پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14835
منتشر شده در چهارشنبه, 05 آذر 1399 09:21
تعداد دیدگاه: 0
طلای جهانی تحت تاثیر سه محرک به مرز ۱۸۰۰ سقوط کرد

 در سال ۲۰۲۰ با ظهور پدیده کرونا، بازارهای جهانی تحولات بسیاری را ثبت کردند. فلز زرد در ابتدای سال‌جاری میلادی، کار خود را در سطوح قیمتی ۱۵۰۰ دلار آغاز کرده بود؛ اما با شیوع کرونا و رکود تاریخی اقتصاد، فلز زرد توانست با تکیه بر بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی، قله تاریخی را فتح کند و وارد هزاره سوم قیمتی شود. در حقیقت با افزایش ریسک در فضای اقتصادی، کوچ سرمایه‌ها از بازارهای سهام جهانی به‌سوی پناهگاه‌های امن سرمایه شدت گرفت. اما در هفته‌های اخیر، با انتشار اخبار مثبت ورق بازی برگشت تا ارزش طلا در روز گذشته تا مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کند. در حال حاضر سه عامل مهم را می‌توان برای ریزش ارزش فلز زرد برشمرد: کشف سه واکسن برای کرونا با کارآیی بالای ۹۰ درصد، دستور ترامپ مبنی‌بر آغاز فرآیند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت آینده آمریکا و انتشار آمارهای مثبت اقتصادی از بهبود کسب‌وکار عواملی هستند که شرایط را برای خروج پول از پناهگاه فراهم کردند.

به گزارش اقتصاد بازار و به نقل از دنیای اقتصاد:طلا در شرایطی که توسط اخبار کاهشی محاصره شده است، در دو روز گذشته وارد مسیر نزولی پرشیبی شد تا قیمت این فلز ارزشمند به پایین‌ترین سطح خود در چهار ماه اخیر برسد. طلا در حالی که تا روز آخر معاملاتی هفته قبل در حوالی مرز قیمتی ۱۸۷۰ دلاری نوسان می‌کرد و بسیاری از تحلیل‌گران خط حمایتی ۱۸۵۰ دلاری را پشتوانه‌ای محکم برای طلا در نظر می‌گرفتند، روز دوشنبه ۸۵/ ۱‌درصد و روز سه‌شنبه نیز بیش از ۵/ ۱ درصد دچار افت ارزش شد تا قیمت این فلز ارزشمند در روز گذشته برای ساعاتی تا قیمت ۱۸۰۳ دلاری نیز پایین بیاید. در روزهای گذشته به طور کلی می‌توان سه عامل اساسی را برای کاهش قیمت طلا برشمرد. خبرهایی که با فشار بر تقاضای طلا، سبب خروج سرمایه‌ها از بازار و ورود آنها به بازارهای  تامین مالی مانند بازارهای سرمایه‌ای و بورس می‌شوند؛ عاملی که می‌تواند نویددهنده خروج از رکود جهانی و رونق بازارها باشد.

سه عامل اصلی سقوط طلا

مورد اول اخبار امیدوارکننده واکسن است که از دو هفته گذشته فشار بالایی به قیمت طلا وارد کرده است. روز گذشته آسترازنکا، سومین شرکت داروسازی نیز طی ۱۴ روز به جمع تولیدکنندگان واکسن کرونا پیوست. خبر دومی که روز گذشته ضربه دیگری به ارزش طلا زد، توییت دونالد ترامپ بود که در آن خبر از آغاز فرآیند انتقال دولت به وسیله سازمان خدمات عمومی ایالات‌متحده می‌داد.  با اینکه ترامپ مجددا در توییت خود اعلام کرده است که در نتیجه نهایی انتخابات پیروز خواهد شد، اما گفت که به رئیس سازمان خدمات عمومی و تیم مربوطه دستور داده است که کارهای لازم را برای فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن آغاز کنند. در حالی ترامپ گفته است که با توجه به منافع آمریکا چنین تصمیمی گرفته است که یکی از عوامل حمایت‌کننده طلا تنش‌ بر سر نتایج انتخابات بود و این تصمیم تا حدودی وضعیت را آرام کرده است و در نتیجه تقاضای طلا نیز به عنوان پناهگاه دارایی در مواقع نااطمینانی کاهش پیدا کرد.

سومین عامل نیز انتشار داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید (PMI) آمریکا در ماه نوامبر بود. در حالی که پیش‌بینی می‌شد این شاخص برای ماه نوامبر به ۵/ ۵۲ واحد برسد، عدد اعلام شده سطح این شاخص را ۷/ ۵۶ نشان می‌دهد که این مقدار حکایت از بهبود فضای کسب‌وکار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و انتظارات از آن دارد. این سه عامل دست در دست هم طلا را به نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلاری کشانده‌اند.

تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران

تحلیل‌گران بر این باورند که انتشار اخبار امیدوارکننده مربوط به واکسن کرونا سبب شده است، سرمایه‌گذاران بدون در نظر گرفتن حقایق کنونی اقتصاد و احتمال رکود مجدد به دلیل افزایش تعداد مبتلایان، دست به فروش دارایی‌های کم ریسک بزنند. علاوه بر کاهش قیمت طلا، تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران و گرایش بیشتر آنها به بازارهای پرریسک شواهد دیگری نیز دارند؛ تقریبا تمامی شاخص‌های سهام آسیایی و اروپایی نیز روز گذشته یکدست سبزپوش بودند. شاخص STOXX ۶۰۰ که در برگیرنده سهام‌های اروپایی است روز گذشته در حدود ۶/ ۰ درصد افزایش پیدا کرد. صعود شاخص‌های اروپایی در ادامه روز صعودی شاخص‌های آسیایی از جمله شاخص نیک‌کی ژاپن بود که طی یک روز ۵/ ۲ درصد افزایش در ارزش را رقم زد.

تحولات سیاسی آمریکا

از سوی دیگر اطمینان سرمایه‌گذاران از انتقال قدرت کم‌تنش‌تر میان دونالد ترامپ و رئیس جمهور منتخب جو بایدن سبب شده است تا روند متزلزل ریکاوری اقتصادی، اکنون با خطرات کمتری مواجه شود. با توجه به شرایط پیش آمده برای طلا، تحلیل‌گران تکنیکال بازار فلز گرانبها بر این باورند که با توجه به روند نزولی طلا در روزهای اخیر، اکنون احتمال ورود این فلز ارزشمند به کانال ۱۷۰۰ دلاری نیز وجود دارد. شاید تنها خبری که در حال حاضر امیدواری برای سرمایه‌گذاران بازار طلا به‌وجود آورده است، صحبت از انتخاب جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو برای تصدی پست وزیر خزانه‌داری آمریکا است. تحلیل‌گران بر این باورند در صورتی  که یلن بتواند جانشین استیون منوچین در دولت آینده آمریکا شود، شانس تصویب بسته‌های حمایتی با ابعادی قابل توجه افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند مجددا سبب آغار روند صعودی جدیدی برای طلا باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید