در گرامیداشت روز خبرنگار نشست انلاین مدیران فرهنگ و ارشاد، خانه مطبوعات و انجمن صنفی و دیگر تشکل های مطبوعاتی، شهردار اصفهان، عضو شورای شهر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی دیگر از مدیران روابط عمومی نهادها با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار در استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، احمد زندآور، رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان و عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در گرامیداشت روز خبرنگار به دشواری های این حرفه و در عین حال مشکلات خبرنگاران در مباحث بیمه، پایین بودن سطح دستمزد، نداشتن مسکن و موارد دیگر اشاره کرد.

وی از خانه مطبوعات، بسیج رسانه، انجمن صنفی و انجمن عکاسان بعنوان 4 مجموعه فعال رسانه ای در اصفهان نام برد که با حدود یکهزارو500 عضو فعالیت می کنند.

رئیس خانه مطبوعات استان گفت: خبرنگاران بدون چشمداشتی در هر شرایطی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و آرامش جامعه تلاش می کنند و این در حالی است که خود از ثبات و امنیت شغلی برخوردار نیستند. چنانچه بسیاری از خبرنگاران با سابقه فعالیت دیرینه هنوز فاقد مسکن هستند که دراین زمینه پیگیری هایی برای مسکن خبرنگاران صورت گرفته و دو قطعه زمین در بهارستان و اصفهان برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

زندآور از تعهداتی که وزیر راه و شهرسازی در سفر به اصفهان برای حل مشکل مسکن خبرنگاران داده است، خبر داد و در ادامه از تعامل و همکاری فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، شورای شهر و شهرداری، آبفا و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و برخی نهادها در حمایت از رسانه ها ابراز قدردانی کرد.

در ادامه وبینار، پیام رئیس جمهور در ابراز قدردانی از خبرنگاران پخش شد. حسن روحانی با اشاره به سختی کار خبرنگاران، رسالت سنگین فعالان این عرصه را ایجاد امید، اعتماد و نشاط در جامعه اعلام کرد.

عبدالحسین جعفری، رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان گفت: از قشری صحبت می کنم که این روزها صرفا با تبریکات مجازی از آنها یاد می شود و به هیچ وجه مورد توجه مسئولان قرار نگرفته اند. وی افزود: رسالت خبرنگاری ایجاب می کند که در کانون بحران ها حضور یابد و در همه ابعاد یاری رسان و منتقل کننده پیام های مردم و مسئولان باشد.

وی نقش خبرنگاران در رفع ناامیدی در جامعه بویژه در شرایط کرونا را مطرح کرد و گفت: رسانه ها می توانند کارهای بزرگی در رشد فکری، آرامش و آگاهی بخشی جامعه انجام دهند و با توجه به اهمیت ایمان و اعتقاد قلبی به رسانه ها، آنگونه که شایسته است، توجهی به آنان مبذول نشده و مورد تکریم قرار نگرفته اند.

جعفری یادآور شد: خبرنگاران با مناعت طبع، بدون چشمداشت و جلب ترحم مسئولان در امر اطلاع رسانی تلاش می کنند و حتی در شرایط قرنطینه فعالیت خود را انجام داده اند. وی با ابراز قدردانی از نهادهای یاری رسان به فعالان جامعه رسانه و خبرنگاران، افزود: سازمان های بسیاری، تلاش خبرنگاران را بی پاسخ گذاشته اند.

وی اظهار کرد: متاسفانه انجمن صنفی روزنامه نگاران زیرمجموعه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می شود که نادرست است و طبق قانون باید همه امور اعضای صنف برعهده انجمن صنفی باشد.

دکترطاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گرامیداشت روز خبرنگار، رسانه ها را بعنوان همکاران نظام سلامت و بهداشت نامید که خوراک فکری و سلامت جسمی و روانی جامعه را بدون اضطراب تهیه می کنند. وی با اشاره به هدف مهم تولید محتوا توسط رسانه ها، دقت و توجه در استفاده از واژه ها و کلمه بویژه در حوزه سلامت را بیان کرد و افزود: اگر کوچکترین اشتباهی در این زمینه روی دهد، می تواند آسیب و اختلالی در سلامت کل جامعه ایجاد نماید.

چنگیز با صحبت از تلاش بی وقفه بیمارستان ها و مراکز مختلف درمانی و نهادهای غذا و دارو در 6 ماهه اخیر، تاثیر واژه های دلگرم کننده بر روحیه فعالان عرصه سلامت را بیشتر از پاداش های مالی عنوان کرد. وی افزود: جادوی واژه های دلگرم کننده و امیدبخش می تواند برای ادامه کار به آنها شجاعت و قدرت بخشد.

