در روز 4 فروردین، کمیته بازارباز فدرال رزرو برنامه خرید دارایی ها را اعلام کردکه شامل خرید 7.5 میلیارد دلار بدهی ملی و 50 میلیارد دلار اوراق بهادار و وام های مسکن است که طی هفته جاری هر روز خریداری خواهد شد.این اقدام در حالی صورت می گیرد که اقدامات کم سابقه کاهش نرخ بهره تا صفر درصد و برنامه (QE)700 میلیارددلاری خرید اوراق بهادار به منظور جلوگیری از کاهش و تلاطم بازارها جواب نداد و تا روز دوشنبه 4 فروردین ماه شاخص بورس های آمریکا بیش از 30 درصد افت ارزش داشتند. به نظر می رسد این دست اقدامات تنها موجب به تعویق انداختن و بزرگتر شدن بحران می شود؛ بحرنی که اکنون در میانه آن هستیم. علاوه بر تمامی اقدامات مذکور، کاخ سفید قصد دارد یک بسته نجات 2 تریلیون دلاری برای نجات اقتصاد به تصویب برساند.

از سوی دیگر، طی یک ماه گذشته شاهد سقوط بزرگ در بورس های آمریکا بوده ایم و تمامی اقدامات هفته های گذشته مانع از کاهش بیشتر در شاخص بورسها نشده؛ زیرا اکنون بازارها دو نگرانی عمده روبرو هستند:

اول: بازارها نگران اپیدمی ویروس کرونا هستند. تا 9 فروردین 199 کشور با مجموع 614 هزار مبتلا و 28 هزار تلفات درگیر بیماری کووید 19 هستند و در این بین امریکا طی هفته گذشته بصورت شتابزده جایگاه نخست دنیا را با ۱۰۴ هزار مبتلا ازآن خود کرد. همچنین وضعیت در اسپانیا، آلمان و فرانسه نیز چندان مناسب نیست و اپیدمی درحال گسترش است و در این بین تزریق محرکهای مالی به بازارها کم اثر خواهد بود؛ چراکه اولویت کشورها در ابتدا باید غلبه بر اپیدمی باشد تا آرامش به جامعه بازگردد.

دوم: بازار نگران موج بیکاری و رکود ناشی از اپیدمی کرونا می باشد. با گسترش کووید 19 در آمریکا و اروپا گمان ها پیرامون رشد منفی اقتصاد در نیمه اول سال جاری شدت گرفته است.

اینک آمریکا در حال انتقال بحران مالی خود به تمامی دنیاست؛ بیش از 60 درصد از ذخایر ارزی دنیا دلار آمریکا می باشد و ظهور بحران در اقتصاد آمریکا به منزله بروز بحران در اقتصاد تمام دنیاست.