دبیر جلسات چهارجانبه با بیان اینکه این جلسه چهار مصوبه مهم داشت، گفت: یکی از مسائل مطرح شده از سوی استانداری در جلسه این بود که در سطح کشور به استان اصفهان نسبت به مصرف بالای آب شرب ایراد گرفته می‌شود در حالیکه داده‌های آب و فاضلاب نشان می‌دهد که اصفهان در حوزه صرفه جویی آب شرب پیشتاز است. به همین دلیل مقرر شد برای جلسه آینده گزارشی از وضعیت مصرف آب شرب اصفهان در مقایسه با کشور آماده شود. سجاد انتشاری، ادامه داد: در این جلسه کشاورزان نسبت به داده‌های مصارف شرب و تفکیک موارد مصرف نکاتی را مطرح کردند و قرار شد در جلساتی با حضور نماینده استانداری، آب و فاضلاب استان و کشاورزان این مسائل بررسی شود. وی ادامه داد: یکی از دلایل فرونشست زمین، برداشت آب از طریق چاه‌های غیرمجاز است و ضرورت دارد که با بهره برداران آب از این چاه‌ها هرچه سریعتر برخورد شود؛ بنابراین در این جلسه تصمیم گرفته شد که جلسات کارشناسی بین شرکت آب منطقه ای، صنف کشاورزان، استانداری و نماینده دادستان برگزار شود و سازوکاری برای برخورد با متخلفان شناسایی شود. انتشاری با بیان اینکه مساله دیگر ساماندهی رودخانه بود، گفت: برداشت‌های غیرمجاز از بالادست رودخانه یکی از دلایل خشک شدن رودخانه و کاهش منابع آبی است. برای توقف این روند بناشد چند جلسه کارشناسی تا پایان دی ماه برگزار شود تا اقدامات اولیه برای ساماندهی رودخانه صورت گیرد.

سرنوشت نامعلوم

آبی که رها می‌شود

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان در این نشست با اشاره به توافقنامه آذرماه کشاورزان با استاندار اصفهان اظهار کرد: قرار این بود که کشاورزان در نشستی با مسئولان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی به توافقی برای زمان بازگشایی آب برسند اما چند سال است که به جای جهاد و آب منطقه‌ای، با استانداری در حال مذاکره هستیم. وی همه مصوبات را نقشه راه احیای زاینده‌رود دانست و گفت: توافق نامه صنف کشاورزان با مقام اول اجرایی استان برای اجرای مصوبات با دسته بندی داخل استانی و خارج استانی بود و قرار نیست کسی تصمیم جدیدی بگیرد. اکنون نمایندگان صنف کشاورزی باید به اعضای خود گزارش بدهند و هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم. دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان افزود: هیچ موضوع نامشخصی در زمینه راهکارهای احیای زاینده‌رود وجود ندارد و تشکیل جلسات متعدد برای یک موضوع این گلایه را ایجاد می‌کند که علاقه‌ای به اجرای آن وجود ندارد بهتر است این نشست‌ها با مسؤولان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای برگزار شود و پس از بحث‌های فنی، کارهای اجرایی را آغاز کنیم.

یکی از اعضای هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان نیز خواستار مشخص شدن اولویت‌ها در راهکارهای احیای زاینده رود شد و گفت: یکی از اولویت‌هایی که باید پیش از بازگشایی آب اجرا شود، برداشت فوری موانع مسیر است تا رهاسازی آب نتیجه داشته باشد اگر ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورز اختصاص داده می‌شود باید آماده سازی مسیر را به بهترین شکل انجام داده باشیم وگرنه چه دلیلی دارد که مقدار مشخصی آب رهاسازی شود و ۵۰ درصد آن به دست کشاورز برسد. وی یکی از نگرانی‌های کشاورزان را نامعلوم بودن سرنوشت آبی که رها می‌شود بیان کرد و افزود: اگر قرار است که بر خلاف امسال، آبی به کشاورز اختصاص یابد باید این از بین بردن موانع مسیر را در اولویت قرار دهیم، دومین موضوع مصوبه ایجاد کانال‌های اختصاص پساب به کشاورزان است که پس از گذشت سه سال هنوز اجرا نشده است و باید دلیل آن را بررسی کنیم. حسین وحیدا، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان نیز با اشاره به سومین بند توافق کشاورزان با استانداری، گفت: بر اساس این بند باید منابع و مصارف تا یک ماه آینده مشخص شود و اکنون خواسته کشاورزان این است که بدانند صنعت چه میزان آب و از چه منبعی برداشت می‌کند؟

 

