نایب رییس کانون عالی کارفرمایان ایران به "نوسان" گفت: در ایران، عمر نیروگاه های تولید پراکنده به کمتر از یک دهه می رسد در حالیکه در بسیاری از کشورهای جهان چندین دهه است که فعالیت این نیروگاه ها بدلیل مزایای قابل توجهی که دارند، مورد استقبال قرار گرفته است. حمیدرضا شجاعت در بیان مهمترین مزیت های نیروگاه تولید پراکنده، کاهش تلفات برق از زمان تولید تا مصرف را عنوان کرد و افزود: زمانی که در نیروگاه های بزرگ، آسیبی ایجاد شود، کل شبکه دچار مشکل می شود ولی هنگامی که نیروگاه تولید پراکنده شروع به تولید می کند، حتی در حملات فیزیکی و موارد مشابه، تصور اینکه کل شبکه دچار مشکل شود، سخت و تقریبا غیرممکن است. لذا، می توان اهمیت نیروگاه تولید پراکنده را در پدافند غیرعامل و فرصت ایجاد اشتغال یادآور شد. مهمتر آنکه، کشور ما حدود 15درصد منابع گازی جهان را دراختیار دارد و می توان از آن بصورت یک منبع تولید انرژی پایدار در توسعه استفاده کرد.

نایب رئیس کانون عالی کارفرمایان ایران در بیان اهمیت اقتصادی نیروگاه تولید پراکنده گفت: در ایران نزدیک به 200واحد نیروگاه تولید پراکنده وجود دارد که حدود 3درصد کل ظرفیت برق کشور را تولید می کنند و طبق آمار وزارت نیرو، 3درصد از برق تولیدی صادر می گردد که حدود 30درصد از منابع وزارت نیرو را تامین می کند. زیرا برقی که فروخته می شود شامل یارانه نمی شود. در نتیجه با بهادادن به توسعه این صنعت که نیازی به زیرساخت های گسترده و پیچیده ندارد، می توان امیدوار به تولید بیش از 10درصد از کل انرژی تولیدی از طریق نیروگاه های پراکنده بود.

سوددهی نیروگاه ها

به صفر رسیده است

حمیدرضا شجاعت با اذعان به اینکه وزارت نیرو می تواند از این منبع، کلیه درآمدهای خود را تامین نماید، اظهار کرد: متاسفانه در 2سال اخیر بدلیل تسعیرنرخ ارز، نوسانات رو به افزایش ارز و مشکلات نیروگاهها در تامین و جبران هزینه های نگهداری و استهلاک که صرفا وابسته به سود حاصل از فروش برق است، سود دهی نیروگاه ها به صفر تنزل یافته و با ضرر مواجه شده اند.

نایب رییس کانون عالی کارفرمایان ایران با بیان آنکه دولت باید در زمینه بازپرداخت وام هایی که این نیروگاه ها گرفته اند، چاره ای بیاندیشد تا امکان ادامه فعالیت وجود داشته باشد، به "نوسان" تاکید کرد: تکاپوی این صنعت با پرداخت وام و نرخ ارزی که امروز چندین برابر شده، غیرمحتمل است. از طرف دیگر، شرکت توانیر صورت وضعیت های این نیروگاه ها را با تاخیر مکرر و طولانی مدت پرداخت می کند. چنانچه، نیروگاه های تولید پراکنده در سراسر کشور صورت وضعیت 6 ماهه گذشته  و همچنین، بخشی از صورت وضعیت های مربوط به اول سال 98 مربوط به مابه تفاوت نرخ خرده فروشی را نیز دریافت نکرده اند. تجمیع این بدهی ها باعث شده که نیروگاه های تولید پراکنده برای به روزسازی دستگاه ها و آمادگی برای فصل پرمصرفی که بعد از عید شروع می گردد، دچار مشکل شوند.

