کارشناسان می گویند، در مقطع فعلی اصفهان به استانداری با دیدگاه های راهبردی و استراتژیک نیاز دارد؛ فردی که باید به غیر از  نگاه ملی، نگاه توسعه منطقه ای نیز داشته باشد؛ اما باید توجه داشت اگر تنها نگاه ملی مدنظر استاندار آتی اصفهان باشد، اصفهان به ابزاری برای منافع ملی تبدیل می‌شود که ضررها و آسیب‌های آن به این استان باز خواهد گشت. همان عاملی که باعث شده تا همواره استانداران اصفهان در برابر دولت و مشکلات ملی کوتاه بیایند! و بحران های فعلی گریبانگیر این استان باشد.

تمرکز بر آب

سیدمحمود حسینی- استاندار اسبق اصفهان در این باره می‌گوید: استاندار جدید اصفهان باید این استان را به سمت فناوری‌های نو، گردشگری و صنعت حمل و نقل و ایجاد بندرخشک سوق دهد، چراکه امروز اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنایع سنگین را ندارد. حسینی درباره اینکه همواره طی دوره‌های مختلف استانداران اصفهان نگاهی ملی به موضوعات استان داشتند، می‌گوید: اگرچه استانداران مختلف همواره به موضوع آب توجه داشتند، اما در دولت‌های مختلف وزارت نیرو و کشور همراهی لازم را با استان نداشته است. او با تاکید بر اینکه تولید، تامین و مصرف آب باید اولویت استاندار جدید اصفهان باشد، تصریح می‌کند: اگر موضوع آب اصفهان حل نشود، علاوه بر اقتصاد ملی، امنیت ملی نیز به خطر می‌افتد، باید توجه داشت که یک تمدن را نمی‌توان با قطع آب نابود کرد، بنابراین استاندار آینده اصفهان باید تخصیص‌های آبی گذشته همچون انتقال250 میلیون مترمکعب از بهشت آباد به اصفهان را بازپس گیرد، همچنین بر روی دائمی کردن رودخانه زاینده رود تلاش ویژه کند، از سوی دیگر حقابه تالاب گاوخونی را بازپس گیرد. او هشدار می دهد که اگر حقابه سالانه 175 میلیون مترمکعبی گاوخونی تامین نشود، ریزگردهای تالاب تا عمق چند صد کیلومتر حرکت کرده تا جایی که حتی دیگر منطقه مرکزی کشور همچون تهران، فارس یزد، لرستان و ... دیگر قابل سکونت نخواهد بود. استاندار اسبق اصفهان همچنین مسائل اجتماعی را اولویت بعدی اصفهان می‌داند و می‎گوید: اصفهان با 5.5 میلیون نفر سومین استان پرجمعیت کشور است، همچنین حدود 65 درصد جمعیت استان در منطقه مرکزی استان متمرکز شده است که این تراکم جمعیت مسائل اجتماعی بسیاری همچون حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، بزه و ... را به دنبال خواهد داشت، بنابراین استاندار آینده اصفهان باید در بحث اشتغال باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.

استانداران قبلی نتواستند!

همچنین سید جمال الدین صمصام شریعت- معاون عمرانی اسبق استانداری اصفهان با اعتقاد بر اینکه در مقطع فعلی، اصفهان به استانداری با شخصیت ملی، چهره ای شناخته، قدرتمند، کاربلد، باتجربه و تخصص لازم و با مدیریت قوی نیاز دارد به "نوسان" می‌گوید: امروز اصفهان دیگر به مدیران ضعیف نیاز ندارد، به نوعی استانداران قبلی نتواستند برای این استان کار ویژه ای انجام دهند. او با اشاره به اینکه امروز مهمترین مسئله‌ای که استاندار اصفهان باید به آن توجه کند، بحث آب است که به موضوعی سیاسی تبدیل شده است، همچنین موضوعات زیست محیطی و فرونشست زمین، آلودگی هوا و ... به نحوی وابسته به آب است، از سوی دیگر پسماندهای خطرناک، پروژه های بزرگ عقب افتاده همچون قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، سد تونل سوم کوهرنگ که هنوز بعد از سال‌ها ساخته نشده است، باید در اولویت برنامه‌های استاندار آینده اصفهان قرار گیرد. او به ایرادات استانداران سنوات گذشته اصفهان که نتوانسته اند حق استان را بگیرند اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه استانداران گذشته و حتی استاندار فعلی اصفهان در مدیریت خود ضعیف عمل کرده‌اند و به نوعی به دلیل ترس از دست دادن جایگاه خود، نتوانستند خواسته‌های استان را به درستی پیگیری کنند. به اعتقاد صمصام شریعت، استاندار جدید اصفهان باید تعامل لازم را با نمایندگان مجلس داشته باشند و در مباحث مختلف نمایندگان را با خود همسو کند و از مسیر فشار به دولت، نهایت استفاده را برای بهبود وضعیت اصفهان ببرد، این درحالیست که استانداران قبلی اصفهان در تعامل با علما و نمایندگان مجلس ناموفق عمل کردند و نتوانستند در پایتخت در جذب بودجه‌های عمرانی، مدیران ملی و رئیس‌جمهور را با خود همسو کنند. او با انتقاد از اینکه استانداران سابق اصفهان در جذب بودجه‌های ملی و همچنین پیگیری و اتمام طرح‌های انتقال آب ناموفق بودند تا جایی که امروز تونل سوم کوهرنگ بعد از سال‌ها همچنان بلاتکلیف است.

