نظام بانکی بر مدار اصلاح

رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» درباره اصلاح نظام بانکی گفت: محورهای اصلاح نظام بانکی تدوین و به دولت ارائه شده و فعالیت‌‌های مربوط به آن آغاز شده است که اصلاح رابطه دولت با بانک‌‌ها و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌‌ها و بانک‌‌ها با مشتریان از جمله محورهای اصلی این اصلاح است. او با اشاره به موارد تاثیرگذار در رشد نقدینگی و پایه پولی که شامل: استقراض دولت از بانک مرکزی، بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی، خالص دارایی‌‌های خارجی بانک مرکزی و انتشار اوراق توسط دولت است، تاکید کرد که برای همه این موارد سازوکارهای لازم پیش‌‌بینی شده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی که شروع شده، کنترل ترازنامه بانک‌‌هاست که این موضوع، رشد نقدینگی را کنترل می‌‌کند و تعیین می‌‌شود که هر بانکی متناسب با ظرفیت‌‌ها و سیاست‌‌های خود چه میزان می‌‌تواند رشد ترازنامه داشته باشد. صالح‌آبادی درخصوص پایه پولی و حجم نقدینگی نیز گفت: بدهی دولت باید به سمت کاهش برود و انتظار ما این است که اگر منابع ارزی دولت بهتر شود، بدهی‌‌های دولت به بانک مرکزی از این محل تسویه شود. او درباره کسری بودجه دولت به این نکته اشاره کرد که کسری بودجه دولت از طریق انضباط مالی با برنامه‌ها و جلسات منظمی که بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد پیش می‌‌رود کنترل خواهد شد.

 

اثر تورمی عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه امروز شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است بنابراین حذف ارز ترجیحی معنی ندارد ضمن آنکه هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی وجود ندارد، افزود: با اصلاح یارانه‌ها رانت ناشی از ارز ارزان دیگر وجود نخواهد داشت. صالح‌آبادی درخصوص تورم ایجادشده با اجرای عادلانه‌سازی یارانه‌ها گفت: با محاسباتی که انجام شده است، پیش‌‌بینی می‌‌شود اثر تورمی عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها کمتر از ۱۰درصد باشد. او خاطرنشان کرد: مسوول اصلی فراهم شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیک وزارت اقتصاد است که بانک مرکزی هم به آنها کمک می‌‌کند که امیدواریم طی دو ماه اجرایی شود. تا زمانی که زیرساخت‌‌های لازم برای تخصیص کالابرگ فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با اصلاح نظام یارانه‌ها رانت ناشی از ارز ارزان دیگر وجود نخواهد داشت، گفت: ما ارز را ارزان به واردکننده می‌‌دادیم؛ اما در بسیاری از موارد، واردکننده و توزیع کننده از رانت استفاده می‌‌کردند و مردم کمتر سود می‌‌بردند که با اصلاح یارانه‌ها رانت ناشی از ارز ارزان دیگر وجود نخواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر، کالای نهایی با قیمت متناسب ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌‌رسید، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۷۰میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات تخصیص داده شد که بخش زیادی از آن به سفره مردم نرسید.

اثر جنگ روسیه در قاچاق از ایران

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه درست است که ابتدا نرخ کالاهای اساسی تغییر می‌‌کند، اما مسوولان باید تشریح کنند که افزایش قیمت به شکل یارانه به مردم پرداخت می‌‌شود، خاطرنشان کرد: اگر اصلاح یارانه‌ها زودتر اجرایی می‌‌شد بهتر بود، باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند و انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد. بنابراین اگر امسال تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه پیدا می‌‌کرد هدر رفت منابع ارزی بیشتر می‌‌شد. وی با اعلام اینکه هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی وجود ندارد؛ چه بسا که در روش جدید سهل‌‌تر می‌‌شود، افزود: ارز واردات اکنون هم از طرف بانک مرکزی تامین می‌‌شود و هم در سامانه نیما تامین خواهد شد. همچنین به‌دلیل افزایش قیمت و میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای ارزی بیش از گذشته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص وضعیت صادارت نفتی و غیرنفتی کشور نیز گفت: در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی از سال گذشته تا کنون وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته داریم و بدون شک امسال درآمد ارزی و تامین ارز بیشتر از قبل خواهد بود. علاوه بر این، روابط خوبی به لحاظ بانکی با کشورهای منطقه، همسایه و دوست برقرار شده است. عالی‌ترین مقام مسوول بانک مرکزی در این برنامه به موضوع FATF اشاره کرد و گفت: با کشورهایی که رابطه همکاری مشخصی داریم، FATF مانع تجارت و تعامل ما نیست، بلکه مانع اصلی در این زمینه تحریم‌‌هاست که با سازوکاری این موضوع نیز برطرف شده است. سال گذشته روزانه حجم قابل توجهی واکسن وارد شد که همین امر را تایید می‌‌کند.

صالح‌آبادی درباره اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با قاچاق ارز با اشاره با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اصلاحات این قانون امکانات خوبی برای مبارزه با قاچاق ارز می‌‌دهد و یکی دیگر از موضوعات موثر در مبارزه با قاچاق ارز، حاکمیت ریال است که اکنون نقل و انتقالات وجوه از طریق سامانه‌های مربوطه تحت نظارت است و با آن بخش از وجوه مربوط به قاچاق ارز برخورد می‌‌شود. به این منظور، در حال حاضر برای نقل و انتقال مبالغ بالای ۲۰۰میلیون تومان باید مستندات به بانک ارائه شود. او افزود: از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی نیز با وضع مالیات از قاچاقچیان ارز، به مبارزه با قاچاق ارز کمک می‌‌کند. در حال حاضر اکثر کارت‌خوان‌‌ها و سایر درگاه‌های پرداخت از طریق حاکمیت ریال و سامانه‌های بانک مرکزی تحت اشراف نظام مالیاتی قرار گرفته است و تفکیک حساب‌‌های شخصی و تجاری هم به زودی اجرا می‌‌شود که می‌‌تواند به شفافیت وجوه ریال کمک کند.

سامانه هوشمند برای پرداخت تسهیلات

صالح‌آبادی با بیان اینکه قواعد نظارتی مختلفی در بانک مرکزی وجود دارد، تاکید کرد: قرار است این قواعد نظارتی در سامانه سمات پیاده و این سامانه هوشمند شود و تسهیلات در این قالب پرداخت شود. صالح‌آبادی درخصوص برنامه‌های بانک مرکزی برای فروش ارز توسط بانک‌ها گفت: امسال علاوه بر بانک مرکزی، بانک‌‌های دولتی هم می‌‌توانند عامل فروش ارزهای دولتی باشند. اصلاح ارز ۴۲۰۰تومانی هم به این موضوع کمک می‌‌کند که این ارزها به قیمت بازار فروخته شود. براساس قانون بودجه امسال، بانک‌‌ها برای استقراض و دریافت خطوط اعتباری از بانک مرکزی باید وثیقه بگذارند که عامل مهمی در کنترل تورم و نقدینگی است. علاوه بر این، بانک‌‌ها باید برای مدیریت نقدینگی خود برنامه داشته باشند و این برنامه را به بانک مرکزی اعلام کنند تا در این زمینه پاسخگو باشند و در صورت کمبود نقدینگی، آن را از طریق بازار بین بانکی و انتشار اوراق تامین کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص فروش اوراق گفت: در گذشته اوراق را صرفا بانک‌‌ها خریداری می‌‌کردند که امسال صندوق‌ها نیز در این موضوع مشارکت خواهند کرد. با ریپوی معکوس، حجم اوراق در بانک مرکزی کم شده است که می‌‌تواند به مدیریت بازار پول کمک کند. صالح آبادی در جمع‌بندی به اقدامات بانک مرکزی پرداخت و گفت: در اصلاح رابطه بانک‌‌ها با مشتریان اقدامات خوبی انجام شد. در بخش تسهیلات خرد باید دسترسی مردم به منابع بانکی و وثایقی که باید به بانک‌‌ها بدهند تسهیل شود که خوشبختانه انجام و ابلاغ شد. امکان اعتبارسنجی و افتتاح حساب و امضای الکترونیک برای انجام غیرحضوری کارهای بانکی انجام شد. بخشنامه‌‌ای ابلاغ کردیم تا با اعتبارسنجی مناسب و با حداقل وثایق مردم بتوانند تسهیلات خرد تا ۲۰۰میلیون تومان دریافت کنند که حتما نتایج خوبی خواهد داشت.

منبع:دنیای اقتصاد