وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد که با تأمین اعتبارات عمرانی جهش اقتصادی در کشور رخ خواهد داد.
فرهاد دژپسند صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تخصیص ١٠٠‌درصدی اعتبارات عمرانی در ‌سال‌جاری گفت: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش کرده‌ایم در سال‌جاری امکان تخصیص ١٠٠‌درصدی اعتبارات عمرانی را فراهم‌کنیم که اگر این موضوع محقق شود سبب رونق و جهش اقتصادی می‌شود.»
به گزارش خبرگزاری مجلس او با این توضیح که برای مدیریت «اعتبارات هزینه‌ای» هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: «در زمینه اعتبارات هزینه‌ای تلاش خواهیم کرد تا جای ممکن هزینه‌ها را مدیریت کنیم، هرچند برخی از هزینه‌ها ساختاریافته هستند و نمی‌توان فوری آنها را حذف و مدیریت کرد.» دژپسند در دفاع از سیاست دولت در زمینه واگذاری‌ دارایی‌ها گفت: «بازار سرمایه در‌ سال گذشته و‌ سال جاری ظرفیت مناسبی برای تأمین مالی اقتصاد و حتی تأمین مالی دولت بود، در بودجه‌ سال ٩٩ حدود ٦١‌هزار‌میلیارد تومان تأمین مالی دولت از طریق واگذاری دارایی‌ها پیش‌بینی شده است. برخی عرضه اولیه را عاملی برای ایجاد مشکل برای بخش خصوصی می‌دانند، درحالی‌که با این امر بخش خصوصی می‌تواند به انتشار اوراق بپردازد و با عرضه اولیه، منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کند، به‌طور مثال بنگاهی در یک روز توانست حدود‌ هزار‌میلیارد  تومان اوراق در بازار سرمایه به فروش برساند.»
او درباره موضوع واگذاری‌ها در بازار سرمایه نیز افزود: «باید این خبر را بدهم که «امید» در پایان همین ماه نخستین عرضه خود را خواهد داشت، «گروه ملی» نیز ماه بعد عرضه دارد. واگذاری‌های دولت، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را در دستور کار داریم. اما یک عارضه وجود دارد که بهتر است مجلس در این‌باره به ما کمک کند. ما یک بحثی در رابطه با نهادهای نظارتی داریم، درواقع ورودی که دارند سبب می‌شود اگر بخواهیم شناور رفتار کنیم مورد اعتراض آقایان قرار گیریم، اگرچه قانونا این اجازه را داریم، اگر هم بلوکی بخواهیم عرضه کنیم، مشکل نبود تقاضا برای عرضه‌های بلوکی وجود دارد. ما باید ترکیب بهینه‌ای ایجاد کنیم تا در چنین قالبی عرضه خوبی را داشته باشیم، اما آنچه مسلم است تلاش دولت این است که در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری به کوچک‌سازی دولت برسیم.»
به گفته‌ وزیر اقتصاد هدایت نقدینگی کشور به سوی بازار سرمایه ازجمله نکات مثبتی است که در کشور رخ داده است، چراکه «این حجم از نقدینگی اگر مدیریت نشود، چه‌بسا به بازارهای اختلال‌زا هدایت شود، اما بخش قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شده است. تصور کنید ١٠ تا ٢٠‌درصد آن به سمت بازار اختلال‌زا حرکت می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ این شرایط بازار سرمایه است. اما بدانید ما از شرایط بازار سرمایه غافل نیستیم، به همین دلیل عزم را جزم کرده‌ایم که بازار سرمایه را با عمق بخشیدن به آن سرپا نگه داریم.»
به اعتقاد او کشور ‌باید از تکیه کامل به درآمد نفتی به سوی اتکا به درآمدهای مالیاتی حرکت کند، از همین رو تأکید کرد: «در بخش دولتی کاملا بر همه آشکار است که اوضاع صادرات نفت کشور چگونه است. حتی اگر قیمت نفت روند فزاینده را طی کند، توطئه‌های دشمن نقش بر آب شود و صادرات نفت دوباره رواج پیدا کند، امسال به سهولت به منابع آن دسترسی پیدا نمی‌کنیم، بنابراین امسال به معنای واقعی باید بودجه غیرنفتی را تجربه‌کنیم. در تجربه بودجه غیرنفتی، بیشترین اتکای ما به درآمدهای مالیاتی است.»