۸۶ درصد مصارف آب

در بخش مسکونی

سید محسن صالح، معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در ادامه گفت: ۷۱.۵ درصد آن مصارف مجاز بوده، میزان هدر رفت آب در کشور ۲۸.۵ درصد و نشان دهنده آن است که اصفهان با ۱۸ درصد آب بدون درآمد در رتبه اول کشوری از نظر حداقل مقدار آب بدون درآمد قرار دارد. وی با مقایسه تجمیع ۲۴۹ لیتری اصفهان با میانگین ۲۶۷ لیتری در کشور، گفت: این عدد نشان می‌دهد که سرانه تولید ما از متوسط کشور پایین‌تر و متوسط فروشمان از کشور بالاتر است سرانه مصرف در اصفهان به ۲۰۴ لیتر می‌رسد که در مقایسه با ۱۹۰ لیتر کشور نشان دهنده بالا بودن بهره‌وری برای آب در استان اصفهان است. وی در پاسخ به درخواست کشاورزان برای مشخص شدن میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف، با بیان اینکه بخش مسکونی ۸۶.۲ درصد از کل مصارف آب شرب و بهداشت استان را تشکیل می‌دهد، گفت: کاربری‌های غیرمسکونی ۱۳.۸ درصد از مصارف استان را تشکیل می‌دهند، ردیف‌های معاف از آب بها مانند مساجد، دارالقرآن و امامزاده‌ها نیز فقط ۰.۹ درصد از کل تولید، مصرف و فروش آب در استان را تشکیل می‌دهد و هر کدام از ردیف‌های مشترکان قابل بازدید است. معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: صنایع که کشاورزان خواستار مشخص شدن سهم مصارف آب آنها هستند و شامل پالایشگاه اصفهان، نیروگاه شهید منتظری و … می‌شود در مجموع ۱.۴۹ صدم درصد از کل مصرف و فروش آب را تشکیل می‌دهند اما نکته مهم این است که ۸۶ درصد فروش آب به بخش مسکونی است که ۸۵ درصد آن در الگو مصرف می‌کنند یعنی زیر ۱۴ متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند و حداقل تعرفه را پرداخت می‌کنند و از بابت این ۸۶ درصد فروشمان به نرخ یک سوم قیمت تمام شده آب را به مشترکان تحویل می‌دهیم. وی با بیان اینکه ۷۲ درصد مشترکان اصفهانی به اندازه الگو آب مصرف می‌کنند، ادامه داد: مشترکان پر مصرف از ۱۴ متر مکعب تا ۲۸ مترمکعب و بد مصرف‌ها بیشتر از دو برابر الگو یعنی بالای ۲۸ متر مکعب آب مصرف می‌کنند. صالح میزان برداشت‌های صنایعی مانند سیمان سپاهان، تکنولوژی هسته‌ای و بخش‌های دیگری از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن و شهرک صنعتی فولاد را رو به کاهش دانست و یادآور شد: روند نزولی برداشت آب در این بخش‌ها به معنای کوچک شدن صنعت نیست بلکه به معنای استفاده بهینه و بازچرخانی آب‌ها در محل صنایع در بخش عمده‌ای و همچنین استفاده از پساب یعنی جایگزینی آب خام در قبال پساب است.

 

احیای زاینده‌رود

سریع اجرا نمی‌شود

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: بند یک توافقنامه بین کشاورزان با استانداری اصفهان درباره گزارش مصوبات قبلی شورای هماهنگی آب زاینده رود، کارگروه سازگاری، شورای عالی آب و میزان اجرا شده هر مصوبه، در این مسیر بود که گزارش آن ارائه شد، بند دوم درباره شفاف سازی میزان مصارف شرب بود که گزارش آن به تفکیک خانگی، تجاری و … آماده ارائه است. مهران زینلیان بخشی از مشکلات احیای زاینده رود را درون استانی و بخش بیشتر آن را برون استانی مطرح کرد و افزود: در این مدت با مجمع تشخیص و مرکز استراتژیک رایزنی کرده‌ایم، حرف تازه ای نیز در این باره وجود ندارد. هنر شما این بوده که همه مصوبات قبلی را جمع بندی کرده‌اید و گام به گام پیش رفته‌ایم تا مصوبات را برای اجرا پیش روی مسؤولان کشوری بگذاریم و اگر اجرا نشد خودشان باید جوابگو باشند. زینلیان یادآور شد: هیچ ابایی از بیان این موضوع نداریم که احیای زاینده رود، سریع به جواب نمی‌رسد. هنر ما این بوده که برای اجرای مصوباتی که در این زمینه وجود دارد، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کردیم که هنوز در اندازه مطلوب نیست و باید بهبود یابد. وی انجام کاری که در مدت چند سال گذشته انجام نشده را ظرف دو ماه ناممکن دانست و گفت: بهمن ماه در پیش است و نباید اجازه دهیم زمان بگذرد. قرار است تاریخ پیشنهادی مورد اجماع کشاورزان و مسئولان مربوطه با توجه به خط قرمز آب شرب اعلام شود و آب منطقه‌ای هم موظف است وظایف قانونی خود برای ساماندهی مسیر رودخانه را انجام دهد. زینلیان اظهار کرد: امیدواریم با انجام این موارد بتوانیم شاهد جریان دوباره آب در رودخانه زاینده رود باشیم. مصوبه قبلی درباره بازگشایی زاینده رود این بود که نمایندگان صنف کشاورزان با جهاد کشاورزی، با توجه به ذخیره سد و بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد، زمان بازگشایی آب را پیشنهاد دهند. این پیشنهاد با رعایت توافق قبلی ارائه خواهد شد که با خط قرمز آب شرب اصفهان نیز رعایت شود اما تا این لحظه هیچ پیشنهاد مشخصی برای زمان بازگشایی آب نداشته‌ایم و بسیار امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.