دکتر بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران با ابراز نگرانی از روند روبه افزایش ابتلا به کرونا در اصفهان، گفت: طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، اگر شیوع کرونا با این روند ادامه یابد، شرایط پیچیده تری در استان اصفهان و بیمارستان های مملو از مبتلایان کرونا را شاهد خواهیم بود که تهدید جدی برای بیماران غیرکرونایی، از جمله بیماران سرطانی، دیالیزی و حتی مجروحان ناشی از حوادث و تصادف خواهد بود.

عدم کنترل زنجیره ابتلا، افزایش مرگ و میر

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به وضعیت بهتر اصفهان در مقایسه با دیگر استان ها در روزهای اول شیوع کرونا، گفت: از مردادماه، شرایط پیچیده تر و سخت تر شده است، از یکطرف خستگی کادر درمان و افزایش تعداد مبتلایان و از طرف دیگر افزایش مرگ و میرها بدلیل اینکه هنوز نتوانسته ایم زنجیره تولید و شیوع کرونا در استان اصفهان را کنترل کنیم، تهدیدی است که مرگ و میر بالاتری از زمان هشت سال دفاع مقدس را به ما گوشزد می کند.

دکتر کلیدری با بیان دغدغه فراوان در مورد مدارس، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا این لحظه، یک هزارو644 کودک زیر 18 سال مبتلا شده اند که متاسفانه 71 نفر هم فوت کرده اند. اکنون در شرایط بازگشایی مدارس، احتمال افزایش تعداد مرگ و میر کودکان پیش بینی شده است. وی افزود: در 2هفته گذشته، 48معلم مبتلا به کرونا، 183 معلم که اعضای خانواده آنها مبتلا به کرونا بوده اند، 163 دانش آموز مبتلا به کرونا و 283 دانش آموز که اعضای خانواده آنها به کرونا مبتلا بوده اند، شناسایی شده اند.

کلیدری از دغدغه شروع موج آنفولانزا در پاییز با چالش های بیشتر ابراز نگرانی کرد و گفت: با این موج، بیماران تولیدی کرونا نیز بیشتر خواهند شد. البته، امکان واکسیانسیون و پیشگیری به میزان لازم فراهم شده است و توصیه می شود که برای گروه های پرخطر مثل کادر درمان زودتر اقدام شود.

ضرورت نگاه جدی به عوامل ابتلا به کرونا

وی با اذعان به اینکه کرونا همچنان سالها با ما هست، رعایت ناقص پروتکل ها را نگران کننده اعلام کرد و افزود: استان اصفهان در کشور، درصدر ابتلا به کرونا قرار گرفته است و نگاه جدی به عوامل ابتلا به کرونا در استان اصفهان ضروری است. همچنین، به دفعات از ستاد کرونا، خواستار اعمال محدودیت ها در کنار برقراری امور معیشتی مردم طبق شرایط استاندارد شده ایم، ولی چون ستاد در سطح ملی عمل می کند، چنین تصمیمی تحقق نمی یابد.

 کلیدری در بیان اعتراض و ابتلای روزانه کادر درمان به کرونا گفت: کادر درمان می گویند با این شلاقی که ما می خوریم، چرا تلاشی برای متوقف سازی زنجیره ابتلا به کرونا نمی شود. مردم با نادیده گرفتن شرایط، در پارک ها و تفرجگاه ها، برنامه های دورهمی، رستوران ها و مراکز خرید تجمع دارند و این در حالی است که از 1460 بیمار ازدست رفته، 720 بیمار در 5 ماهه اول در طی 150روز و 740 بیمار در مدت 55 روز فوت شده اند که حاکی از سه برابر شدن مرگ ناشی از کرونا است.

معاون درمان علوم پزشکی اصفهان با اعلام آنکه تاکنون 32هزارو500 بیمارکرونایی در بیمارستان های استان بستری کرده ایم، از افزایش موارد بستری خبر داد و افزود: درحال حاضر، هزارو150 بستری کرونایی داریم که بسیاری از آنها با وجود دریافت خدمات بیشتر، بدحالتر از دوره قبل هستند. وی افزود: روزگذشته، از 2700 مبتلا به کرونا در کشور، 938 نفر در استان اصفهان هستند که شامل 40درصد مبتلایان در کشور و درصدر قرارگرفتن استان می شود.

افزایش بستری بیماران کرونایی و کمبود تخت

بهروز کلیدری با ابراز تاسف از اختصاص بیمارستان الزهرا به کرونا، بعنوان سانتراصلی درمان، پر بودن عیسی بن مریم، شریعتی و غرضی هرکدام با 75بیمار، پرشدن بیمارستان های اشرفی خمینی شهر و فلاورجان، اظهار کرد: مجبوریم بیماران این شهرستان ها را در اصفهان بستری کنیم. وی ازدست دادن 7 مادر باردار که فرزندان دیگری نیز داشته اند و کودکان زیادی که یتیم شده اند را مطرح کرد و گفت: در صورتی که مداخله موثر نکنیم، ضریب اشغال بیمارستان ها تشدید و مرگ و میر به دوبرابر افزایش می یابد زیرا دیگر تختی برای بیماران فشارخون، سرطانی و تصادفی و دیگر موارد اضطراری نداریم.

وی از عملکرد موفق کشورهای آلمان، کانادا و ژاپن در رعایت فاصله گذاری و جلوگیری از حضور در تجمعات سخن راند و افزود: اگر سیاست های کلان در جهت ادامه این روند است، حداقل قواعد ابتدایی را رعایت کنیم تا شدت ابتلا با این سرعت اتفاق نیافتد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه بلحاظ دارویی تجویز قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد، بر تاثیر مراقبت ها تاکید کرد و افزود: خوشبختانه، اکسیژن مورد نیاز به همت فولاد مبارکه بطور رایگان فراهم شده است. تجهیزات لازم برای پرسنل در دسترس است ولی نگرانی بیشتر مربوط به نبود فضای کافی برای درمان بیماران است.

 

گزارش از: فرزانه افسرطه