بارها مکاتبه کردیم

وی در ادامه با اشاره به موانع پیش روی ترخیص بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی گفت: عدم ترخیص این برنج‌ها مربوط به ممنوعیت فصلی نیست، چراکه پیش از شروع ممنوعیت فصلی از ابتدای شهریورماه امسال این کالاها به گمرک اظهار شده بود و فقط به دلیل عدم ارائه کد رهگیری بانک، امکان ترخیص نداشت. این در حالی است که گمرک طی چندین بار مکاتبه، فهرست کالاهای رسوبی از جمله برنج را به وزارت صمت و معاونت بازرگانی داخلی آن وزارتخانه اعلام کرده و آن مرجع نیز جهت تخصیص و تامین ارز لیست را به بانک مرکزی ارائه کرده است.

بدون کد رهگیری امکان ترخیص نیست

معاون فنی گمرک با بیان اینکه ترخیص هر کالایی از جمله همین برنج‌های رسوبی مشروط به اخذ مجوزهای قانونی و ارائه کد رهگیری بانک است، افزود: با توجه به اینکه تاکنون کد رهگیری بانک در رابطه با برنج صادر نشده گمرک نیز امکان ترخیص کالا را نداشته است.

بانک ها از صدور نامه قرارگیری ثبت سفارش در صف تأمین ارز امتناع می کنند

وی اشاره‌ای به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی از جمله برنج داشت و افزود: طبق این مصوبه گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای « در صف تامین ارز » اقدام کند، اما با توجه به اینکه احراز و اعلام اینکه ثبت سفارشی در صف تأمین ارز است یا خیر، به عهده بانک‌های عامل است، این بانک‌ها براساس بخشنامه بانک مرکزی از صدور گواهی مبنی بر قرارگیری کالا در صف تامین ارز امتناع کرده و امکان ترخیص درصدی از محموله‌های کالاهای وارداتی وجود نداشته؛ در ضمن گمرک ایران هیچ اختیاری درخصوص ترخیص درصدی کالاهای «در صف تخصیص ارز » ندارد.

ارونقی در ادامه  به جریان سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان و بازدید از بنادر و مصوباتی که در راستای تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای مصوبات این سفر، قرار شد صاحبان کالاهایی که کالاهای آنها در گمرک و بنادر رسوب کرده و مشمول شرایط مصوبه هستند ، نسبت به ارائه فرم مربوطه اقدام کنند که بر این اساس گمرک ایران طی ۹ مرحله لیست های مربوطه را به وزارت صمت ارائه کرد تا جهت پیگیری صدور کد رهگیری به بانک مرکزی ارسال شوند .

این در حالی است که در مدت اخیر، گمرک ایران چندین بار گزارش عملکرد خود را در رابطه با پیگیری ترخیص کالاهای رسوبی و لیست حدود یک میلیارد دلاری ارائه شده به وزارت صمت اعلام کرده است.