به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در هفتاد و دومین نشست از سلسله نشست های خبری سه شنبه با رسانه که با حضور نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان به میزبانی مدیرکل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان با موضوع اجرای طرح "شهروند دیپلمات" برگزار گردید، استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی بین شهرهای جهان، بعنوان پلهای ارتباطی در تقویت دیپلماسی بین کشورها مطرح شد.

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان، طرح شهروند دیپلمات را نوعی دیپلماسی غیررسمی با محوریت دیپلماسی شهروندی عنوان کرد که توسعه ارتباطات اصفهان با شهرهای خواهرخوانده را مدنظر دارد. وی گفت: دراین طرح که با ابتکار اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و همکاری امور خارجه در اصفهان مطرح شده است، تجار، دانشگاهیان، ورزشکاران، فعالان فرهنگی و رسانه ای و شرکت های دانش بنیان و خلاقی که دارای کانال ارتباطی با خارج از کشور و یا برخوردار از توانمندی ویژه ای هستند، کنشگران اصلی در اجرای طرح شهروند دیپلمات درنظر گرفته می شوند و می توانند بعنوان عوامل برقراری ارتباط با هم رده های خود در شهرهای خواهرخوانده مشارکت نمایند. حجتی افزود: با کمک وزارت امور خارجه، این طرح مراحل خود را طی نمود و اصفهان بعنوان پایلوت برای اجرای طرح شهروند دیپلمات در کشور انتخاب گردید. همچنین، تاکنون حدود 200 نفر در فراخوان طرح "شهروند دیپلمات" ثبت نام کرده اند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان به خواهرخواندگی اصفهان با 13 شهر جهان و همچنین پیمان دوستی با شهر گیونگجو در کره جنوبی، پیمان خواهرخواندگی محله ایسی له مولینو در فرانسه با محله جلفا در شهر اصفهان و عضویت اصفهان در 10 مجمع جهانی و سازمان بین المللی اشاره کرد و گفت: به دنبال تقویت ارتباطات موثر با کشورهای خارجی هستیم. هرچند در این مسیر با چالش های زیادی روبرو بودیم که یکی از آنها خاموش شدن چراغ ارتباطات با برخی شهرهای خواهرخوانده و مواجهه با اپیدمی کرونا بود. اما این موضوع نیز فرصتی برای اشتراک تجربیات شهرها در مقابله با کرونا و برداشتن گام هایی بمنظور تقویت ارتباط شد.

حجتی، برنامه ریزی برای استفاده از توان بین المللی کنشگران و همراه سازی نهادهای مختلف برای اجرای طرح "شهروند دیپلمات" با همراهی وزارت امور خارجه و استقبال از تسهیل در فرایند ارتباطات را بیان کرد و افزود: اتاق بازرگانی و کنسرسیومی متشکل از دانشگاه های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی اصفهان، هنر و شهرک علمی – تحقیقاتی، دیگر همراهان شهرداری در اجرای این طرح هستند و با فعالیت موثر در زمینه بین الملل، شناسایی تسهیلگران برای افزایش مشارکت شهروندی در تقویت ارتباطات جهانی، همکاری اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و افزایش تعامل با دستگاه دیپلماسی کشور از جمله اهداف اجرای این طرح خواهند بود.

وی از انجام غربالگری اولیه در مورد متقاضیان، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی آنان در طرح شهروند دیپلمات و برگزاری 13نشست با موضوع 13شهر خواهرخوانده با حضور افراد منتخب و حضور رایزنان فرهنگی – اقتصادی خبرداد.

مهمترین دستاورد خواهرخواندگی، ارتباط دوستی است

ایمان حجتی با اعلام آنکه مهمترین و اصلی ترین دستاورد خواهرخواندگی، برقراری ارتباط دوستانه بین مردم دو شهر است، یادآورشد: اگرچه شهرها تعاملات اقتصادی و فرهنگی دارند، اما مبنای همه تعاملات، دوستی بین ملت هاست.

مدیرارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان، برداشتن قدم های کوچک و موثر را ظرفیتی برای برندسازی و ارتقای جایگاه برند شهر دانست و گفت: با توجه به استراتژی شهرداری اصفهان در افزایش خواهرخوانده ها، مولفه هایی برای ارزش سنجی شهرها و تقویت ارتباط با کشورهای منطقه نیز درنظرگرفته ایم.