شجاعت با ابراز تاسف از اینکه تعدادی از فعالان این عرصه برخی از دستگاه ها را بدلیل نیاز به تعمیرات اساسی، خاموش کرده اند، گفت: اگر این پرداخت ها هرچه زودتر انجام نشود، بزودی شاهد خروج تعدادی از نیروگاه های تولید پراکنده از چرخه تولید برق خواهیم بود و در فصل پرباری و پیک مصرف، نمی توان آنها را در چرخه تولید تصور کرد. وی اظهار کرد: در ماه های خرداد تا شهریور با اوج مصرف مواجه هستیم و تولید هر کیلو وات برق بسیار حائز اهمیت است. نایب رییس کانون عالی کارفرمایان ایران از انعکاس درخواست فعالان نیروگاه های تولید پراکنده به وزارت نیرو، نهاد ریاست جمهوری و بیت رهبری، دادستانی و دیگر بخش های مرتبط خبر داد و گفت: متاسفانه تا این لحظه هیچ حمایت و پرداختی صورت نگرفته و تداوم این معضل بزودی منجربه تعطیلی نیروگاه ها می گردد. وی در بخش دیگری از صحبت خود به افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: زمانی که در فرمول پرداختی یک نیروگاه، نرخ ارز محاسباتی سال 98 درج شده، اگر امروز بدهی پرداخت شود، 300درصد ارزش پول را از دست داده ایم. بدلیل عدم تزریق بموقع پول برای تامین هزینه های جاری و ساری در نیروگاه ها و ارقام مربوط به ارز در سال گذشته و نوسانات ارزی، ازدست دادن چندبرابری ارزش پول را تجربه می کنیم.

حمیدرضا شجاعت، رئیس هیات مدیره نیروگاه آیریک اصفهان پیامد شرایط تحریم را، تعطیلی دفاترنمایندگی تامین تجهیزات در ایران اعلام کرد و آن را معضل دیگری برای واحدهای نیروگاهی تولید پراکنده دانست. وی گفت: تجهیزاتی که وارد کشور شده، تقلبی و فاقد کیفیت لازم است و منجربه آسیب بیشتری به سایر تجهیزات، افزایش ضریب استهلاک و تشدید هزینه ها می شوند. ضمن آنکه آستانه سود، ازبین رفته و نیروگاه های تولیدی در مقیاس کوچک به واحدهای ضررده تبدیل شده اند. 

تسعیر ارز یعنی

نرخ گذاری توسط دولت

نایب رییس کانون عالی کارفرمایان ایران با اذعان به اینکه اینها سرمایه های مملکت و جزو بیت المال محسوب می شوند، لزوم اندیشیدن به راهکاری و احیای منابع کشور را مطرح کرد و افزود: بدهی این واحدها که عمدتا از صندوق توسعه ملی گرفته شده است، به نرخ ارز روز گشایش، به ریال تبدیل شود تا شاید واحدها بتوانند بدهی خود را پرداخت نمایند و از طرفی، منابع صندوق توسعه ملی تامین گردد. زیرا نمی توان متصور شد که صندوق توسعه با تسعیر نرخ ارزی که وجود داشته بتواند منابع ارزی خود را دوباره از این واحدها بدست آورد.

وی گفت: برداشت ما از تسعیر نرخ ارز در سیستم بانکی نادرست است. زیرا، تسعیر ارز به معنای نرخ گذاری ارز توسط دولت است. دولت بودجه سال 1400 را براساس دلار 11هزاروپانصد تومان تعیین میکند ولی مطالبات خود را که کارفرما متعهد به پرداخت آنها است را، برمبنای نرخ روز نیمایی که نزدیک به نرخ روز بازار است، محاسبه می کند. در حالیکه، امروز فاصله 2ونیم برابری 11هزاروپانصد تا 26هزاروپانصدتومان، غیرقابل تحمل است.

حمیدرضا شجاعت با تاکید براینکه چاره ای برای حل مشکلات نیروگاه ها اندیشیده شود، اهمیت تولید استراتژیک در نیروگاه ها، بومی سازی فرایند توسط نیروی متخصص و موثر در چرخه تولید را عنوان کرد و افزود: اکنون بدلیل عدم توان کارفرما در پرداخت حقوق، نیروهای متخصص از بدنه نیروگاه خارج می شوند که آسیب جدی به امنیت شغلی نیروی کار نیز می باشد.  رئیس هیات مدیره نیروگاه آیریک اصفهان با بیان آنکه در سراسر کشور واحدهای نیروگاهی در استان های مختلف پیگیر مطالبات خود هستند و هنوز پاسخی دریافت نکرده اند، گفت: وزارت نیرو صراحتا اعلام می کند که پولی برای پرداخت بدهی شما نداریم. لذا ادامه کار برای واحدهای نیروگاهی تولید پراکنده، امری واهی و  غیرقابل دسترس است.