به گزارش اقتصاد بازار و به نقل از جهان صنعت:بایدن در خصوص معرفی تیم خود که شامل چهره‌هایی از دولت اوباماست گفت: دولت آینده، ادامه دوره اوباما نیست. ما اکنون با جهان کاملا متفاوتی روبه‌رو هستیم. دونالد ترامپ دورنما را تغییر داد و سیاست «اول آمریکا» را پیش برد که به مفهوم آمریکای تنهاست و ائتلاف‌های ما تخریب شده است. بایدن در جریان معرفی نامزدهای کابینه بر نیاز به بازسازی ائتلاف‌های جهانی و همچنین مهار ویروس کرونا و تغییر اقلیم تاکید کرد.

بایدن در کنفرانس خبری گفت: این تیم دستور کاری را اجرا خواهد کرد که منعکس‌کننده بازگشت آمریکا به صحنه و آمادگی این کشور برای رهبری جهان است. او گفت گزینه‌هایش نشان می‌دهد که آمریکا بار دیگر قصد رهبری جهان را دارد نه عقب‌نشینی از آن. این به معنی فاصله گرفتن از سیاست «اول آمریکا» دونالد ترامپ است. او گفت: نمی‌توانیم با تفکرات کهنه و عادات انعطاف‌ناپذیر با این چالش‌ها روبه‌رو شویم.
به گفته بایدن رهبران جهان در تماس خود نشان داده‌اند که تا چه اندازه منتظر هستند ایالات متحده نقش تاریخی خود به عنوان رهبر جهان را اعمال کند. او در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی گفت که پیام کاخ سفید در کلید زدن فرآیند انتقال قدرت نه با اکراه بلکه صادقانه بوده است. او گفت برنامه‌ای برای دیدار با کارگروه کووید کاخ سفید درباره توزیع واکسن دارد.
او تاکید کرد ریاست‌جمهوری او را نباید «دوره سوم دولت اوباما» تعبیر کرد چون ما با جهانی کاملا متفاوت از آنچه در دولت اوباما-بایدن با آن روبه‌رو بودیم مواجه هستیم.
کامالا هریس معاون بایدن، که خود اولین زنی است که این نقش را بر عهده می‌گیرد، گفت که فاکت‌ها چراغ راهنمای دولت بعدی خواهد بود و تحت هر شرایطی از تیم ما فقط باید انتظار حقیقت را داشته باشید. بسیاری از گزینه‌های بایدن همکاران او از دولت باراک اوباما هستند.
اداره خدمات عمومی ایالات متحده روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به جو بایدن اعلام کرد مجوز رسمی برای فرآیند انتقال قدرت صادر شده است. سه‌شنبه گذشته هم اعلام شد اعضای تیم رییس‌جمهوری منتخب به بودجه لازم و همچنین گزارش‌های امنیت ملی دسترسی خواهند داشت.
جو بایدن گفته است هم‌اکنون به اکثر نهادهای بهداشتی برای گرفتن اطلاعات در خصوص نحوه واکسیناسیون و همچنین نهادهای امنیتی دسترسی دارد و زمینه‌چینی برای انتقال قدرت در ۲۰ ژانویه آغاز شده است. رییس‌جمهوری منتخب از بامداد دیروز نخستین گزارش امنیت ملی را دریافت کرد.
بایدن: آمریکا بار دیگر جهان را رهبری خواهد کرد
بایدن گفت که با تیم خود در دولت، آمریکا آماده است به جای زدن دست رد به سینه هم‌پیمانان، با مخالفانش مقابله کند. آماده است از ارزش‌های خود دفاع کند. بایدن ۷۸ ساله سنای آمریکا را فراخواند روند تا تایید صلاحیت وزیران پیشنهادی را هر چه سریع‌تر به جریان اندازد. بایدن از سوی دیگر ابراز امیدواری کرد به منظور پیشبرد کشور و وحدت درونی همگان به طور فراحزبی با یکدیگر همکاری کنند.
در ایالت پنسیلوانیا نیز پیروزی جو بایدن اعلام شد. فرماندار این ایالت اعلام کرد بایدن با تفاوت ۸۰ هزار رای در برابر ترامپ به پیروزی رسیده است. وکلای ترامپ تلاش کرده بودند در این ایالت و نیز در شماری دیگر از ایالت‌ها، نتایج آرا را باطل اعلام کنند اما دادگاه‌ها یکی پس از دیگری این درخواست را رد کردند.
