مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان مشکلات فراوان در حفظ و نگهداری فضای سبز کلانشهر اصفهان، بحران آب، خاک، تهدیدات زیست محیطی و حجم آلاینده ها، نیاز اصفهان به صدمیلیون هکتار فضای سبز را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مجیدعرفان‌منش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحران آب در اصفهان دلیلی برای حذف یا کاهش فضای سبز نخواهد بود، بلکه با توجه به افزایش آلاینده‌ها باید ضمن نگهداری فضای سبز موجود، نسبت به افزایش آن با استفاده از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی اقدام شود.

وی گفت: تنها آب پایدار در اختیار شهرداری بالغ بر 8میلیون متر مکعب پساب فاضلاب است که سهم شرب، صنعت و کشاورزی از زاینده‌رود درنظرگرفته شده اما اکولوژیک، محیط زیست و سلامت شهروندان جایگاهی و سهمی از زاینده‌رود ندارد. وی با بیان اینکه از مجموع 6هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان، 4هزار هکتار در اختیار شهرداری است و 2هزار هکتار به سایر ارگان‌ها اختصاص دارد که از پشتیبانی فنی شهرداری نیز برخوردار است، ادامه داد: سالانه به ۶۰میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز نیاز است که در بهترین شرایط، فقط به ۲۴ تا ۲۵ میلیون متر مکعب دسترسی داریم.

عرفان‌منش با بیان اینکه برای تأمین اکسیژن شهر، آبی از زاینده‌رود در نظر نگرفتیم، گفت: برداشت شهرداری از آب‌های زیرزمینی زیر یک درصد است. چنانچه، حدود ۲۷میلیون متر مکعب پروانه بهره‌برداری چاه داریم که کمتر از ۱۸میلیون متر مکعب اجازه برداشت دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از آلودگی هوا، خشکسالی و بحران خاک بعنوان سه عامل اصلی درخشکی درختانی مانند چنار، سپیدار و ناروند که بومی شهر اصفهان هستند، خبرداد و گفت: این گونه ها متاثر از آلاینده ها بسرعت در حال خشک شدن هستند. همچنین، وجود ریزگردها از دلایل اصلی خشکی درختان است. وی از فعالیت 2هزار نفر باغبان در اصفهان و جابجایی ۱۴۰۰ درخت در پروژه‌های مختلف خبر داد و گفت: در مواقعی، مجبور به قطع درختان هستیم.البته در حالت عادی، قطع درختان بدون مجوز، مستوجب جرایم سنگین است.

عرفان منش با بیان اینکه در گذشته بیش از ۶۰۰هکتار چمن در اصفهان وجود داشته و امروز به کمتر از ۴۰۰هکتار رسیده است، ادامه داد: براساس فرهنگ حاکم بر اصفهان، شهروندان تنها چمن را به عنوان فضای سبز می‌پندارند، اما این نوع دیدگاه را به درختان ندارند. وی با ابراز تاسف از تخریب چمن در مکان‌های گردشگری بدلیل فرهنگ نامناسب، گفت: برگزاری مسابقاتی همچون چوگان در میدان نقش جهان، نشستن روی چمن و قراردادن ظروف داغ از عوامل تخریب چمن است.

کاهش حجم آلایندگی‌ با توسعه فضای سبز

عرفان‌منش با بیان اینکه صنعتی بودن اصفهان آسیب‌های زیادی به فضای سبز شهر اصفهان وارد کرده است، گفت: بر اساس آمار محیط زیست، بخش عمده‌ای از محصولات زیربنایی مصرفی کشور از جمله ۷۰ درصد سوخت جت، ۷۰ درصد فولاد کشور و بخش عمده‌ای از فرآورده نفتی و صددرصد محصولات آجری و گچی ایران در اصفهان تولید می‌شود و این در حالی است که کشور از این محصولات بهره‌مند می‌شود و آلودگی آن برای اصفهان باقی می‌ماند. بنابراین، بخواهیم حجم آلایندگی‌ها را با توسعه فضای سبز کاهش دهیم یا آن را خنثی کنیم، بر اساس معیارهای بین‌المللی باید ۲.۸ دهم هکتار فضای سبز ایجاد کنیم که این رقم برای اصفهان حدود پنج هکتار است، یعنی برای از بین بردن آلودگی از هر نفر در اصفهان نیاز به کاشت پنج هکتار فضای سبز است که با ضرب این عدد به جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان، نیاز به کاشت حدود ۱۰۰ میلیون هکتار فضای سبز داریم.

وی با اشاره به تهدیدات زیست محیطی شهر اصفهان در 50سال اخیر، بیان کرد: اکثر بیشه‌زارها و مرغزارها به ساختمان تبدیل شده، از طرفی، توسعه شهر اصفهان و ساختمان سازی روی بهترین خاک که می‌توانست برای گسترش فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد، انجام شده و در مقابل، کشاورزی را در بدترین زمین‌ها و خاک‌ها اجرا کرده ایم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از اجرای پویش های "درخت بانی" با هدف ایجاد کمپینی برای حفظ درختان سخن راند و افزود: زمانی موضوع باغبانی مطرح بود، اما امروز به درختان‌بانی رسیده‌ایم و این آخرین مرحله‌ای است که باید برای حفظ درختان و سبزینگی شهر تلاش کنیم، زیرا تاکنون بانیان خوبی برای درختان نبوده‌ایم‌. همچنین، پویش "خانه سبز" در اصفهان با توجه به ضرورت نگهداری گل‌های آپارتمانی بعنوان اصول زندگی شهروندان اصفهانی‌ با هدف معرفی ویژگی‌ها و مشخصات گیاهان آپارتمانی به شهروندان اجرا شده است.

وی با بیان آنکه، شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری در کشور که برای آبیاری فضای سبز، اقدام به خرید پساب کرد، گفت: این در حالی است که شهرداری هیچ حقی از آب‌های سطحی (زاینده‌رود) ندارد، از طرفی، سهم پساب خریداری شده را هم دریافت نمی کند.

عرفان‌منش، پیشنهاد احداث دوشبکه فاضلاب در مجتمع مسکونی‌های پرجمعیت را مطرح کرد و گفت: باید فاضلاب دستشویی و فاضلاب جمع‌آوری آب‌های خاکستری مجزا باشد تا از این آب برای آبیاری فضای سبزاستفاده شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه ممنوعیت کاشت گیاهان پر نیاز آبی از جمله چنار، کبوده، بید و چمن‌های پرنیاز از سال‌ها قبل به مناطق شهرداری اعلام شده است، از جایگزینی گونه های با نیاز آبی کمتر خبر داد و افزود: آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهر مدیریت شده است، بخشی از فضای سبز با استفاده از تانکر آبیاری می‌شود، زیرا هیچ منبع آبی در اختیار نداریم.

فرزانه افسرطه