به گزارش اقتصاد بازار، محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: کم تحرکی، چاقی ، استرس، سیگار و دخانیات، پرخوری و مصرف غذاهای پرانرژی، از عوامل اصلی بروز دیابت است و رشد ابتلا به دیابت در بین مسئولان استان و امامان جماعت، به دلیل این است که همواره در جلسات حضور دارند و به علت کم تحرکی، استرس و چاقی به دیابت مبتلا می شوند.
محمد علی عطاری اظهار داشت: از انجائیکه اصفهانی ها تمایل زیادی به مصرف غذاهای شیرین دارند، به همین دلیل جزو شهرهای پرجمعیت از نظر بیماران دیابتی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه شش علت اصلی بروز دیابت شناخته شده است، ادامه داد: امروزه شاهد چاقی مرضی در کودکان زیر 2 سال هستیم  و مصرف غذاهای پرکالری و فست فودها، سیب زمینی سرخ کرده، برنج و غذاهای پرچرب و شیرین در این سالها آمار دیابت نوع 2 را به شدت افزایش داده است و این در حالی است که در گذشته فقط دیابت نوع یک شایع بوده است.
رئیس هئیت مدیره خیریه دیابت اصفهان افزایش آمار سیگاری ها بین زنان را نگران کننده دانست و افزود: از آنجائیکه کمک به بیماران دیابتی از طریق سیستم دولتی  به آسانی امکان پذیر نبود، از سال 78 اقدام به راه اندازی موسسه خیریه بیماران دیابتی با هدف "آموزش، کنترل و پیشگیری " از دیابت را کردیم.
وی از رشد نگران کننده بیماران دیابتی در این سالها خبر داد و افزود: کمتر از 8 هزار بیمار در خیریه بیماران دیابتی دارای پرونده هستند که در این خیریه علاوه بر آموزش، به منظور کنترل دیابت از سوی متخصصان چشم پزشکی، قلب، زنان ومامایی، داخلی، غدبزرگسالان، غددکودکان و پزشکان دیابتیک عمومی که 20 سال سابقه خدمت به بیماران دیابتیک را دارند، روانشناس، متخصصان تغذیه، دندانپزشکی، داروخانه و پرستاری خدمات دریافت می کنند.
دکتر عطاری از آموزش های گسترده برای بیماران دیابتی خبر داد  و افزود: تلاش کردیم که تمام گروه های مردمی را در خصوص بیماری دیابت آموزش دهیم، زیرا که با ابتلا به بیماری دیابت تمام شریان های حیاتی بدن مثل کلیه، قلب، چشم، پا و کبد فرد به مرور آسیب می بیند.
وی با اشاره به اینکه برای درمان بیماران دیابتی سن هر بیمار را به اضافه ۲۰ تا ۳۰ درصد می کنیم و سپس روش درمانی را انتخاب می کنیم، افزود: مثلا اگر یک بیمار20 ساله دیابتیک به ما مراجعه کند، روش درمانی که به کار می بریم برای یک بیمار با سن تقریبی سی ساله را در نظر می گیریم. زیرا که دیابت سیستم ایمنی یک فرد مبتلا را 20 تا 30درصد پیرتر می‌کند. وی گفت: بنابراین آموزش سبک صحیح زندگی و تغذیه سالم که به دام بیماری دیابت دچار نشوند، بسیار پر اهمیت است.
رئیس هئیت مدیره خیریه دیابت اصفهان اعلام کرد: قبل از شیوع کرونا از ظرفیت مساجد و امامان جماعت برای برگزاری کلاس های آموزشی استفاده می شد  و همچنین با مسئولان استان مثل استانداران و شهرداران وامام جمعه محترم جلساتی برای کنترل بیماری دیابت گرفته میشد، ارتباط مداوم با صدا و سیما و اصحاب رسانه از دیگر اقداماتی بود که در عرصه آموزش برای دیابت کمک گرفته شد.
وی با این مثال که اگر پای یک گلدان، آب قند بریزیم، پیر و فرسوده می شود و دقیقا همین حکم بر انسان حاکم است و بر اثر بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت تمام شریان های حیاتی بدن درگیر می گردد،  ادامه داد: دراین خیریه تلاش کردیم حق ویزیت بیماران دیابتی که استطاعت مالی ندارند با 50 درصد تخیف و حتی کمتر انجام گیرد و خدماتی مثل آزمایش، داروها و سبد غذایی به بیماران دیابتی نیازمند ارائه می شود.
وی با بیان اینکه این خیریه مجهز به تست ورزش و دستگاه اکو قلب است، گفت: بمنظور پیشگیری از بیماری دیابت با صنف رستوران داران مذاکره شد که پرس های برنج را نصفه به مشتریان تحویل دهند.
عطاری، درخاتمه ازخیرین وهمکاران پزشک و پرستار درخواست همیاری وهمکاری نمود.