به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در نشست خبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با موضوع موج دوم کرونا، قرار گرفتن استان اصفهان در وضعیت هشدار بدلیل افزایش موارد بستری در 4 هفته متوالی و بالا و پایین شدن آمار موارد ابتلا، نشان میدهد که کوید19 با نسل قبل خود متفاوت است.

از هر20 نفر مبتلا به کرونا، یک نفر بستری می شود

دکتر رضا فدایی، مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: بعداز نوروز، موج اپیدمی کرونا 400 مورد بستری در هفته بود که هرچند شیب کاهشی قابل ملاحظه این نبود ولی کاهش اتلا را شاهد بودیم. اما اکنون شاهد سیر افزایش ابتلا و بستری روزانه 870 مورد هستیم که این وضعیت در تعداد مبتلایان نشان میدهد کوید19 با نسل قبلی خود متفاوت است. چنانچه سن ابتلا به جوانان و کودکان بدن زمینه قبلی بیماری تشدید شده و افزایش تعداد بیماران علاوه بر اینکه مسیر معالجات را مشکل می سازد، بار سنگینی به بخش درمان تحمیل می کند. وی با اشاره به اینکه از هر 20 نفر مبتلا، یک نفر در بیمارستلان بستری می شود، چالش مراکز درمانی و بدحال تر شدن موارد بستری را عنوان نمود و افزود: موارد بستری بخش اندکی از انبوه مبتلایان هستند.

دکترفدایی با تاکیید بر اهمیت پیشگیری و اقدامات منجربه کاهش بستری، موارد اجتناب از مصرف غذا در رستوران ها، دویدن و مسابقات ورزشی جمعی، عدم حضور در مهمانی ها و فضاهای سربسته و شلوغ مثل سینماها، کنسرت، کافی شاپ، قهوه خانه ها و مراسمات مذهبی، عروسی و عزاداری را توصیه کرد تا سیر ابتلا تعدیل شود و مراکز درمانی بتوانند خدمات خود را عرضه کنند. وی در بیان اهمیت مشارکت مردم، الزام به استفاده از ماسک و شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی را از عوامل موثر در به تاخیر افتادن ابتلا تا زمان رسیدن واکسن دانست و وقوع جهش در در ویروس کوید19 را طبق نظر کارشناسان بدلیل افزایش تعداد شاخک ها و قدرت چسبندگی بیشتر را مطرح نمود.

تغییر استراتژی برحسب رفتار ویروس

دکتر کمال حیدری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: برحسب رفتار ویروس باید استراتژی خود را تغییر دهیم. وی هجوم ویروس به مناطق گرمسیر را مغایر با فرضیاتی دانست که با فصل گرم، کرونا کاهش می یابد و برخورد جدی تر در رعایت پروتکل های بهداشتی را متذکر شد.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی اصفهان با بیان آنکه تمام مقامات قضایی و ارشد استان اصفهان خواستار برخوردهای تشویقی و تنبیهی با اصناف و واحدهایی که پروتکل ها را رعایت می کنند یا نمی کنند، ورود مردم به محل کار را مستلزم سازوکارهای مناسب و بویژه ضرورت استفاده از ماسک در مراکز عمومی و خصوصی و وسایل حمل و نقل عمومی را اعلام کرد. وی گفت: اکنون نیازمند مشارکت و بسیج تمام مراکز دولتی و خصوصی و موارد بهداشت محیط و پیگیری پروتکل های بهداشتی توسط همه افراد و بخش های جامعه، پیگیری امور اداری بصورت الکترونیک و رعایت در خانه ماندن هستیم.

وی فعالیت چایخانه ها و قلیان خانه ها را کاملا غیراخلاقی و از مراکز ابتلا به کرونا و بیماری های دیگر دانست و گفت: با متخلفان برخورد قضایی می شود. کمال حیدری با تاکید بر اصلاح رفتارهای پیشگیرانه مردم، سامانه 190 را برای اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات مردمی اعلام نمود.

دکتر حیدری در پاسخ به خبرنگار ما درباره برخورد جدی مراکز بهداشت و اجرای پروتکل ها، جلوگیری از برگزاری مراسم های مختلف گفت: دست مرکز بهداشت استان اصفهان بسته نیست و در صورت واگذاری اختیار کامل به استان ها، کنترل مرکز بهداشت استان در رعایت موارد پیشگیری جدی تر خواهد شد.

معاونت بهداشتی علوم پزشکی در اشاره به هزینه های سنگین و بدهی های فراوان مراکز علوم پزشکی بدلیل کرونا، اظهار کرد: مردم و خیرین مشارکت خوبی داشته اند و امیدواریم در ادامه این راه با حمایت ها و هدایت نذورات خود به ارتقای سلامتی جامعه نیز کمک کنند.

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، تشدید ابتلا به کرونا

میرجمالیان، مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در نشست موج دوم کرونا، اطلاع رسانی نادرست و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی را دلیل افزایش سیر ابتلا به کرونا اعلام کرد. وی از بازرسی مراکز مختلف صنعتی و واحدهای صنفی با همکاری اتحادیه ها و اتاق اصناف برای تاکید و آموزش رعایت پروتکل ها خبر داد و از مشکل حاد را مربوط به باشگاه های ورزشی و تالارها و تجمع در مراکز خرید دانست.

خبرنگار: فرزانه افسرطه