به گزارش اقتصاد بازار به نقل از مهر، سید مجتبی موسوی نائینی با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود امروز به ۲۶۴ میلیون مترمکعب رسید، اظهار داشت: ورودی به سد هم اکنون ۱۶ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۲۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی درخصوص تأثیر کدورت آب چشمه کوهرنگ بر کیفیت آب سد زاینده رود در پی بارش‌های سیلابی اخیر در این منطقه خاطرنشان کرد: با توجه به خودپالایی و فاصله چشمه کوهرنگ تا سد زاینده‌رود این کدورت بصورت مستقیم تأثیر قابل توجهی بر کیفیت آب سد نخواهد داشت.

ورود ۹۳۲ میلیون مترمکعب آب به سد

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و تأسیسات سد زاینده‌رود به وضعیت آبگیری این سد در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا هفدهم مردادماه امسال در مجموع ۹۳۲ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۷۲۳ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

وی با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت کماکان حاکی از کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به این سد است.

کاهش ۷۰ درصدی ذخیره سد در سال جاری

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۹۱ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.

موسوی نائینی ابراز داشت: خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود تا نیمه مرداد ماه سال گذشته ۳۰۸ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۸۸۶ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه ۲۲ درصد از ظرفیت سد زاینده رود هم اکنون پرشدگی دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۷۸ درصد سد خالی است.

موسوی نائینی با اشاره به گرم شدن هوا و وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود، بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به کاهش ورودی‌ها برنامه منابع و مصارف سد زاینده‌رود مورد بازنگری قرار گرفته است اما با این حال حجم سد در پایان تیرماه نسبت به برنامه‌ی بازنگری شده ۴۸ میلیون مترمکعب کمتر است.

بارش یک هزار و ۲۶۵ میلیمتر در سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود

به گزارش مهر، میانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا ۱۹ مرداد ماه امسال یک هزار و ۲۶۵ میلیمتر است در حالی که مدت مشابه سال زراعی گذشته میانگین بارش‌ها در این منطقه ۸۲۱ میلیمتر و میانگین بلند مدت یک هزار و ۳۵۴ میلیمتر بوده است.

مقایسه میانگین بارش‌های امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۵۴ درصدی بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود است. با وجود این میانگین بارش‌های امسال در مقایسه با بلندمدت همچنان ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.