نود و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران به بررسی مسائل و مشکلات حوزه فرش دستباف اصفهان اختصاص یافت.   
به گزارش اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود گلشیرازی، صدور رأی هیات عالی دیوان عدالت اداری درخصوص اصلاحیه نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت و همچنین، نامه دادستان کل کشور به وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تاکید بر رعایت انصاف و رفتار مناسب با مؤدیان مالیاتی در طی مسیر گذار از اقتصاد نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی را از اقدامات مثبت هفته های گذشته توسط دستگاه های اجرایی کشور و موجب کاهش نگرانی های اهالی کسب و کار دانست.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، همچنین مکررا بر ضرورت اجرای رویه جدید صدور کارت های بازرگانی به صورت پایلوت در چند استان و سپس اجرا در کل کشور و همچنین، پیگیری مشکلات این حوزه توسط مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
 وی در ادامه صف طولانی تخصیص ارز را یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی عنوان و تصریح کرد: با وجود رسیدن کالاها به گمرک، این صف های طولانی مانع ترخیص کالا شده است.
وی منطق بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز حاصل را در راستای قطع تسلسل قاچاق ارز به شرط عدم اختلال در روند فعالیت واحدهای تولیدی و همچنین سرویس دهی منظم به آنها در رابطه با ارائه کد تخصیص، منطقی دانست.
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان گفت: در شرایطی که ذخایر استراتژیک واحدهای تولیدی به اتمام رسیده و آمار تولید از روند مطلوب خارج شده است، در صورت عدم اتخاذ ساز و کار درست در این زمینه در چند ماه آینده، شاهد خبرهای ناخوشایندی در حوزه تولید و تامین کالاهای بازار خواهیم بود.
رئیس اتاق اصفهان همچنین با اشاره به گزارش اتاق ایران در خصوص میزان رضایت از عملکرد دستگاه های اجرایی و  اقتصادی مرتبط با محیط کسب و کار گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در این خصوص از منظر فعالان اقتصادی جزو بهترین دستگاه اجرایی استان در سال 98 بوده است.
اگر قرار است در حوزه کارآفرینی استان اصفهان اتفاقی رخ دهد، تنها با فرش دستباف محقق خواهد شد
در ادامه جلسه، رئیس مرکز ملی فرش ایران اختصاص جلسه شورای گفت و گو به حوزه فرش را نقطه عطفی در تاریخ فرش اصفهان دانست و افزود: فرش دستباف اصفهان هر روز خواهان بیش تری پیدا کرده و با وجود 500 هزار نفر بافنده در این استان معتقدم اگر قرار است در حوزه کارآفرینی در اصفهان اتفاقی رقم بخورد، تنها در حوزه فرش محقق خواهد شد.
فرحناز رافع، با بیان اینکه زنجیره تامین مواد اولیه فرش دستباف 40 سال است به فراموشی سپرده شده، افزود: در حالی که کاشان تنها توزیع کننده ابریشم کشور است، وارد کردن ابریشم منطقی نیست.
وی افزود: در شرایطی که 20 درصد بودجه سامانه کارا (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) متعلق به فرش دستباف است امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در حوزه فرش دستباف و صنایع جانبی به ویژه زنجیره ارزش فرش دستباف استفاده کنیم.
رافع از آمادگی این مرکز برای استاندارد سازی و توسعه کارگاه‌ها در حوزه تولید مواد اولیه و رنگرزی خبر داد و تصریح کرد: استان اصفهان بستر بسیار مناسبی برای کارگاه‌های صنعتی و سنتی داشته و ما از تسهیلات فنی اعتباری برای تولید و فرآوری ابریشم استفاده خواهیم کرد.
وی در خصوص بیمه قالیبافان نیز گفت: با هماهنگی با صندوق عشایر تمامی قالیبافان استان به مدت یک سال مشمول بیمه رایگان عشایری خواهند شد و از سوی دیگر، با انعقاد تفاهم نامه با سازمان تامین اجتماعی به دنبال تبدیل کردن این بیمه هستیم.
