به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در نشستی با خبرنگاران از اجرای فرایند هوشمندسازی با محوریت راهبردی، زمینه بندی، قانونمندی و شفافیت خبر داد که در این راستا، شش اولویت هوشمندسازی خدمات شهرداری بویژه در حوزه شهرسازی و معماری، تعامل سازنده با همه بخش های داخلی و بیرونی، اقدامات اجرایی با هدف مانع زدایی و برون سپاری برای برنامه ریزی، طراحی و کاربست اداره شهر پیگیری و اجرا می شود.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اعلام کرد: در شهر اصفهان 328 ساختمان ناایمن وجود دارد که از این تعداد یکصد ساختمان درصد ناایمنی بالاتری دارند که ما آنها را به ستاد بحران اعلام کرده‌ایم و در حال پیگیری است و به مالکان آنها نیز برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها ابلاغ شده است و بازه زمانی در این راستا برایشان تعیین شده و تاکنون 10 ساختمان ناایمن نیز در اصفهان پلمب شده است. همچنین، در بین ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر اصفهان، چندین ساختمان هم وابسته به شهرداری بوده و یا شهرداری در آنها مشارکت دارد که ما خود نیز درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها برای ایمن‌سازی هستیم و اقداماتی هم صورت پذیرفته است.
مهدویان از راه اندازی سامانه هوشمند توسعه شهر خبر داد و گفت: سامانه هوشمند توسعه شهر شامل مراحل مختلفی همچون صدور غیرحضوری پروانه ساختمان، درخواست اصلاح پروانه ساختمان، درخواست تعویض پروانه ساختمان و درخواست تعمیرات و بازسازی ساختمان بوده، که اولین مرحله اول یعنی صدور غیرحضوری پروانه ساختمان در شهرداری اصفهان در حال انجام است.

وی با تشریح سوابق کاری هیجده ساله خود در بخش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از مهرماه کار خود را در پست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان آغاز کردم و چندین اولویت از جمله هوشمندسازی شهرسازی و معماری، تعامل سازنده با بخش‌های داخلی و بیرونی در سطح استانی و ملی، ارائه خدمات مطلوب، برون‌سپاری و واگذاری به متخصصان و... مدنظر قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: تا قبل از سال 93، ساختار صدور پروانه به صورت دستی بود ولی از سال 93 همه مراحل الکترونیکی کردن فعالیت‌ها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مدنظر قرار گرفت به گونه‌ای که امروز با الکترونیکی کردن کارها، پاسخگویی و ضوابط از طریق سامانه هوشمند توسعه شهر صورت می‌گیرد چرا که معتقدیم تا زمانی‌که فرایندها با نگاه هوشمندسازی نباشد شکست‌خورده است. بنابراین باز مهندسی با نگاه هوشمندسازی مدنظر قرار گرفته و 16 فرایند اصلاح، بازبینی و حذف شد تا سطح اختیارات در این معاونت، در اختیار مردم قرار گرفته و کار سلیقه‌ای انجام نشود و همه چیز الکترونیکی صورت گیرد.

مهدویان می‌گوید: در سامانه اصلی، ما کارتابل الکترونیک موقت برای هر شهروند تشکیل می‌دهیم تا پس از احراز مالکیت، این کارتابل هوشمند اصلی باشد.

وی ادامه داد: سامانه هوشمند در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این فرایند، ابتدا از غیرحضوری شدن پروانه ساختمان کار خود را آغاز و در ادامه درخواست اصلاح پروانه ساختمان را تا پایان شهریور ماه به صورت هوشمند ارائه خواهد داد.

