در نشست مشترک مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران دراستان اصفهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که با هدف اهدای تجهیزات پزشکی به دانشگاه و مراکز درمانی برگزارشد، 25هزار اقلام پزشکی به مبلغ 300میلیارد ریال بین استان ها توزیع شده که درراستای مسئولیت اجتماعی بانک مهر ایران و مقابله با کرونا انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رضا اسفندیاری، مدیرشعب بانک مهر ایران در استان اصفهان با اشاره به 14 سال فعالیت بانک با 530 شعبه در سراسر ایران، گفت: اولین و بزرگترین بانک تخصصی قرض الحسنه در عرصه بانکداری اسلامی و با محوریت الگوی اقتصاد اسلامی به اقشار مختلف خدمت رسانی می کنیم.

وی به بیان پیشگامی بانک مهرایران در زیرساخت های الکترونیک و سامانه فعالیت های بانکی بدون حضور مشتری(افتتاح حساب، دریافت تسهیلات و...) بمنظور جلوگیری از ازدحام بویژه در شرایط خاص کرونایی پرداخت و گفت: به منظور خدمات رسانی بیشتر به اقشار مختلف، گام های بسیاری در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال، درمان، خرید کالا، حمایت از مددجویان و زنان سرپرست خانوار برداشته ایم.

اسفندیاری، تخصیص 12 میلیون فقره تسهیلات در طول فعالیت این بانک را منحصربفرد خواند و گفت: بخش قابل توجهی از تسهیلات از طریق بنیاد برکت برای رونق کسب و کارها و کاهش بیکاری پرداخت شده است و تلاش ما براین است تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود در طرح های بسیاری ایفای نقش کنیم.

مدیرشعب بانک قرض الحسنه مهر به مشارکت در طرح شهیدسلیمانی با همکاری وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: 25هزار اقلام و تجهیزات پزشکی به مبلغ 300 میلیارد ریال توسط بانک بین استان ها توزیع شده است که سهم استان اصفهان، حدود یک میلیاردودویست میلیون تومان بوده است.

وی از تحت پوشش قراردادن 500هزار خانه روستایی در مقابل حوادث، مشارکت در احداث 5هزار خانه روستایی که در دوره های مختلف دچار حادثه شده بودند، کمک به اقشار محروم، مشارکت در احداث بیمارستان 300تختخوابی و احداث مدارس در مناطق زلزله زده، پرداخت 2هزار تسهیلات قرض الحسنه برای بازسازی منازل آسیب دیده محرومان، مشارکت در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و پرداخت تسهیلات اشتغال به آنها، تخصیص تسهیلات قرض الحسنه به طرح های بازچرخانی فاضلاب و حفظ محیط زیست بعنوان بخشی از تسهیلات بانک خبر داد.

اسفندیاری در ادامه گفت: بانک مهرایران در سال2018 بعنوان سومین بانک کاملا اسلامی جهان برگزیده شد و جایزه نخبه اقتصاد جهان اسلام به این باک اختصاص یافت. همچنین، در اجرای طرح همیاران بلحاظ جذابیت این طرح در کمک به اقشار آسیب پذیر، بعنوان نامزد نهایی جایزه بانک توسعه اقتصاد اسلامی برگزیده شده است.

وی با اذعان به تاثیر برکت قرض الحسنه، اظهارکرد: در طول سه سال گذشته، حجم عملیات بانک مهرایران، هشت برابر افزایش یافته که می تواند الگوی مناسبی برای دیگر بانک ها و آنهایی که اعتقادی به قرض الحسنه ندارند، باشد.

مدیرشعب بانک قرض الحسنه مهر در استان اصفهان یادآورشد: 70درصد منابع در تهران 30درصد مابقی در دیگر استان ها است. همچنین، استان اصفهان بعداز تهران بیشترین منابع قرض الحسنه را جذب کرده است.

در این مراسم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز خرسندی از فعالیت قرض الحسنه و بانکداری اسلامی مطابق با آموزه های دینی، از مشارکت بانک در طرح های حمایت از اقشار آسیب پذیر و بویژه بخش درمان، این پرسش را مطرح کرد که چرا بقیه بانک ها از فعالیت بانکی بصورت قرض الحسنه غافل مانده اند و زمانی که هدف گذاری در سطح کلان اقتصادی مطرح می شود،سیستم بانکداری قرض الحسنه جاری نمی شود؟

شاهین شیرانی با انتقاد از عملکرد بانک هایی صرفا به انیاشت پول و سود می پردازند و مانع از سرمایه گذاری در تولید و فعالیت های اقتصادی سالم می شوند، گفت: انباشت پول در بانک و رقابت برای افزایش حجم نقدینگی بمنظور دریافت سود، موجب افزایش نقدینگی در جامعه و تورم و توقف در رونق تولید و کسب و کار می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز قدردانی از حمایت بانک قرض الحسنه مهرایران و تهیه تجهیزات پزشکی، تلاش بی وقفه کادر درمان در مقابله با معضل کرونا را ستودنی خواند و گفت: متاسفانه، کادر بهداشت و درمان در این برهه، حتی خانواده های خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دادند و شهید شدند.

وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند بار سلامت را جمع کند، حضور مردم و بسیجیان در این عرصه را ارزشمند دانست و افزود: اولویت اول ما مقابله با کرونا است. زیرا علاوه بر سلامت مردم، اشتغال و معیشت آنها را با مشکل مواجه ساخته و بخاطر معیشت و حفظ اشتغال مردم باید برای سلامتی جامعه در اولویت نخست قرارگیرد.

در این مراسم، محمدشفیعی، فرمانده سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه صاحب الزمان(عج) گفت: امسال برای دومین بار است که بانک قرض الحسنه مهرایران، اقلام و تجهیزات پزشکی را اهدا می می کند و امیدواریم این اقدام خداپسندانه به سایر ارگان ها و بانک ها تسری یابد.

سرهنگ شفیعی با اذعان به توزیع 30هزار بسته حمایتی و مومنانه به همت بانک ها و ادارات، بانک مهرایران را طلایه دار و پیشرو در این زمینه نامید و با صحبت از شرایط سخت روزهای ابتدایی کرونا و ایستادگی کادر بهداشت و درمان، افزود: در تجلیل از کادر درمان، اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم قدردان اقدام خداپسندانه آنها باشیم. وی از اقدامات صورت گرفته در زمینه واکسیناسیون و همکاری نیروهای بسیج و سپاه در این زمینه قدردانی کرد. 

فرزانه افسرطه