رافع در پایان سخنان خود در نظر گرفتن کارت اعتباری فرش دستباف اصفهان به منظور فروش اقساطی با هماهنگی بانک های استان را در حمایت از تولید داخل و بافندگان مهم ارزیابی نمود.
 رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به وجود بستر مناسب در حوزه آموزش فرش در استان اصفهان از اتاق بازرگانی، استانداری و تشکل های این حوزه درخواست کرد برای ایجاد بستر تشویقی در حوزه دانش آموزی در هنرستان های اصفهان با این مرکز همکاری کنند.  
نقش حذف یارانه های کور در کمک به تامین بودجه اقشار نیازمند
همچنین سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان، تدوین نظام تامین و رفاه اجتماعی جامع و حذف یارانه های کور و غیرهدفمند را در کمک به تامین بودجه برای اقشار ضعیف جامعه مهم دانست. وی همچنین از تشکیل گروه کاری رفاه و تامین اجتماعی در استانداری اصفهان خبر داد.
منظور از تسویه بدهی، صرفا پرداخت نقدی نیست
محمدرضا حبیبی، رئیس دادگستری استان نیز در خصوص عبارت تسویه بدهی مندرج در تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم گفت: منظور از تسویه بدهی صرفا پرداخت نقدی نبوده و چک و سفته نیز از ابزار تسویه بدهی محسوب می شوند.
اعلام آمادگی شهرداری برای راه اندازی نمایشگاه دایمی فرش دستباف
در ادامه قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان یکی از 250 عضو شهرهای خلاق جهان است، این امر را پتانسیل خوبی برای شناساندن و معرفی صنایع دستی اصفهان به ویژه فرش دستباف به مردم جهان دانست. وی در ادامه از آمادگی شهرداری برای همکاری در راه اندازی موزه و نمایشگاه دایمی فرش دستباف اصفهان خبر داد.
19 هزار بافنده فرش استان فاقد بیمه هستند
ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس آمار موجود 19 هزار بافنده فرش دستباف مشمول قانون بیمه های تامین اجتماعی قالیبافان و بافندگان فرش و صنایع دستی شناسه دار استان تاکنون بیمه نشده اند، افزود: ما به دنبال رعایت عدالت در تخصیص سهمیه بیمه شدگان به بافندگان فرش دستباف هستیم.
وی تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات موجود در چهار ماهه اول امسال بیش از 83 هزار مترمربع فرش در استان اصفهان تولید شده است.
موفق از پیگیری ثبت جهانی دو سبک جوشقان و یلمه خبر داد و تخصیص مکانی برای برگزاری نمایشگاه دایمی فرش دستباف در اصفهان را در رونق این صنعت مهم دانست.  
وی همچنین خواستار در نظر گرفتن ردیفی از ردیف های فنی اعتباری مرکز ملی فرش برای استفاده بافندگان از تسهیلات ارزان قیمت 4 درصد و تسهیلات 12 درصدی برای مجتمع های بزرگ فرش شد.
بهروز مهدلو، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز با بیان اینکه در سال 97 حدود 900 میلیارد تومان از مشوق های مالیاتی تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم استفاده شده است، از اعلام آمادگی این سازمان در استفاده فعالان اقتصادی از این مشوق در سال 98 به منظور کمک به تحقق جهش تولید خبر داد.  
صادرات هر متر مربع فرش به مثابه حداقل یک بشکه نفت است
علی شهبازی، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان و عضو شورا نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه حقوق بافندگان فرش اصفهان تضییع شده است، خواستار لحاظ حقوق تضییع شده این قشر در قانون تامین اجتماعی شد.
وی افزود: در شرایطی که صادرات هر متر مربع فرش دستباف حداقل برابر یک بشکه نفت است، نباید این حوزه مورد غفلت قرار بگیرد؛ زیرا می تواند ارز آوری زیادی به دنبال داشته باشد.