رضاصفری، رئیس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان، نقش خبرنگاران را اطلاع رسانی در صف مقدم آگاهی بخشی و ایجاد سرمایه اجتماعی که از مهمترین سرمایه هاست، توصیف کرد. وی در ادامه پیشنهادات خود را در حمایت از این حرفه، تشکیل ستاد بحران برای رسیدگی به مشکلات بیکاری و معیشتی، اختصاص یکی از بانک های عامل به رسانه و فرهنگ و هنر مطرح کرد تا بطور واقع، پشتیبان فرهنگ و هنر کشور که بنیان جامعه را تشکیل می دهند، باشد.

صفری نیاز به آموزش های تخصصی و آموزش در بحران را بعنوان یک نهضت آموزشی و لزوم تخصصی شدن رسانه ها را بیان کرد و افزود: در گام دوم انقلاب طبق دستورالعمل مقام معظم رهبری باید به چارچوب هایی برای پایداری رسانه ها عمل کنیم.

حجه الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با اشاره به تلاش شبانه روزی رسانه ها، گفت: مطالبه گری باید دستور کار خبرنگاران قرار گیرد. دستگاه های اجرایی و روابط عمومی باید تسهیلگر رسانه و پاسخگوی خبرنگاران باشند. وی با این صحبت که چرا مشکلات خبرنگاران همواره حل نشده باقیمانده، افزود: باید یک شورای راهبردی از نمایندگان اصحاب رسانه و تشکل های مطبوعاتی تشکیل شود تا موارد را در سطح راهکار قانونی و اعلام به قانونگذار مطرح و حل و رفع نماییم.

حجه الاسلام معتمدی، نقش خبرنگاران را در شفافیت اطلاع رسانی و حضور در بحران ها و شرایط سخت بیان کرد و با استقبال از پیشنهادات رئیس بسیج رسانه، پیگیری اختصاص بانک های عامل به فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار داد.

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری 26 نشست خبری در سال 98و تلاش خبرنگاران در انعکاس فعالیت های شهرداری، موفقیت های شهرداری و انعکاس اخبار انقلاب عمرانی و افتتاحیه ها در شهرداری اصفهان را مرهون تلاش فراوان خبرنگاران و رسانه ها دانست. وی از الگوهای موثر رسانه ای نام برد و گفت: باید موازین اخلاقی و رسالت خود را درجهت آگاهی بخشی به مردم تحقق بخشیم.

شهرداراصفهان، امنیت شغلی را یک اصل مهم شغلی دانست و این قول را داد که در حیطه اختیارات خود برای تثبیت جایگاه خبرنگاران، هر اقدامی که میسر باشد را در طبق اخلاص می گذارم تا این حرفه به یک نهاد قدرتمند در بیان حقایق اجتماعی تبدیل گردد. وی با اعلام تلاش شهرداری در زمینه مسکن خبرنگاران، ابراز امیدواری کرد: خبرنگاران با امنیت شغلی بتوانند آثار ارزشمندی برای آیندگان خلق کنند.

حیدرقاسمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، جامعه بدون رسانه و اخبار را منزوی و سکون نامید و نقش خبرنگاران را بعنوان حلقه اتصال بین پیام دهنده و گیرنده پیام بیان کرد که می تواند منجربه رشدوپویایی و توسعه شود. وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا و تاثیر آن توسط خبرنگاران، این حرفه را فراتر یک شغل و یک فعالیت افتخارآمیز با ویژگی های منحصربفرد توصیف نمود که به ترویج عقلانیت، پذیرش نقد و استدلال و امانتداری کمک می کند.

قاسمی، اداره ارشاد استان را متولی پیگیری مشکلات معیشتی و مسکن خبرنگاران دانست و افزود: با تشکیل شورای اطلاع رسانی و حضور نمایندگان تشکل های مطبوعاتی و اعضای افتخاری از اساتید دانشگاه، برای حل مشکلات رسانه ها وارد عمل می شویم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری با اشاره به ایام هفته دولت و محرم، اطلاع رسانی برای رعایت ملاحظات بهداشتی در تجمعات و جلوگیری از آثار روانی بیماری کرونا بر مردم را مطرح کرد و گفت: تجمعات و مراسم باید مطابق دستور مقام رهبری و ستادکرونا باشد.

تهیه گزارش از: فرزانه افسرطه