مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان، جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت استان را حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت رایگان اعلام کرد که خدمات درمانی خود را از طریق نظام ارجاع دنبال می‌کنند.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی، محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت در استان اصفهان، جمعیت استان را حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت استان اصفهان هستند و طبق نظر صندوق بیمه سلامت همگانی طی سال‌های ۹۱ و ۹۳، برآورد می‌شود کمتر از ۱۰۰ هزار نفر فاقد پوشش بیمه درمانی باشند که جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: اطلاعات و داده‌های اقشار پایین جامعه توسط وزارت رفاه در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت؛ بر همین اساس با اجرایی شدن طرح پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار ضعیف جامعه طی هفته‌های اخیر، ۱۷۰ هزار نفر در استان اصفهان که فاقد پوشش بیمه درمانی بودند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

بیمه سلامت دارای پنج صندوق بیمه است

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه بیمه سلامت به طور کلی دارای پنج صندوق بیمه است، ادامه داد: یکی از صندوق‌های بیمه سلامت، صندوق بیمه کارکنان دولت است که حق بیمه از حقوق افراد کسر و به حساب سازمان ریخته می‌شود؛ دیگر صندوق بیمه سلامت، صندوق بیمه سایر اقشار است که شامل طلاب، ایثارگران و خانواده شهدا، دانشجویان، افراد تحت پوشش بهزیستی و افرادی است که کارکنان دولت نیستند. در این صندوق، هر قشر دستورالعمل جداگانه دارد و حق بیمه را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸۵ هزار نفر در استان اصفهان عضو صندوق سایر اقشار بیمه سلامت هستند، تصریح کرد: صندوق بیمه روستاییان از سایر صندوق‌های بیمه سلامت است که حدود ۵۲۳ هزار نفر در استان اصفهان را تحت پوشش دارد. این صندوق برای روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر اختصاص دارد و در این بخش‌ها افراد فاقد پوشش بیمه درمانی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

صفاری اضافه کرد: بیمه‌شدگان صندوق بیمه ایرانیان بیمه سلامت، جزو هیچ‌یک از گروه‌های اعلام شده نیستند و شغل آزاد دارند. این افراد حق بیمه تأمین اجتماعی هم پرداخت نمی‌کنند و تمایل دارند توسط بیمه سلامت بیمه شوند که با مشارکت در پرداخت حق بیمه، بیمه شده صندوق بیمه ایرانیان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به صندوق بیمه سلامت همگانی، گفت: افراد ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت که جزو اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند، جزو کارکنان دولت نیستند؛ همچنین جزو صندوق سایر اقشار قرار نمی‌گیرند و توان مالی برای پرداخت حق بیمه ندارند، بنابراین به صورت رایگان در صندوق بیمه همگانی، بیمه می‌شوند.

۷۷۶ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه همگانی بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه قبل از اجرایی شدن طرح پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار ضعیف جامعه، حدود ۶۰۶ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه همگانی بیمه سلامت بودند، اظهار کرد: با اضافه شدن ۱۷۰ هزار نفر، درحال‌حاضر حدود ۷۷۶ هزار نفر عضو صندوق بیمه سلامت همگانی هستند.

وی با بیان اینکه از جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت استان اصفهان، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت رایگان بیمه هستند و خدمات درمانی خود را از طریق نظام ارجاع می‌گیرند، افزود: طرح پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار ضعیف جامعه در کل کشور اجرایی شد و طبق دستور رئیس‌جمهور حدود شش میلیون نفر در کل کشور که جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شدند، به صورت رایگان بیمه شدند.

پزشک خانواده در سیستم نظام ارجاع

صفاری ادامه داد: در سیستم نظام ارجاع افراد دارای پزشک خانواده هستند و در بخش سرپایی به پزشک خانواده خود مراجعه می‌کنند. در صورتی که مشکل فرد توسط پزشک خانواده حل نشود، بنابر تشخیص پزشک بیمار به سطوح بالاتر ارجاع داده و توسط متخصص ویزیت می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمار در موارد اورژانسی نیازی نیست که حتماً به پزشک خانواده مراجعه کند و می‌تواند خود به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کند، تصریح کرد: بیمه سلامت ۹۰ درصد از تعرفه پرداختی بیمه‌شدگان در بخش بستری را تقبل می‌کند و ۱۰ درصد پرداختی از جیب بیمار صورت می‌گیرد؛ البته این موضوع که ۹۹ درصد هزینه‌های بستری افراد تحت پوشش کمیته امداد، توسط بیمه پرداخت شود هم در دست بررسی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های پرداختی با تعرفه دولتی در بخش سرپایی برعهده بیمه سلامت است، اضافه کرد: افراد بیمه شده رایگان باید از سیستم ارجاع اقدام کنند اما بیمه‌شدگانی که حق بیمه پرداخت می‌کنند، می‌توانند در بخش سرپایی به هر پزشکی که تمایل دارند، مراجعه کنند.

اقدامات برجسته بیمه سلامت در دوره سیزدهم

وی با اشاره به تحولات رخ داده در خدمات بیمه سلامت طی دولت سیزدهم، گفت: با اجرایی شدن پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار ضعیف جامعه، شش میلیون نفر در کل کشور به طور رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که اقدامی جهادی بود؛ همچنین حدود شش ماه است که تا ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است که اقدامی جدید محسوب می‌شود.

صفاری با اشاره به سومین اقدام برجسته بیمه سلامت، ادامه داد: پزشک خانواده شهری مطب‌دار در شهرهایی با جمعیت بالاتر از ۲۰ هزار نفر در دسترس بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی است. پزشک در ارتباط با فرد، ثابت است و سعی می‌شود پزشک منتخب نزدیک به محل سکونت فرد باشد؛ البته خود بیمه شده در انتخاب پزشک خود مختار است. بیمه‌شدگان صندوق سلامت همگانی می‌توانند با کد دستوری #۱۶۶۶* از نام، آدرس و تلفن پزشک خانواده خود مطلع شوند.

افزایش سطح رضایت با افزایش پوشش بیمه‌ای در بخش خصوصی

وی با بیان اینکه سه اقدام صورت گرفته مذکور مختص دولت سیزدهم و همگی به سمت شکل‌گیری نظام ارجاع است، اظهار کرد: با توجه به دید دولت، در صورتی که پوشش بیمه‌ای در بخش خصوصی افزایش یابد، سطح رضایت جامعه از خدمات دریافتی در نظام سلامت نیز افزایش می‌یابد و این اقدام در صورت دیده شدن بودجه‌ای مناسب برای بیمه‌ها، میسر خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه پرداخت‌ها در بخش خصوصی با تعرفه‌های دولتی حساب می‌شود اما افراد تعرفه بخش خصوصی را پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید به سمت کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت پیش رفت؛ شخص رئیس‌جمهور نیز همین دیدگاه را دارد و امید است این هدف میسر شود.