خوشبین نیستم!

علیرضا همدانیان-معاون اسبق استاندار اصفهان در این باره می‌گوید: متاسفانه اصفهان، استانی است که حداقل در دهه گذشته کلمه توهم برخورداری را یدک می‌کشد، در حالیکه طی ده سال گذشته در بسیاری از شاخص‌های تولیدی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از بسیاری استان‌ها عقب افتاده و باید گفت حداقل طی سه دهه گذشته استان فاقد استاندار و ‌مدیرانی در قد و قامت استان اصفهان بوده است، اگرچه چهره های ملی همچون آقایان مهرعلیزاده، زرگرپور با سوابق ملی و وزارتخانه‌ای زمانی استاندار اصفهان بودند، اما متاسفانه حتی اقدام قابل توجه و در حد انتظار ی در رفع دو سه معضل اصلی استان برداشته نشد.

او با اعتقاد بر اینکه امروز اصفهان به استانداری، حداقل با سابقه استاندار در یک استان همطراز  اصفهان و یا وزیر در یک وزراتخانه تاثیرگذار  نیاز دارد و قطعا فردی در سطح پایین‌تر  با این حجم از معضلات فعلی به طور قطع نمی‌تواند از قامت استانداری اصفهان برآید، تاکید می‌کند: استاندار اصفهان در دولت سیزدهم نه تنها باید قوی و باتجربه باشد، بلکه باید با بدنه دولت، وزرا و نمایندگان ارتباط خوب و سازنده در جهت پیشبرد اهداف استان داشته باشند او با اشاره به ایرادات استانداران قبلی اصفهان، می‌گوید: اگرچه استانداران گذشته  قطعا قصد و‌نیت کار داشتند، اما دچار روزمرگی شدند و‌ در بین جلسات مستمر و کارتابل‌هایشان از مسئولیت اصلی غافل ماندند و متاسفانه در استان کمتر شاهد هم‌صدایی بین نمایندگان مجلس و بدنه استانداری بوده‌ایم. به گفته همدانیان، اگرچه استانداران مسئولیت ها و ‌تفویض اختیارات مهمی دارند، اما همواره فرصت‌ها در برگزاری بسیاری از نشست ها و جلسات وقت گیر که متاسفانه اغلب اثربخش نبوده سپری شده و امروز هیچ چشم‌اندازی روشنی صرف نظر از الطاف الهی در حل مقوله آب استان محقق نشده وحتی طرح های دارای ردیف بودجه ملی در سازمان برنامه کشور و ‌مطالعات انجام شده با آغاز دولت یازدهم به جهت سیاسی‌کاری وزارت نیرو و شیطنت استان های مجاور یک شبه فاقد توجیح فنی  شدند!! یا در بحث تولید با وجودی که اصفهان دومین تولیدکننده مرغ در کشور است، اما از سال گذشته تاکنون در توزیع و تامین مرغ استان دچار مشکل است.

به اعتقاد معاون اسبق استانداری اصفهان، نمرات عملکرد استانداران گذشته اصفهان قابل قبول نیست، چراکه اشرافیت لازم را از لحاظ تجربه به مسائل استان نداشتند. او درباره اینکه برخی استانداران در برابر خواسته های استان کوتاه می آیند، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه استانداران توسط دولت انتخاب می‌شوند، بنابراین هیچ استانداری شمشیر خود را از رو برای دولت نمی بندد و در نهایت در برابر دولت کوتاه می آید؛ به عنوان مثال در مقوله آب اصفهان هیچ گاه در دولت موفق اثبات حقانیت اصفهان نشدند و حتی در سفر آقای دکتر  روحانی به اصفهان، استاندار وقت حاضر به طرح پیشنهاد اداره 50 درصد منابع آبی در داخل خود استان را به رئیس جمهور نشد.

او اولویت استاندار آینده اصفهان را رسیدگی فوری به موضوع آب، مسائل زیست محیطی،  اشتغال  حفظ و‌مرمت زیر ساخت های فرسوده، رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان توجه  به بافت های فرسوده، احیای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، راه اندازی بندر خشک، توجه به طرح های دانش بنیان و از همه مهمتر تغییرات ضروری در چیدمان مدیران بدنه استان می‌داند و می‌گوید: با اسامی پیشنهادی که امروز در برخی رسانه ها و فضای مجازی برای استانداری اصفهان مطرح است، به نظر می رسد این اشخاص نمی‌توانند گام موثری برای رو به جلو بردن اهداف  استان داشته باشند و متاسفانه در گذشته نیز از این نوع انتصابات ناباورانه داشیم که جز ضرر برای استان و‌مردم ثمری نداشته است. او تاکید دارد: به گزینه های مطرح شده  برای تصدی استانداری اصفهان اصلا خوشبین نیستم و اگر فرد منتخب متناسب با معضلات استان نباشد به نظر می رسد ضعیف ترین  استاندار را در  دولت سیزدهم‌  خواهیم داشت. معاون اسبق استاندار اصفهان اضافه می کند: متاسفانه اصفهان طی هشت سال گذشته بسیاری از شاخص های توسعه‌یافتگی خود را از دست داده و تنها عامل برخورداری استان، پیشرو بودن مردم و‌خیرین این استان هستند.