وی به ارتباط خواهرخواندگی شهر اصفهان با شهرهای مسلمان ازجمله کوالالامپور، لاهور، داکار و... کویت و دیدارهای انلاین شهرداران اشاره کرد و افزود: بعد از قطع ارتباط ایران و برخی کشورهای عربی، با تلاش دیپلماتیک شهرداری اصفهان، موفق به برقراری ارتباط شدیم و این نقطه ایست که دیپلماسی شهری به کمک دیپلماسی رسمی و دولتی می آید.

ایمان حجتی از خواهرخواندگی اصفهان و شهر حیدرآباد هندوستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در برنامه ریزی های مدیریت شهری، سمرقند به دلیل اشتراکات زبانی و حضور در قلمرو زبان فارسی، گزینه دیگری برای پیمان خواهرخواندگی است.

رونمایی از سه کتاب در زمینه دیپلماسی

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان از رونمایی و انتشار دو کتاب "آداب دیپلماتیک" و "خواهرخوانده ها" به زبان فارسی، یک کتاب به زبان انگلیسی برای معرفی اصفهان و نشریه انگلیسی زبان "اکو" در زمینه دیپلماسی شهری خبرداد و افزود: تهیه تیزرهایی به زبان چینی، پخش مستندی از شبکه ملی کره جنوبی و برپایی غرفه اصفهان در دو نمایشگاه اخیر چین بدون حضور هیئتی از اصفهان از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه بین الملل بوده است.

حجتی گفت: ثبت نام در طرح شهروند دیپلمات تا اواخر بهمن ماه از طریق سایت intaffairs@isfahan.ir انجام می شود.

اصفهان یاری رسان دیپلماسی عمومی شود

در این نشست، علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به اهمیت پیوندهای خواهرخواندگی، اظهار کرد: این پیوندها محدود به برگزاری هفته های فرهنگی و نشست هایی از این جنس نمی شود و در حال حاضر با وضعیتی که جهان دارد، می توان روابط خواهرخواندگی را به ارتباط بین مردمان شهرها از طریق دانشگاه ها، تجار و رسانه ها تعمیم داد.

وی، مزایای ارتباط شهرهای خواهرخوانده را تسهیلگر و موثر در شناخت فرهنگ شهرها، دیپلماسی و فهم سیاسی بیان کرد و افزود: اصفهان می تواند به دیپلماسی عمومی بین کشورها کمک کند.

سالاریان گفت: طرح شهروند دیپلمات در شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی سفارت خانه های ایران در کشورهای دیگر و شبکه اطلاع رسانی ایرانیان خارج از کشور، به اشتراک گذاشته شد تا از نظرات مخاطبان ایرانی خارج از کشور هم بهره مند شویم.

وی از حضور 150هزار اصفهانی در کشورهای خارجی و فعال در عرصه تجاری، دانشگاهی و... خبر داد و اظهار کرد: این افراد ارتباطاتی با اصفهان در زمینه برنامه های مختلف ازجمله برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس دارند. همچنین، ارتباط خوب شهرداری اصفهان با موسسه اکو، زمینه ای برای اقدامات فرهنگی است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با صحبت از پیشنهاداتی که برای پیمان خواهرخواندگی با اصفهان دریافت شده است، معیارهای ویژه اصفهان در انتخاب خواهرخواندگی را توضیح داد و افزود: این پیشنهادها براساس همخوانی تاریخی، اجتماعی، جمعیتی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

سالاریان گفت: اکنون، پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان با شهرهای پورتوی پرتغال و باندونگ اندونزی، همچنین پیوند خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند در دست بررسی است و بزودی به نتیجه می رسد. وی افزایش تعداد پیمان های جهانی اصفهان را موجب افزایش اعتبار بین المللی شهر دانست و گفت: علاوه بر شهرداری، اتاق بازرگانی اصفهان با 18 اتاق بازرگانی در کشورهای مختلف دنیا ارتباط دارد؛ همچنین،اصفهان با برخورداری از ظرفیت دیپلماسی ورزشی و پتانسیل های دیگر می تواند سردمدار ارتباطات بین المللی در ایران باشد.