حدود ۳ تا ۸ درصد زنان باردار ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند. این بیماری معمولاً در حدود هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری تشخیص داده می‌شود، هرچند ممکن است زودتر بروز کند.
به گزارش اقتصاد بازار، دکتر فرهاد گودرزیان، عضو هیئت امنای خیریه دیابت اصفهان با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری است که در تمام دنیا رو به افزایش است، اعلام کرد: بالغ بر 90 بیماران دیابتی، دیابت نوع 2 دارند و دیابت بارداری زمینه را برای ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان افزایش می دهد.
وی بیان داشت: عوامل متعددی در بروز دیابت بارداری نقش دارند از جمله میتوان به تولد نوزاد بالای 4 کیلوگرم اشاره کرد، تغییرات هورمونی که در بدن زنان باردار شکل می گیرد و اختلال در انسولین سازی ایجاد می شود و دیابت بارداری را شکل می دهد.

دیابتی ها انسولین خود را تا حد امکان عوض نکنند
عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان آنکه دیابت بارداری از قدیم وجود داشته است، افزود: درباره ینکه بطور قطعی دیابت بارداری عامل بروز دیابت در نوزاد متولد شده هم میشود، هنوز کار تحقیقاتی چندانی در این زمینه انجام نشده است.
دکتر گودرزیان که سالهای سال است به ویزیت بیماران دیابتی مشغول است، گفت: بیماران دیابتی تا حد امکان انسولین خود را عوض نکنند زیرا که انسولین ها هر کدام یک طول مدت اثری دارد و بیماران باید در جایگزینی انسولین ها دقت کنند تا دچار مشکل نشوند و بدون تجویز پزشک اقدام به این کار نکنند.

کنترل قندخون با ورزش و کاهش استرس
وی از نگاه غلط عامه جامعه خبر داد و گفت: این نگاه که تنها با کنترل قند خون، دیابت نمی گیرند یک تفکر اشتباه است، زیرا برای اینکه به دیابت مبتلا نشویم باید علاوه کنترل قند خون، چربی های خون، فشارخون و بررسی نقصان پلی کیستیک تخمدان انجام شود. همچنین، بیماران دیابتی باید بررسی سالیانه عوارض دیابت بر روی چشم، قلب و کلیه و اعصاب را پیگیری نمایند.
گودرزیان گفت:  کنترل قند خون با افزایش فعالیت بدنی و کاهش استرس امکانپذیر است.

افزایش سن، احتمال ابتلا به دیابت را بالا می برد
پزشک دیابت موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: با افزایش سن میزان ابتلا به دیابت افزایش می یابد  و به مرور فاکتورهای ترشح انسولین بیشتر می شود و در پی آن کاهش متابولیسم بدن است و کم تحرکی در سنین بالا ، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه دیابت نوع 1 در سنین زیر 30 سال به وقوع می پیوندد، افزود: دیابت نوع 2 معمولا در سنین 50 سال به بالا شایع است.