مهدویان گفت: سال گذشته 461 ثبت پروانه از اول تیر تا اول مردادماه داشتیم که این میزان در مدت زمان جاری نسبت به مدت مشابه از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و به 988 درخواست ثبت ساختمان رسیده است و این امر نشان می‌دهد اگر ارتباط با مردم بی‌واسطه باشد و موانع برطرف شود، کارها با سرعت بیشتری پیش می‌رود. این درحالی است که با الکترونیکی شدن کارها، سالیانه از بیش از 70هزار تردد جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلیه تعمیرات ساختمان‌های تاریخی در این سیستم دارای ضابطه می‌باشد گفت: سرمایه‌گذارانی که ساختمان‌های تاریخی را مرمت کنند، از تسهیلات بسیاری بهره‌مند خواهند شد. البته در این راستا میراث فرهنگی رسالت خود را انجام می‌دهد و این تسهیلات آن است که مرمت این ساختمان‌ها، جزو مالیات آنها محسوب خواهد شد. این درحالی است که کسانی‌که خانه‌های تاریخی را مرمت می‌کنند از تسهیلات خانه‌های خلاق نیز بهره‌مند خواهند شد.

مهدویان گفت: در سنوات گذشته و حتی تا حدود 50 سال گذشته، ما در شهرداری اصفهان پرونده‌های بلاتکلیف زیادی داشتیم که ما آنها را لیست کرده و متوجه شدیم که این پرونده‌های 24 موضوع را در بر می‌گیرد که بیش از 40 هزار نفر را بلاتکلیف کرده بود که ما آنها را دسته‌بندی کردیم.

وی ادامه داد: از این پرونده‌ها که از سال 49 تا 1400 را شامل می‌شد گزارش تهیه کردیم و خوشبختانه با تعامل بسیار خوبی که بین شهرداری، استانداری و شهرسازی اتفاق افتاد تا امروز توانستیم 14 موضوع از 24 موضوع را به نتیجه قطعی برسانیم که از آن جمله می‌توان به 70 هکتار اراضی پرتمان، 130هزار هکتار اراضی شهید کشوری و... اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از ایجاد قرارگاه بازآفرینی و تولید مسکن در شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: ما 99 محله ناکارآمد داریم که 30 محله هدف امسال و 30 محله برای سال آینده مطرح است که سند بازآفرینی برای آنها تعیین شده و تولید مسکن، مشابه همت‌آباد خواهیم داشت که امروز در منطقه 7 انجام شده است و در منطقه 9 نیز طرح آن آماده و برای بقیه مناطق 15گانه هم اینگونه پروژه‌ها تعریف شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می‌گوید: خوشبختانه با تعامل بی‌واسطه‌ای که با میراث فرهنگی داریم در نظر است محور تاریخی اصفهان در سال آینده ثبت جهانی شود و این کار به نتیجه برسد.

مهدویان گفت: بدنه‌سازی چهارباغ اصفهان، یک بدنه مصنوعی بوده و کارآیی نداشت که قصد داریم آن را متوقف کرده و بدنه چهارباغ به صورت تاریخی درآید. از دیگر سو نقشه هوایی اصفهان که هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود قرار است در پاییز لیزر و اسکن آن صورت پذیرد اما نقشه‌های Gis ما به روز است.

وی با بیان اینکه بیشتر بافت فرسوده ما در منطقه 14 است گفت: در منطقه 14 ما هم بافت فرسوده و هم فرونشست داریم و در این راستا ساماندهی حرم زینبیه(س) در جدول کاری قرار دارد.

مهدویان بیان کرد: براساس ابلاغ شهردار اصفهان، هیچ توافقی در ماده 100 نباید اتفاق بیفتد و سهم ماده 100 در بودجه سال جاری 3 دهم درصد است.

وی افزودد: همه اقداماتی که در بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان به ویژه در معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، برای الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و گسترش آن به دیگر دستگاه‌ها و در نهایت در راستای ایجاد شهر هوشمند است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: برای انجام فعالیت‌های الکترونیکی و هوشمندسازی، ما آموزش مدیران و کارکنان شهرداری، همچنین کافی‌نت‌ها و... را مدنظر داشته و کلیپ نیز در این راستا در حال تهیه است تا همه مردم بدون دردسر، بتوانند با اطمینان و شفاف، فعالیت‌های انجام‌شده را رصد کنند.

فرزانه افسرطه