پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 12883
منتشر شده در یکشنبه, 18 خرداد 1399 00:10
تعداد دیدگاه: 0
نرخ بیکاری آمریکا بر خلاف انتظار کاهش یافت

انتشار گزارش بازار کار آمریکا که بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود، سبب شد در آخرین روز هفته قیمت طلا، بیش از ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. این گزارش که باعث غافلگیری بازارها شده است، نشان می‌دهد که در ماه مه برخلاف پیش‌بینی‌ها ۵/ ۲ میلیون شغل در اقتصاد این کشور ایجاد شده است. این در حالی است که اقتصاددانان و کارشناسان بازارها پیش‌بینی کرده بودند که در این ماه ۵/ ۷ میلیون شغل از بین خواهد رفت.  

همچنین افزایش ۵/ ۲ میلیونی شغل در یک ماه، رکورد افزایش تعداد شغل از ۱۹۳۹ است، یعنی از زمانی که اداره آمار وزارت کار آمریکا مشغول ثبت داده‌های این بازار است. دونالد ترامپ نیز به انتشار این گزارش با حالتی ذوق‌زده واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی گزارش بازار کار را گزارشی بزرگ خواند و بابت این اتفاق به خود تبریک گفت. او این تبریک را نوعی شوخی نام گذاشت که البته حقیقتی در پس آن نهفته است. ترامپ در توییتی دیگر افزایش تعداد شغل‌ها را باورنکردنی توصیف کرد.

این گزارش که امیدواری‌های زیادی درباره بازیابی و بهبود اقتصاد آمریکا و جهان را برانگیخته است، در روز جمعه قیمت این فلز گرانبها را به ۱۶۸۴ دلار رساند. اکنون که داده‌های وزارت کار آمریکا سبب شده است تا اقتصاددانان درباره گذر سریع‌تر اقتصاد از رکود ناشی از پاندمی کرونا خوشبین باشند، و به‌عبارت دیگر چشم‌انداز رشد اقتصادی تا حدودی بهبود یابد، تقاضا برای پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا کاهش یافته است. گزارش داده‌های بازار کار آمریکا نشان می‌دهد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه می‌به ۳/ ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که نرخ بیکاری در ماه آوریل به ۷/ ۱۴ درصد رسیده بود.

نتیجه این اتفاق رقم خوردن بدترین بازدهی هفتگی فلز زرد در ۱۲ هفته گذشته بود؛ طلا در هفته گذشته مجموعا ۴۶/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد که برای آخرین بار این اتفاق در هفته اول ماه مارس رقم خورده بود که فلز زرد بیش از ۸ درصد با افت ارزش مواجه شده بود.

دو گزارش امیدوارکننده بازار کار

در هفته‌ای که گذشت دو گزارش درباره بازار کار آمریکا منتشر شد که به دلیل بهتر از انتظار بودن هر دو گزارش بازارهای سهام با افزایش شاخص‌ها روبه‌رو شدند و بنا بر سنت بازارهای جهانی، پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شدند. اولین گزارش که در روز چهارشنبه توسط ADP منتشر شد نشان می‌داد که استخدام در بخش خصوصی در ماه می‌۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. در حالی که این عدد در مقایسه با ماه‌های گذشته عدد بزرگی به نظر می‌رسد، اما همین مقدار کاهش نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا دوباره در حال بازگشت به شرایط عادی است. قبل از این اقتصاددانان و کارشناسان بازار بر این باور بودند که در ماه می‌ حدود ۹/ ۸ میلیون نفر در بخش خصوصی کار خود را از دست خواهند داد، که آمار واقعی بسیار کمتر از آنچه بود که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند. این تفاوت در تخمین‌ها می‌تواند نشانه این باشد که اقتصاد جهانی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد می‌تواند از رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا عبور کند.

گزارش دوم که در روز جمعه منتشر شد نیز، پیام‌هایی کاملا غیر منتظره را به بازارها مخابره کرد. گزارش منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده نشان می‌دهد که در ماه می‌مقدار غیرقابل پیش‌بینی ۵/ ۲ میلیون نفر به سیاهه دستمزد شرکت‌ها اضافه شده‌اند و در نتیجه نرخ بیکاری این کشور در ماه می‌به ۳/ ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این دو گزارش سبب شده تا بازارهای سهام آمریکا در مسیر صعودی قرار بگیرند. شاخص سهام S&p ۵۰۰ در آخرین روز هفته و پس از انتشار گزارش بازار کار ۶۲/ ۲ درصد افزایش پیدا کرد تا در هفته‌ای که گذشت این شاخص رشد ۹۱/ ۴ درصدی را تجربه کند. بازدهی هفتگی که از هفته ابتدای ماه آوریل یعنی حدود ۲ ماه پیش بی‌سابقه بوده است. شاخص صنعتی داوجونز نیز در فضای بازار در روز جمعه رشد قابل توجه ۱۵/ ۳ درصدی را به ثبت رساند تا این شاخص نیز از هفته ابتدایی ماه آوریل بالاترین بازده هفتگی خود را ثبت کند. همین خبر اما تاثیری معکوس بر بازار طلا داشت به نحوی که سبب شد قیمت فلز زرد در حالی که در روز پنج‌شنبه به بالای مرز ۱۷۰۰ دلاری رفته بود، روز جمعه مجددا به پایین این مرز بازگردد.

13-01

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار