با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال‌-جنوب‌ توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سال‌ها مذاکره و رایزنی فعال شد. محموله ذکرشده شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله «لمینیت چوب» و تناژ ۴۱ تن، به‌صورت آزمایشی از مبدأ «سن‌پترزبورگ» واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود. این محموله چند تنی که اکنون به بندرعباس رسیده، قرار است در طی مسیر بعدی از طریق خلیج‌فارس به سواحل غربی هند برسد. عملیات ترانزیتی ذکرشده توسط دفتر منطقه‌ای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ITS) با همکاری شرکت‌های لجستیکی زیرمجموعه کشتیرانی ایران، در حال انجام است. امیرحسین ناظمی، نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت‌وگو با ایرنا درباره نقش ایران در فعال شدن کریدور شمال- جنوب، گفت: سابقه تلاش برای فعال شدن این کریدور به سال‌های ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه اجرایی شدن این کریدور انجام نشده بود.

وی توضیح داد: یکی از اهداف اصلی در شش ماه گذشته فعال کردن این کریدور بود، چراکه نقش حیاتی برای کشتیرانی ایران دارد.

اولویت کاری دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز همین مهم بود تا بتوانیم از مناطق مختلف روسیه مثل مسکو از طریق دریای خزر کالاها را به چین و هند ارسال کنیم. بحث اصلی هم ارسال بار به هند بود تا بتوانیم انتقال بار از سواحل غربی هند را به سمت روسیه و آسیای مرکزی و اروپا از طریق آب‌های ایران در برنامه داشته باشیم.

به گفته ناظمی در چند ماه اخیر با هماهنگی با سازمان‌های ذی‌ربط و مجموعه کشتیرانی هم‌زمان جلسات مختلف در روسیه با «فورواردها» و شرکت‌ها مذاکرات زیادی انجام شد. برای فعال شدن این کریدور لازم بود تا هم در بازاریابی و هم در عملیات هماهنگی انجام شود. نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه توضیح داد: سرانجام با مذاکرات چندجانبه تجاری و سیاسی قرار بر این شد تا دو محموله کانتینری به‌صورت پایلوت از این کریدور عبور آزمایشی داشته باشند و با شناسایی مشکلات در این مسیر بارهای بعدی در حجم و اندازه بیشتر حمل شود. به گفته وی، کشتیرانی یک دفتر نمایندگی در «آستاراخان» روسیه دارد و بازاریابی توسط این دفتر انجام و نهایتاً بار کانتینری از مبدأ روسیه به هند حمل شد. هدف ایران این است که حمل بار حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول بکشد وی درباره اینکه حمل این‌بار چه تفاوتی با عبور بار در سال‌های گذشته از این کریدور دارد، گفت: قبلاً این‌طور بود کالا از طریق کانال سوئز به سمت روسیه می‌رفت اما این کریدور کاهش ۴۰ درصدی زمان حمل‌ونقل را عائد تمام کشورها می‌کند. این زمان بسته به اینکه بار از کدام شهر روسیه در این مسیر حمل شود در تغییر است.

به گفته نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیش‌تر حدود ۴۵ روز حمل بار طول می‌کشید و حالا به ۳۰ روز کاهش یافته است و تا ۴۰ درصد هزینه‌ حمل نیز کاهش یافته است.

ناظمی خبر داد: امروز هر دو کانتینر به بندرعباس رسیده است و توانستیم بار را تحویل بگیریم و امیدواریم در زمان پیش‌بینی شده بار به سمت بندر موردنظر در هند برسد. به گفته این فعال حوزه ترانزیت با توجه به توافقات انجام‌گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی می‌شود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولت‌های روسیه و ایران و هند خواهیم بود. وی درباره زمان و مسیر حمل این‌بار ادامه داد: کشتی بین بندر آستاراخان و انزلی تقریباً سفری ۴ روزه در دریای خزر انجام می‌دهد و سپس یک‌زمان هفت‌روزه از خلیج‌فارس تا سواحل غربی هند در سفر است و مجموعاً حدود ۱۲ روز آبی طول می‌کشد تا به هند برسد و سایر زمان‌ها مربوط به حمل در مسیر خشکی است.

ورود اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکیه

به کشور

در رویدادی دیگر، برای اولین‌بار قطار ترانزیتی ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله کانتینری گوگرد قزاقستان از مرز اینچه برون وارد کشور شده و به زودی به تهران خواهد رسید.

قرار است این قطار سه شنبه ۳۱ خرداد این هفته و همزمان با سفر قاسم جومارت توقایف رییس‌جمهور قزاقستان به ایران، وارد ایستگاه راه آهن تهران شود؛ در زمان حضور رییس‌جمهور قزاقستان در تهران، قرار است شاهدمراسم نمادین افتتاح کریدور جدید ریلی قزاقستان به ترکیه از خاک ایران باشیم.

پیش از این کالاهای قزاقستان از طریق بندر اکتائوی این کشور به بندر باکو و سپس با قطار بکو-تفلیس-قارص به ترکیه می‌رفت اما در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، مسیر ریلی ایران جایگزین کریدور دریایی-ریلی سابق از قزاقستان به ترکیه شده است.


روزنامه تعادل