نخستین زن برای ریاست دستگاه اطلاعاتی آمریکا
رییس‌جمهوری منتخب شماری از اعضای سیاست خارجی و امنیت ملی خود را معرفی کرد از جمله آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه، جک سالیوان مشاور امنیت ملی، الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی، لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، آوریل هینز مدیر اطلاعات ملی و جان کری نماینده ویژه رییس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی معرفی شدند.
آوریل هینز اولین زنی است که نامزد رهبری سازمان امنیت ملی آمریکا می‌شود. آوریل هینز گزینه جو بایدن برای مدیریت دستگاه اطلاعاتی آمریکا به معنی این هشدار است که دونالد ترامپ آژانس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا را با فشار بر آنها برای اعلام نتایجی که مطابق دیدگاه‌های خودش باشد، سیاسی کرده است.
معاون سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان اولین زنی که این سمت را برعهده می‌گیرد، همچنین در میانه دهه ۱۹۹۰ مالک یک کتاب‌فروشی مستقل در بالتیمور بود که میزبان جلسات کتابخوانی با موضوعات روابط جنسی بود.
اولین زنی که نامزد مدیریت سازمان اطلاعات ملی می‌شود، مقامی در دولت اوباما بود که تصمیم گرفت کارمندان امنیتی که از سوی بخش اطلاعات و امنیت سنا به دسترسی نامناسب به سامانه‌های کامپیوتری این هیات متهم شده بودند، مجازات نشوند.
مساله فوق با هیات اطلاعات سنا، احتمالا کانون سوال‌های کمیته جمهوریخواهان از او در جلسه استماع برای رای اعتماد خواهد بود اما تحلیلگران سوابق او می‌گویند که بایدن و تیمش برای تایید وی رای جمع می‌کنند.
جمهوریخواهان سنا زمانی که او در ساختمان سنا و در جلسه استماع برای شنیدن آرای اعتماد حاضر شود، ممکن است احساس کنند که به دونالد ترامپ خیانت می‌کنند. اگر چنین شود، ممکن است به انتقادات اخیر خانم هینز از فرمانده کل قوا (رییس‌جمهور فعلی) اهمیت کمتری بدهند. او و دو نفر از مقام‌های سابق اطلاعاتی که در دوران دولت اوباما سمت‌های ارشد داشتند در ماه آوریل در مقاله‌ای نوشتند: «این فشار تاثیر دارد؛ جامعه اطلاعاتی در حال سیاسی شدن است.»
این سه نفر در مقاله فوق نوشتند: «تمامی روسای جمهوری از زمان تاسیس جامعه اطلاعات آمریکا پس از جنگ جهانی دوم از این اصل حمایت کرده‌اند، تا وقتی که دونالد ترامپ آمد. ترامپ بارها بر جامعه اطلاعاتی فشار آورده تا قضاوت‌های تحلیلی هم‌راستا با دیدگاه‌های او را ارائه دهند نه دیدگاه‌هایی که براساس تحلیل‌های کارشناسانه خودشان باشد.»
سمت مدیریت سازمان اطلاعات ملی طبق مصوبه‌ای که در سال ۲۰۰۴ به امضای جورج دبلیو بوش رییس‌جمهور وقت رسید، به قانون تبدیل شد. دفتر مدیریت سازمان اطلاعات ملی مدیریت پیشرفت‌های اطلاعاتی را برعهده دارد اما در انجام عملیات مخفیانه دخالتی ندارد و این امر هنوز تحت اختیارات رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا- است.
اما در صورت تایید، ممکن است نظارت بر ارائه گزارش روزانه به رییس‌جمهور، برعهده هینز قرار گیرد و آنها را به بایدن ارائه دهد (و یا کسی را از معاونان ارشد خود برای این کار منصوب کند). پیش‌بینی می‌شود رییس‌جمهور منتخب هر روز یک گزارش اطلاعاتی و امنیتی دریافت کند. ترامپ اوایل دوره ریاست‌جمهوری خود، از کارکنانش خواست این روال را تغییر دهند. به نظر او این کاری تکراری بود و گفته می‌شود که با برخی یا با همه یافته‌های گروه اطلاعاتی مخالف بود.
