفونی هم برنامه بعدی است: «قرار است یک هواپیما حامل ماسک‌های «ان ۹۵» و لباس‌هایی که به آنها نیاز داریم، بارگیری شود و به ایران برسد. ما ماسک و مواد ضدعفونی را که در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گرفت، آزاد خواهیم کرد تا با نظارت انجمن داروسازان و سازمان تعزیرات به اندازه کافی در دسترس مردم باشد. »

رتبه اول ابتلا:   تهران با ٦٤ مورد
آمارها هر روز درحال افزایش است، دوم اسفند آمار مبتلایان به کرونا ١٣ نفر و قربانیان دو نفر بود، تا ظهر روز گذشته یعنی هشت روز پس از ماجرا آمار مبتلایان به ٣٨٨ نفر و تعداد فوت‌شده‌ها به ٣٤ نفر رسیده است. وزارت بهداشت نسبت به شرایط ابتلا در روزهای آینده هشدار می‌دهد. براساس اعلام مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، در حال حاضر پراکندگی مبتلایان در سراسر کشور به این صورت است: ٦٤ نفر در تهران، ٢٥ نفر در گیلان، ١٦ نفر در قم، ١٠ مورد در اصفهان، یک نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، دو نفر در سمنان، دو نفر در کردستان، دو نفر در قزوین، چهار نفر در آذربایجان شرقی، سه نفر در خوزستان، دو نفر در گلستان و ٩ نفر در مازندران. بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین سنی مبتلایان به کووید ١٩ (کرونا ویروس) بیش از ٥٠‌ سال و میانگین سنی فوت‌شده‌ها، بالای ٦٠‌ سال است. در حال حاضر ١٥ آزمایشگاه مورد تأیید در کشور فعال است و در یک تا دو روز آینده این تعداد به ٢٢ آزمایشگاه می‌رسد. در خبرها هم اعلام شد که پنجمین محموله کیت‌های تشخیص کرونا روز گذشته وارد کشور شده است. جهانپور بر  کاهش ترددها و ماندن در خانه تأکید می‌کند: «با کاهش ترددها و ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی شاید تا ۸۰‌درصد زنجیره انتقال قابل حذف خواهد بود.»

بستری‌شدن ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در گیلان
 مهدی شادنوش که به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان منصوب شده، هم از بستری‌شدن یک‌هزار و ٢٦٠ بیمار مشکوک به کرونا در این استان خبر داد و حالا به گفته او، بیمارستان رازی به‌عنوان مرکز درمانی این بیماران تخلیه شده است: «٤٠٠ نفر از این افراد بهبود یافته‌اند.» او نسبت به تعطیل‌نشدن بازی‌های فوتبال نمایندگان گیلان در لیگ دسته یک فوتبال کشور گلایه دارد.

ابتلای ١٠ نفر از پزشکان و پرستاران قم
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم هم اعلام کرد در صورتی که بیماری کرونا در قم به اوج برسد، نیاز به راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی دارند. به گفته او، در حال حاضر ورود کاروان‌های زیارتی به‌ویژه کاروان‌های خارجی به قم ممنوع است: «در صورت نیاز سپاه و ارتش هم بیمارستان‌های خود را در قم مستقر می‌کنند». استاندار قم هم از مردم خواست در این شرایط حساس، با توجه به بالارفتن بستری بیماران مشکوک در این شهر اقدام به قرنطینه خانگی کنند. گفتنی است پس از ابتلای محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، به بیماری کرونا هم اکنون دو معاون  او و ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران قم هم گرفتار این بیماری شده‌اند.
با بالارفتن موارد ابتلا و جانباختن کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در نامه‌ای به رئیس بنیاد شهید خواست تا پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که در جریان مقابله با ویروس کرونا از دنیا می‌روند، شهید محسوب شوند. در ادامه هم روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی اعلام کرد، با توجه به ضرورت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا کلیه فعالیت‌های بازدیدی و هنری این برج تا پایان روز جمعه، شانزدهم اسفند، تعطیل اعلام شد.

  سه نفر از اعضای شورای شهر در قرنطینه
روز گذشته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، برای پیگیری از شیوع بیشتر کرونا بر لزوم انجام تست‌های غربالگری در ورودی‌های تهران تأکید کرد. او در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد ،  شرایط اعضای شورای شهر مشکوک به کرونا را تشریح کرد: «محسن ‌هاشمی به دلیل اینکه ارتباط زیادی با رحمان‌زاده، شهردار منطقه ١٣، داشت ٤٨  ساعت در منزل قرنطینه و بعد تست از او گرفته شد و خوشبختانه پاسخ منفی بود. الهام فخاری هم از ناحیه ریه احساس سرفه و تنگی نفس داشت که پس از مشورت با بنده،  او را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم و پس از عکس‌گرفتن از قفسه سینه مشکوک به کرونا شد و حتی اجازه بازگشت به منزلش را  ندادند و حدود سه روز بستری بود که نهایتا پاسخ تست‌های کرونا منفی شد و از بیمارستان مرخص شد. مسجدجامعی هم به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای و افزایش سن جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شد که از او خواستیم دو هفته در منزل‌شان قرنطینه شوند و همچنین آرش میلانی، از اعضای شورای شهر به دلیل اینکه چندین مورد جلسه با شهردار منطقه ١٣ داشتند به او هم تأکید شد که در خانه بماند.»