اختلافات ترامپ و کمیته اطلاعاتی هرگز فروکش نکرد و جلسه ارائه گزارش اطلاعاتی بار دیگر روز دوشنبه در فهرست کارهای روزانه او دیده نشد. او از زمان بازگشت به کارزار انتخاباتی در ماه اکتبر، تنها چند بار شخصا به آن رسیدگی کرد. هینز برای همکاران جدیدش بیگانه نیست و برخی از آنان نیز در دوران ریاست‌جمهوری اوباما در سطح معاونت در سازمان‌های مربوطه خود فعالیت می‌کردند. او پس از خدمت به عنوان معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به کاخ سفید رفت تا معاون مشاور امنیت ملی اوباما شود. ریاست کمیته بانفوذ «معاونان»، گروهی از مقام‌های ارشد که به گزینه‌های سیاستگذاری برای رییس‌جمهور کمک می‌کنند، از جمله مسوولیت‌های او بود.
مارک وارنر نایب رییس کمیته اطلاعات سنا خانم هینز را باهوش و قابل توصیف کرده است. او گفت: «هر چه زودتر مدیر اطلاعات ملی تاییدشده مستقر شود تا شروع به ترمیم آسیبی بکند که به نهادهای اطلاعاتی ما در چهار سال گذشته وارد شده، بهتر است.» او افزود که پیش‌بینی می‌کند نامزد احراز این مقام «با سوال‌های کوبنده سناتورهای دو سوی خط سیاسی مواجه شود»
مایک مورل را برای ریاست سیا در نظر دارد
جو بایدن در حال بررسی مایک مورل مدیر موقت سابق سیا برای تصدی مجدد این سمت در دوران ریاست‌جمهوری خودش است.
چهار فرد مطلع اعلام کردند جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در حال بررسی مایک مورل، سرپرست سابق سیا برای تصدی این سمت در دوران ریاست‌جمهوری جدید است اما دیگر کاندیداها هم برای تصدی این سمت در نظر گرفته شده‌اند.
مورل برای سه سال معاون رییس سیا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود و همچنین دو بار سرپرستی این آژانس را برعهده داشت. به گفته این چهار فرد مطلع، جو بایدن در حال بررسی مورل و آوریل هینس، دیگر معاون سابق مدیر سیا برای این پست است.
دو منبع مطلع دیگر نیز گفته‌اند که بایدن در حال بررسی کاندیدا کردن تام دانیلون برای تصدی پست ریاست سیا است. دانیلون نیز در دوران اوباما مشاور امنیت ملی بود و برادرش مایک دانیلون اکنون مشاور ارشد کاخ سفید برای بایدن شده است.
فرد دیگر برای تصدی سمت ریاست آژانس سیا جه جانسون، مدیر سابق اداره امنیت داخلی آمریکاست اما سایر منابع مطلع گفته‌اند که جانسون برای سمت دادستان کل آمریکا در نظر گرفته شده است.
در میان اسامی ذکر شده در لیست ریاست سیا از سوی بایدن،‌ مورل شاید تجربیات مرتبطی داشته باشد اما تایید شدنش برای تصدی این سمت دشوارترین است.
یکی از دلایل اصلی این مساله خطر درگیری در جناح مترقی حزب دموکراتیک است؛ مورل یکی از تحلیلگران سیاست که نقش کلیدی در رهگیری و کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده ایفا کرد و ارائه‌دهنده اطلاعات به جورج بوش پسر،‌ رییس‌جمهوری سابق آمریکاست، مدافع سرسخت استفاده آژانس سیا از حملات پهپادی و شکنجه بود.
رون ویدن، یکی از اعضای کمیته اطلاعات سنا گفته است: کسی که مدافع شکنجه است، نمی‌تواند مدیر سیا باشد. این اقدام نباید صورت گیرد. اما کاندیدا شدن مورل احتمالا این سوال را مطرح می‌کند که آیا بایدن که اولویت کارزار انتخاباتی‌اش توافق با پایان جنگ‌های بی‌انتهاست، بیشتر تمایل دارد تا به این وضعیت نبرد ۲۰ ساله علیه تروریسم ادامه دهد تا از آن خارج شود.